۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۴۵۶۹۴۳
معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین:

رسیدن انسان به حیات طیبه مشروط به زنده کردن دل است

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین رسیدن انسان به حیات طیبه را مشروط به زنده کردن دل دانست و گفت: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که می‌فرمایند از قرآن جدا نشوید اگر انسان از قرائت قرآن غفلت نکند قرآن دل انسان را زنده می‌کند البته مراد از قرائت قرآن خواندن آن همراه با تفکر و تدبر است.
احسان کریمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام احسان کریمیان معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین ظهر امروز در مسجد امام رضا(ع) دانشگاه آزاد باراجین قزوین با اشاره به مردگان متحرک در جامعه گفت: به تعبیر قرآن افراد زیادی هستند که فقط راه می‌روند اما چون از استعداد حیات بی بهره هستند مردگان متحرکی بیش نیستند.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت میان زنده بودن و زنده زیستن افزود: زنده بودن حق انحصاری تمام موجودات زنده است زنده بودن یعنی حضور داشتن بدون وجود داشتن نعمت زندگی مانند چشمه نوری است که از درون وجود انسان را نورانی می‌کند وقتی انسان این منبع نورانی را رشد و تکامل بدهد در آن وقت است که انسان می‌تواند با نور دل خود به راستی و درستی زندگی کند.


فرصت زنده بودن و زندگی کردن هدیه خداوند متعال به بندگان است

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین در ادامه فرصت زنده بودن و زندگی کردن را هدیه و نعمتی از جانب خداوند متعال دانست و اظهار کرد: فرصت زنده بودن هدیه ای از جانب خداوند به بنده‌ها است و فرصت زندگی کردن هدیه ما به خداوند متعال است انسان فقط یک بار از خداوند هدیه می‌گیرد و یک بار هم به خداوند هدیه می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه انسان در زندگی نباید به مانند مرده متحرک باشد ابراز کرد: قطره برای بزرگ شدن و رشد کردن و بالا رفتن باید به دریا بپیوندد انسان‌های مرده باید خود را به حیات طیبه وصل کنند انسان‌های مرده باید خود را به زندگی حقیقی وصل کنند تا به وسیله حیات طیبه آنها هم زنده باشند.

حجت الاسلام کریمیان با اشاره به تعبیر قرآن کریم در خصوص حیات طیبه گفت: هر کس کار نیک انجام دهد وقتی به آن کار نیک ایمان دارد در حالی که به خداوند متعال هم ایمان دارد باور کنید به زندگی پاکیزه و حیات طیبه‌ای او را زنده خواهیم کرد دین اسلام تمام جوانب را سنجیده است هم برای زنده ماندن و زنده بودن و هم برای زنده زیستن توصیه‌هایی را مطرح کرده است.


رسیدن انسان به حیات طیبه مشروط به زنده کردن دل است

وی در ادامه رسیدن انسان به حیات طیبه را مشروط به زنده کردن دل دانست و تصریح کرد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که می‌فرمایند از قرآن جدا نشوید اگر انسان از قرائت قرآن غفلت نکند قرآن دل انسان را زنده می‌کند البته مراد از قرائت قرآن خواندن آن همراه با تفکر و تدبر است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان با بیان اینکه انسان با انجام پاره‌ای از اعمال می‌تواند دل خود را زنده کند خاطرنشان کرد: شریک شدن انسان در انجام کار خیر یکی از عواملی است که دل را زنده می‌کند انسان نیاید نسبت به کار خیر بی‌تفاوت باشد چون بی‌تفاوتی موجب مرگ تدریجی انسان است.

 

دیدار با اهل خیر نظیر علما و خوبان انسان را از دل مردگی نجات می‌دهد

حجت الاسلام کریمیان در ادامه با اشاره به اینکه لقا و دیدار اهل خیر دارای دو معنا و مفهوم است تاکید کرد: معنای نخست آن است که انسان با اهل خیر و علما هم نشین می‌شود و دیدار می‌کند و معنای دوم آن است که محبت آنها را در دل خود داشته باشد هرکس با خوبان روزگار نشست و برخاست نداشته باشد و محبت آنها در دلش نباشد مانند مرده متحرک خواهد بود.

وی در پایان گفت: محبت علما و اولیای خداوند انسان را زنده می‌کند و انسان را از دل مردگی نجات می‌دهد از این رو شایسته است انسان‌ها در دوران زندگی خود به طور مداوم و پیوسته با انسان‌ها و شخصیت‌های معنوی در ارتباط باشند تا از این طریق بتواند زمینه‌های معدوی خود را تقویت کنند و در زنده دل نگه داشتن خود بکوشند./873/202/ب3










 

ارسال نظرات