۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۴۵۶۹۵۳
سخنگوی دستگاه قضا:

دولت اطلاعات فیش‌های حقوقی را به قوه قضاییه اعلام نکرده است/ رسیدگی به پرونده احمد منتظری در دادگاه ویژه روحانیت

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت رسیدگی به موضوع فیش‌های حقوقی گفت: دولت به قوه قضاییه چیزی را اعلام نکرده است برخی را کنار گذاشته و برخی را نیز جابجا کرده است.
حجت الاسلام اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز در یکصدو سومین نشست خبری سخنگویی دستگاه قضا گفت: درباره پرونده بزرگ ارزی یدالله روزچنگ به جرم اختلال در نظام اقتصادی کشور به 20 سال حبس و بازگرداندن 181 میلیارد تومان محکوم شد که این حکم در دیوان عالی کشور نیز تأیید شده است.

وی افزود: همچنین لقمان روزچنگ با همین عنوان اتهام به 20 سال حبس و بازگرداندن 200 میلیارد تومان در دادگاه بدوی محکوم شد، که این حکم نیز در دیوان عالی کشور تأیید شده است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در ادامه اظهار داشت: محمدرضا رشیدی معروف به راشد به 10 سال حبس و دو دوره یک‌ساله حبس، در جمع 12 سال و بازگرداندن مال‌الرشاء به مبلغ 8 میلیارد و 792 میلیون تومان محکوم شد که این حکم نیز در دیوان عالی تأیید شده است.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: در این پرونده کاظم باغ شیرین معروف به باقری به 12 سال حبس محکوم شد؛ همچنین حکم سامان حسن سلطانی متهم دیگر حکمش در دیوان نقض شده و باید مجدداً درباره مواردی که دیوان آن را نقش کرده رسیدگی می‌شود، همچنین انور روزچنگ نیز محکومیت 20 ساله اولیه‌اش نقض شده و حکم حبس 3 ساله وی تأیید شده و به دادگاه برگشته است.

وی با اشاره به پرونده شرکت تعاونی اعتباری ثامن که از طرف بانک مرکزی و دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: درباره این پرونده باید تکلیف 24 هزار نفر از سپرده‌گذاران شرکت اعتباری مشخص شود، بر اساس توافقات صورت گرفته اشخاصی که تا سقف 200 میلیون تومان در این شرکت سپرده گذاری کردند از 17 مهرماه می‌توانند 35 میلیون تومان سپرده خود را نقدی و بقیه را در 14 قسط یک ماهه دریافت کنند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای افزود: اشخاصی که تا سقف 300 میلیون و بالاتر سپرده گذاری دارند می‌توانند با کسانی تسهیلات گرفتند تهاتر کرده و به مطالبات خود دست یابند.

وی در ادامه نشست درباره پرونده سعید طوسی عنوان کرد که به صورت غیرطبیعی سروصدا ایجاد شده است و گفت: اثبات برخی اتهامات بسیار مشکل است حتی اگر حق با شاکی باشد، به‌عنوان‌مثال چند وقت پیش بر علیه یکی از بازیگران شکایتی شد که اصلاً ثابت نشد.

وی بیان داشت: درباره پرونده طوسی شخصی شکایت کرده و روال قانونی آن در حال بررسی است و رسیدگی هنوز به مرحله نهایی نرسیده است، دادگاه منع تعقیب را نقض کرده است، پرونده برای مشورت به یک قاضی متدین و باتجربه سپرده شده است.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: اتهامی وارد شده که به لحاظ اخلاقی، قانونی و شرعی تا روشن شدن آن نباید در دسترس مردم قرار گیرد، مسائلی که هنوز روشن و قطعی نشده انتشار آن جرم و قابل تعقیب است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در ادامه ابراز کرد: ما پیش و بعد از انقلاب از اینگونه‌ پرونده‌ها داشتیم، درباره موارد سوء اخلاقی به لحاظ قانونی و شرعی امکان ریز شدن وجود ندارد، مسائل خلاف عفت عمومی ازجمله دادگاه‌هایی است که به‌صورت غیرعلنی برگزار می‌شود چراکه افشای این موارد گاهی سبب اشاعه فحشا می‌شود.

وی افزود: بدون شک امروز دشمن و ضدانقلاب درباره چنین مسائلی به دنبال سوءاستفاده یا کسب منفعتی برای خود است.

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، عنوان کرد: این پرونده در حال رسیدگی است که تاکنون 8 نفر بازداشت شدند، پس از پایان رسیدگی جزئیات آن اعلام می‌شود، تحقیقات درباره این پرونده هنوز تمام نشده است شاید پس از تحقیقات برخی افراد آزاد و برخی دیگر تحت تعقیب باشند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای درباره پرونده نگین غرب، عنوان کرد: حکم یکی از دو متهم پرونده نگین غرب، یعنی آقای فروغی قطعی بود، برای آقای ریاضی به‌عنوان نفر دوم این پرونده طی روزهای آینده دادگاه تشکیل می‌شود، تکلیف یک‌سوم شکایت‌های این پرونده مشخص‌شده است.

