۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۴۵۷۰۷۲
مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق:

تفاوت اساسی اسلام با دین‌های دیگر جامع بودن است

حجت‌الاسلام نخاولی در توضیح پر شریعت بودن اسلام، گفت: پر شریعت بودن یعنی احکام گسترده داشتن که این موضوع امتیاز بی‌نظیر اسلام است و تفاوت اساسی اسلام با شرایع قبلی گستردگی و جامع بودن آن است.
حجت الاسلام نخاولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدمهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق شب گذشته در مسجد النبی(ص) با موضوع علل و عوامل دین گریزی به سخنرانی پرداخت و گفت: در مقاله‌ای با عنوان علل و عوامل دین گریزی ذکر شده بود که اسلام پُر شریعت‌ترین دین است. منظور از شریعت در این بحث احکام است، یعنی اسلام دینی است که احکام زیادی دارد.

وی افزود: بعد از اسلام، دین یهود است که احکام زیادی دارد و بعد از آن مسیحت قرار دارد. عده‌ای پر شریعت بودن اسلام را نقطه ضعف آن می‌دانند و استدلال می‌آورند که سبب می‌شود انسان‌ آزادی عمل کمتری داشته باشد.

حجت‌الاسلام نخاولی در توضیح پر شریعت بودن اسلام تصریح کرد: پر شریعت بودن یعنی احکام گسترده داشتن که این موضوع امتیاز بی‌نظیر اسلام است و تفاوت اساسی اسلام با شرایع قبلی گستردگی و جامع بودن آن است.

وی در ادامه خطاب به افرادی که اسلام را پر شریعت می‌دانند، گفت: این افراد از ابتدا با گفتن واژه(پُر) ایجاد بار منفی فکری می‌کنند در حالی که احکام اسلام به اندازه است و به فراخور نیاز مردم تعیین شده است. البته به نسبت ادیان دیگر احکام بیشتری دارد اما این به معنای پر شریعت بودن خودش نیست.

مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق با بیان اینکه بعضی از واژه‌ها بار منفی پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: در جامعه عده‌ای برای کلمه تقلید نیز بار منفی ایجاد کردند تا جایی که می‌گفتند ما خودمان می‌فهمیم و نیازی به تقلید نداریم. در این مواقع وظیفه علما است که کلمه‌ای دیگر جایگزین کنند یا با روش‌هایی معنای درست این کلمه را ترویج کنند.

وی افزود: این جایگزینی کلمه‌ها کاری است که خداوند در قرآن کریم نیز انجام داده است، مانند مسائلی که مربوط به زناشویی است. خداوند در هیچ جای قرآن به این امور با کلمات مستقیم اشاره نکرده است و از واژه‌هایی استفاده کرده است که کنایی می‌باشد. این نشان‌دهنده ادب و عفت و حیاء قرآن کریم است. حتی قرآن کریم همین واژه‌های کنایی را تغییر می‌دهد تا ثابت نشوند و از معنای خودشان خارج نگردند./202/862/ب1

ارسال نظرات