۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۴۵۵۵۹۶
رییس پیشین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قزوین:

حاکمیت جو سنت گرا در حوزه، مانع از تحول شده است

رییس پیشین شورای سیاستگذاری ایمه جمعه قزوین حاکمیت جو سنت گرا در حوزه را عمده مانع تحول دانست و گفت: در حوزه این ترس و نگرانی وجود دارد که، ممکن است تحول در حوزه سبب خارج شدن آن از مسیر اصلی خود شود.
حجت الاسلام محمد تقی بهبودی

حجت الاسلام محمد تقی بهبودی،‌ رییس پیشین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، در تحلیل تأکید رهبر معظم انقلاب برای تحول در حوزه علمیه، گفت: رهبر معظم انقلاب به حوزه به عنوان موجودی زنده، بالنده و رو به رشد نگاه می‌کند، بنابراین از لازمه‌های آن نیاز به تغییر و تحول و نبودن در حالتی ثابت است.

وی در ادامه افزود: ما از گذشته تاکنون به جز در زمان آیت الله بروجردی که جمعی از بزرگان و استادان طرحی را برای ایجاد تحول در حوزه تدوین کردند شاهد تحولی چشمگیر در حوزه نبودیم، این در حالی است که با پیشرفت سریع در جامعه، فن آوری و تکنیک رو به رو هستیم، بنابراین برای عقب نماندن از این قافله لزوم ایجاد تحول در حوزه با حفظ چارچوبها و اصول امری اجتناب ناپذیر است.

حجت الاسلام بهبودی حاکمیت جو سنت گرا در حوزه را عمده مانع تحول دانست و ابراز داشت: ساختار کاملا سنتی در حوزه عمده مانع تحول در حوزه است، از گذشته فضایی در حوزه وجود داشته که با توجه به آن به وضع موجود راضی بودند و گمان می‌کردند، اگر این روش مطلوب نبود بزرگان در گذشته تحول ایجاد می‌کردند.

وی تأکید کرد: در واقع در حوزه این ترس و نگرانی وجود دارد که ممکن است تحول در حوزه سبب خارج شدن آن از مسیر اصلی خود شود، اما این نگرانی بی مورد است و اگر تحول با دقت، حفظ اصول و رعایت نکات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و بزرگان صورت گیرد، خطری حوزه را تهدید نمی‌کند.

این کارشناس دینی درباره اقداماتی که آیت الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه می‌تواند در راستای تحول در حوزه انجام دهد، عنوان کرد: آیت الله اعرافی نیرویی شایسته و دارای تجربه خوب در زمینه اداره حوزه و ایجاد تحول در تشکیلات مختلف است و می‌تواند با بهره گیری از تمام استعدادها و نیروهای کارآمد و نخبه حوزه و حتی گاهی استفاده از افراد صاحب نظر خارج از حوزه و بسته عمل نکردن به تحول در حوزه کمک کند.

وی توجه به نظرات بزرگان و راهکارهای رهبر معظم انقلاب را نیز در جهت تحول در حوزه مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: توجه به نقطه نظرات، تذکرات و راهکارهای بزرگان حوزه، به ویژه عملکرد کامل و جامع به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و همچنین پرهیز از شتابزدگی که سبب دوری از عمل برنامه ریزی شده است نیز اقداماتی مؤثر در جهت تحول در حوزه هستند.

حجت الاسلام بهبودی در پایان گفت: امروزه با توجه به وجود هجمه‌ها و تبلیغات روانی و اعتقادی علیه قرآن، تشیع، اسلام و انقلاب، حوزه رسالت سنگینی را بر دوش دارد و یک لحظه آرامش و غفلت برای حوزه حرام است؛ حوزه باید شبانه روز وارد میدان دفاع شود و به فعالیت بپردازد./955/302/ب2

ارسال نظرات