وی با انتقاد از کسانی که مدعی حذف اعدام قاچاقچیان هستند، اظهار داشت: طی مهرماه سال جاری بیش از 10 تن مواد مخدر کشف‌شده که تنها یک‌پنجم آن چیزی است که وارد کشور شده است، این حجم وسیع چه مشکلات و گرفتاری‌هایی را برای خانواده‌ها به وجود می‌آورد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: اگر چه که ما معتقدیم همه محکومان نباید اعدام شوند اما مخالفت با اعدام قاچاقچیان منطقی نیست چراکه اگر همین اعدام‌ها نیز صورت نمی‌گرفت وضعیت قاچاق بدتر از این بود، در این رابطه ما تابع قانون هستیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای درباره رسیدگی به موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران، گفت: درباره این پرونده سازمان بازرسی کل کشور درباره این موضوع در حال تحقیق و بررسی است تحقیقات مقدماتی آن محرمانه است، توسط رییس شورای شهر و برخی افراد از معماری نیوز به علت افشاگری درباره این موضوع شکایت شده است و تحت تعقیب است.

وی افزود: اگر دادستان کل کشور و سازمان بازرسی درباره این موضوع به تخلف برسند آن را به دادسرا ارجاع می‌دهند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره تقاضای چند تن از نمایندگان برای اعمال رأفت اسلامی درباره حکم نرگس محمدی، عنوان کرد: طبق قانون نمایندگان مجلس صلاحیت این تقاضا را ندارند، و دیگر اینکه وقتی حکم قطعی شود رأفت اسلامی و سایر موارد معنا ندارد.

پرونده احمد منتظری در دادگاه ویژه روحانیت در حال رسیدگی است

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای درباره پروند احمد منتظری که به اتهام اقدام علیه امنیت در دادگاه ویژه روحانیت قم رسیدگی می‌شود، اظهار داشت: این پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح شده است و در حال رسیدگی است، از آخرین وضعیت آن خبر ندارم.

وی درباره مسکوت ماندن معوقات بانکی و اقدامات بانک مرکزی، ابراز کرد: درباره معوقات سنگین رسیدگی ادامه دارد، برخی در زندان و برخی آزاد هستند، برخی نیز با بانک به توافق رسیدند، اما درمجموع نقدینگی بالا رفته، معوقات کم نشده، دیون دولت و بانک مرکزی کم نشده، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها هم کم نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه 7 نفر از فعالان سیاسی اصلاح طلب احضار شدند چرا اجازه مطالعه پرونده به آنها داده نمی‌شود، گفت: پرونده در اختیار متهم قرار نمی‌گیرد، متهم تنها می‌تواند اوراقی از پرونده را که مربوط به فرد است را درخواست کند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای درباره بخشنامه رییس قوه قضائیه برای ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت آنان، بیان داشت: بر اساس این بخشنامه 32 ماده‌ای طی همکاری دادسرا و سازمان زندان‌ها امیدواریم که جمعیت زندانیان تا 15 درصد کاهش یابد، این بخشنامه شامل زندانیان سیاسی نیز می‌شود.

وی درباره تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر مبارزه با تخلفات درونی و موضع دستگاه قضا درباره طرح دوفوریتی نمایندگان درباره این موضوع، عنوان کرد: دستگاه قضا با تخلفات و فساد در داخل یا خارج این دستگاه به صورت جدی و سختگیرانه برخورد می‌کند، اما به آنچه از مجلس با تأیید شورای نگهبان بیرون آید ملتزم هستیم.

درباره فیش‌های حقوقی دولت به قوه قضائیه چیزی اعلام نکرده است

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت رسیدگی به موضوع فیش‌های حقوقی بیان داشت: دولت به قوه قضاییه چیزی را اعلام نکرده است برخی را کنار گذاشته و برخی را نیز جابجا کرده است، متاسفانه در قوه قضائیه درباره این موضوع هنوز کار شایسته‌ای انجام نشده است، این مساله از سوی سازمان بازرسی در حال بررسی است و هنوز حکمی صادر نشده است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده بانک ملت، اظهار داشت: در این زمنیه اموالی شناسایی و توقیف شده، برخی تحت تعقیب و برخی بازداشت شدند، 16 نفر ممنوع‌الخروج شدند، هنوز پرونده به مراحل نهایی نرسیده است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای درباره وضعیت پرونده بابک زنجانی، عنوان کرد: درباره این پرونده هنوز دیوان عالی کشور نظر نداده است چراکه در حال بررسی و مطالعه است.

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت، خاطرنشان کرد: گفت: موضوع ماده 477 هنوز در حال تحقیق و بررسی است./807/پ200/ج1

ارسال نظرات