۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۴۵۵۷۴۰

معرفی کتاب «تجلی عاشورا در هنر ایران» از سوی آستان قدس رضوی

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، همزمان با ایام سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) کتاب «تجلی عاشورا در هنر ایران» را معرفی می کند.
تجلی عاشورا در هنر ایران

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مؤلف‌ «تجلی عاشورا در هنر ایران» در این‌ رساله‌ در هفت فصل‌ به‌ ترتیب‌ به موضوعات «پیشینه تاریخی‌ تعزیه»‌، «کاربرد فلز و چوب‌ در ساخت‌ اشیای‌ ویژه‌ عزاداری»‌، «بافته‌ها و کاربرد آن ها در ساخت‌ اشیای‌ ویژه‌ عزاداری‌»، «نقاشی‌ و پیوند آن‌ با مراسم‌ مذهبی‌»، «شیشه‌ و شیوه استفاده‌ از آن‌ در مراسم‌ عاشورا» پرداخته است.

این اثر با موضوعات واقعه کربلا، سوگواری ها در هنر اسلامی و ایرانی و جنبه های مذهبی این واقعه عظیم، تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. تصاویر متعددی‌ از هنرها و ابزار مورد اشاره‌، زینت‌ بخش‌ این کتاب‌ است‌.

«محبوبه الهی» مولف این اثر، در کتاب «تجلی عاشورا در هنر ایران» با اشاره به نمونه‌های تاریخی متعدد، نشان می‌دهد هنر در طول تاریخ بازگو کننده ایمان و مذهب و تاریخ اولیا و انبیای الهی، به ویژه حقایق واقعه عاشورا بوده است. هدف نویسنده از نگارش این کتاب، بازگویی و بررسی نقش و رسالت هنر در تجلی دین و وقایع مربوط به آن است. این اثر با تصاویر متعددی همراه است که فهرست آن ها در پایان کتاب به چاپ رسیده است.

کتاب‌ «تجلی‌ عاشورا در هنر ایران»‌ در واقع‌ رساله دوره‌ کارشناسی‌ مؤلّف‌ است‌ که‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌. این اثر، در شمارگان 2 هزار نسخه و قطع رحلی تهیه و تنظیم شده، همچنین این کتاب موفق به کسب رتبه سوم و برنده لوح تقدیر هفتمین دوره کتاب سال دانشجویی تهران در سال 1379 شده است.

کتاب «امام حسین(ع) و پگاه پیروزی» نام دیگر اثری است که رویدادهای غم‌انگیز کربلا و تمام ابعاد این واقعه را ریشه‌یابی ‏و بررسی می کند.

وقتی می خواهیم واقعه حماسی و جانسوز کربلا را بررسی کنیم، ده ها موضوع و پرسش مطرح می شود: هدف امام حسین(ع) از این قیام چه بود؟ واقعه چگونه رخ داد؟ کدام یک از طرفین در صحنه نبرد، اخلاق والای انسانی و سنت پیامبر(ص) را به نمایش گذاشت؟ اسیران کربلا در پاسداری از انقلاب چه نقشی داشتند؟ و.....

کتاب حاضر به پرسش های یاد شده و ده ها پرسش دیگر پاسخ می دهد، از رویداد کربلا تحلیلی علمی و تاریخی ارائه می دهد و ثابت می کند که پیروز واقعی میدان نبرد کربلا، حسین(ع) بود.

از این رو خواننده با مطالعه این کتاب می تواند پاسخ بسیاری از نایافته های خود درباره واقعه کربلا را بیابد و نسبت به این واقعه شناخت کامل تری پیدا کند.

در کتاب «امام حسین(ع) و پگاه پیروزی» خلافت یزید، شیوه‌ها و روش‌های امویان، ویژگی‌های استثنایی امام حسین(ع)، نقش امام حسین(ع) و موضع او نسبت به یزید، فعالیت‌های امام حسین(ع) در مکه، سخنرانی‌های امام در مکه، نامه‌های مردم کوفه و عراق به حضرت، امام حسین(ع) در آیینه متون مقدس، پافشاری امام بر مردمی بودن قیام، صبر و اخلاق امام و شب و روز باشکوه شهادت امام و یاران و ... بررسی شده است.

این اثر نوشته‌ محمد نعمه سماوی و ترجمه‌ موسی دانش است که در دو جلد نگارش یافته و به‌ عنوان کتاب سال رضوی انتخاب شده است.

این کتاب در شمارگان دو هزار نسخه در قطع وزیری از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تألیف و منتشر شده است./101/1308/ب1

ارسال نظرات