۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۴۵۶۵۱۳
استاد حوزه و دانشگاه،

مدیران دو تابعیتی از گزینه های نفوذ دشمن هستند

تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل با انتقاد از خارج شدن طرح بررسی مدیران دو تابعیتی از دستور کار مجلس شورای اسلامی، گفت: مدیران و مسؤولان دو تابعیتی گزينه‏ هاى مناسبى براى نفوذ از سوی سرويس ‏هاى اطلاعاتى بیگانه هستند.
حجت الاسلام حسین تقی پور حجت الاسلام حسین تقی پور

حجت الاسلام حسین تقی پور، تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، با انتقاد از حضور تعداد بالایی از افراد دو تابعیتی در بین مسؤولان کشور، گفت: حضور افرادی دو تابعیتی در مصدر مسؤولیت های مهم و حساس کشور یک خطر مهم امنیتی است و خلاف قانون محسوب می شود.

وی افزود: پس از دستگيرى يكى از كارشناسان تيم مذاكره‏ كننده هسته ‏اى به اتهام جاسوسى، معلوم شد كه اين فرد دوتابعيتى است در حالی که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، اعطای مسؤولیت به این دسته افراد ممنوع است.

استاد حوزه و دانشگاه با طرح این پرسش که با وجود ممنوعیت مسؤولیت به افراد دو تابعیتی وجود دارد، چگونه مصادر مهم در حوزه امنیت ملی به این دست افراد سپرده می شود، اظهار داشت: بر اساس قانون اگر فردی تابعیت مضاعف را از کشوری دیگر دریافت کند، تابعیت ایرانی او لغو می شود و از کار دولتی و بسیاری از حقوق اجتماعی محروم می گردد اما با کمال تعجب، شاهد حضور تعداد بالایی از این افراد در مصادر مهم امنیتی و تصمیم گیری هستیم.

وی ادامه داد: موضوع دو تابعیتی ها بحث جدیدی در کشور نیست زیرا در گذشته از جمله در مجلس نهم این موضوع مورد بررسی جدی قرار گرفت اما متأسفانه تا کنون به يك تصميم قاطع و جدی در کشور منجر نشده است.

حجت الاسلام تقی پور با اشاره به ورود دوباره مجلس به موضوع افراد دو تابعیتی دارای مسؤولیت در کشور، خاطرنشان کرد: برای چندمین بار نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه هایی مانند اطلاعات به موضوع دو تابعیتی ها ورود کرده اند اما با کمال تعجب این مسأله مانند دفعات قبل از دستور کار مجلس خارج شده است.

وی به پیشینه طرح تحقیق و تفحص از افراد دو تابعیتی توسط مجلس شورای اسلامی پرداخت و تاکید کرد: از سال ۹۰ تاكنون، بارها طرح تحقيق و تفحص مجلس از دوتابعيتى ‏ها و مسؤولان داراى گرين‏ كارت در دستور كار كميسيون امنيت ملى و كميسيون حقوقى مجلس شوراى اسلامى قرار گرفته اما چندى بعد مطابق آنچه در هفته گذشته رخ داد، از دستور كار رسمى مجلس خارج شده است.

امام جمعه گتاب ضمن بیان این مطلب که بيشترين افراد دوتابعيتى در وزارت نفت، خارجه و صنعت هستند، گفت: يكى از خطوطى كه در پروژه چندین لایه نفوذ در کشور از سوی سرویس های اطلاعاتی دشمنان اهميت يافته است، استفاده از افراد دوتابعيتى می باشد.

وی افزود: بيشتر افرادى كه در حوزه ‏هاى مختلف از جمله مسأله هسته ‏اى متهم به جاسوسى بوده‏ اند، تابعيت دوگانه داشته‏ اند زیرا با توجه به حضور مکرر این افراد در خارج و با توجه به آشنايى نسبت به فضاى امنيتى و سیاسی كشور، گزينه‏ هاى مناسبى براى نفوذ از سوی سرويس ‏هاى اطلاعاتى بیگانه هستند.

حجت الاسلام تقی پور با اشاره به آمار منتشر شده در خصوص مدیران دو تابعیتی در کشور، اظهار داشت: افرادی دو تابعیتی مانند خاوری که در راس یکی از مهم ترین نهادهای مالی و بانکی کشور قرار داشته اند، خسارت سنگینی را در ابعاد اقتصادی و امنیتی به کشور وارد آوردند.

وی به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات در خصوص تلاش برخی از مدیران ارشد و مهم کشور برای اخذ تابعیت از کشورهای بیگانه، خاطرنشان کرد: آیا فردی که به عنوان مدیر در نظام اسلامی مشغول فعالیت است، با رایزنی مختلف و تلاش برای اخذ تابعیت خود و خانواده از کشورهای بیگانه و متخاصم با نظام جمهوری اسلامی و سوگند وفاداری در زیر پرچم آن کشورها، شایستگی مسؤولیت در کشور را دارد؟

تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل به تشریح ابعاد دیگری از مسأله دو تابعیتی ها پرداخت و تصریح کرد: برخی از مدیران با توجه به شناختی که از قوانین برخی کشورهای غربی داشتند، سعی کردند تا فرزندشان در آن کشورها متولد شود.

وی ادامه داد: بر اساس قوانینی که در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا وجود دارد، افرادی که در خاک این کشورهای متولد شوند، شهروندان آن کشورها محسوب می شوند و به تبع آن والدین آنها نیز از امتیاز تابعیت مضاعف در آن کشورها برخوردار می شوند.

حجت الاسلام تقی پور با اشاره به اخذ گرین کارت آمریکا توسط برخی از افراد مسؤول در کشور، گفت: براساس قوانين بعضى از كشورها، ازجمله آمريكا داشتن گرين ‏كارت، مجوز اقامت دائم، كار، تحصيل و زندگى در آمريكا است و چه ضرورتی دارد که افرادی با جایگاههای مهم در کشور، به مانند دیگر افراد به جای اخذ ویزا، گرین کارت کشور دیگری را داشته باشند؟

وی ادامه داد: تأخير چند ساله در تفحص از موضوع مهم مدیران دو تابعیتی، این گمان را ایجاد می کند که این افراد ظاهرا در مسؤولیت های مهم و تاثیرگذاری قرار دارند که تا کنون مانع تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص شده اند./1313/ت302/ج

ارسال نظرات