۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۴۵۷۰۴۴
استاد حوزه علمیه قزوین:

دفاع از کیان اسلام بر همه مسلمانان واجب و ضروری است

استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه دفاع از کیان اسلام بر همه مسلمانان واجب و ضروری است، گفت: امام حسین(ع) از همان روز نخست به دفاع از اسلام برخاست و دنبال این دفاع را گرفت و در روز عاشورا آن را با جانبازی کامل خود و عزیزانش به طور کامل آشکار کرد.
حجت الاسلام علی محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی محمدی، استاد حوزه علمیه قزوین شب گذشته در مسجد محمد‌خان بیک با اشاره به مسأله دفاع از نظر عقل و فطرت، گفت: دفاع از جان و مال و ناموس خود در برابر ناملایمات یک امر فطری و عقلی است، فطرت انسان در این مسأله به قدری حساس است که هر گاه با خطری رو به رو شود بدون درنگ در برابر آن خطر واکنش نشان می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسأله دفاع از نظر عقل و اندیشه از امور مسلم و قطعی است، افزود: عقل و درک هر انسانی او را از خطرها و عوامل خطرزا بر حذر می‌دارد و هر زمان که خطری متوجه او شد عقلش به او فرمان می‌دهد که تا سر حد امکان با استفاده از هر وسیله‌ای که امکان دارد جلوی خطر را بگیرد و خود را نجات دهد.

این کارشناس مذهبی در ادامه اضافه کرد: به عنوان نمونه افراد مبتلا به بیماری به حکم عقل و فطرت نزد پزشک متخصص می‌روند و به دستورهای او عمل می‌کنند و برای از بین بردن بیماری خود تلاش جدی می‌کنند اگر چه ممکن است در این راستا متحمل خسارت‌های جدی و کمرشکن هم بشوند و گاهی در راه دفاع از جان خود تسلیم خطرناک‌ترین کار مانند عمل جراحی مغز و قلب هم می‌شوند و تا ریشه کن کردن بیماری دست از تلاش برنمی‌دارند.

دفاع از جان و مال، به حکم عقل و فطرت از امور مسلم است

وی در ادامه مسأله دفاع را در میان پدیده‌های آفرینش هم امری طبیعی و ذاتی دانست و اظهار کرد: همه مخلوقات دارای دو نیروی جذب و دفع هستند و اصل حیات آنها بر اساس جذب و دفع است در صحنه آفرینش هزاران شاهد فیزیکی وجود دارد که جذب و دفع نقش حیاتی و اصلی در حفظ موجودات و ادامه حیات آنها دارد.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به مسأله دفاع در نهضت عاشورا ابراز کرد: بخش مهمی از زندگی پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) را مسأله جهاد و دفاع تشکیل می‌داد متعلق دفاع امور مختلفی است مانند دفاع از جان، دفاع از مال، دفاع از ناموس و آبرو، دفاع از کشور اما بدون تردید دفاع از دین حقیقی از همه دفاع‌ها برتر و مهم‌تر است زیرا دین آیین خداوند متعال است و امور دیگر قابل قیاس با دین نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه مصادیق دفاع از دین بسیار فراوان است، تصریح کرد: دفاع از دین یعنی دفاع از همه ارزش‌ها، دفاع از آیین همه پیامبران و کتاب‌های آسمانی، دفاع از فرمان خداوند متعال، دفاع از هویت انسانی، دفاع از نظام الهی و دفاع از حیثیت همه جانبه مادی و معنوی همه انسان‌ها است.

دین اسلام موضوعی است که باید برای حفظ آن کوشید و دفاع کرد

این کارشناس خانواده در ادامه با اشاره به اینکه دین اسلام موضوعی است که باید برای حفظ آن کوشید و دفاع کرد، گفت: وقتی که یزید بن معاویه روی کار آمد دین را ملعبه هوس‌های خود قرار داده بود یزید به نام رهبر جامعه اسلامی اسلام ناب محمدی را از درون تهی کرده بود و به نام دین تیشه به ریشه دین زده بود، در چنین شرایطی امام حسین‌(ع) آگاهانه و به طور کامل دریافته بود که دین عزیز اسلام موضوعی است که باید برای حفظ آن کوشید و دفاع کرد.

وی در ادامه افزود: امام به خوبی دریافته بود که حکومت یزید به معنی نابودی دین ناب اسلام است، مسأله مهم دفاع که یکی از شاخه‌های امر به معروف و نهی از منکر است، امام را بر آن داشت که دلیرانه به پا خیزد و اسلام ناب را از دست یزید و حکومت پلید امویان نجات دهد.

حجت الاسلام محمدی در ادامه با بیان اینکه دفاع از کیان اسلام بر همه مسلمانان واجب و ضروری است، تأکید کرد: امام حسین(ع) از همان روز نخست به دفاع از اسلام برخاست و دنبال این دفاع را گرفت و در روز عاشورا آن را با جانبازی کامل خود و عزیزانش به طور کامل آشکار کرد و به همه مسلمانان تا ابد در س مبارزه و دفاع از کیان دین را داد و به همه مسلمانان اعلام کرد که باید با تمام هستی خود به دفاع از کیان اسلام بپردازند.

وی در پایان گفت: ماجرای کربلا نمایش عظیم‌ترین و عمیق‌ترین حماسه صلابت و عرفان بود، قیام عاشورا حماسه‌ای تکرارناپذیر بود که در تاریخ ماندگار شد و بشریت را سربلند کرد، اینها همه از برکات وجود امام حسین(ع) بود که شاگردانی به صحنه آورد که درس انسانیت و فداکاری به مسلمانان جهان دادند و ایثاری جاودان در تاریخ از خود بر جای گذاشتند./873/202/ب2

ارسال نظرات