۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۴۵۵۵۸۹
نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الأمر قزوین:

انقلاب اداری در حوزه راهی برای رسیدن به تحول است

نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الأمر قزوین با اشاره به کارهایی که مدیریت حوزه می‌تواند از آن در جهت تحول بهره ببرد، گفت: مدیریت با تحول و انقلاب اداری در حوزه که امری مورد نیاز است و همچنین با بهره گیری از عوامل خوب، عناصر مبتکر و با انگیزه می‌تواند در جهت تحول در حوزه پیش رود.
حجت الاسلام علی معبودی

حجت الاسلام علی معبودی، نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الأمر(عج) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره علت تأکید رهبر معظم انقلاب برای تحول در حوزه علمیه، گفت: حوزه علمیه در ترویج و حفظ مکتب ناب عنصری منحصر به فرد است، همچنین در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نیز دارای نقشی بی نظیر است، امروزه نیز برای رسیدن به چشم انداز اسلامی و تمدن و جامعه مطلوب که پایان آن زمینه ساز ظهور است نیازمند تحول در حوزه هستیم، زیرا رسیدن به اهداف اصلی با برخی شیوه‌های خاص امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: حوزه در زمان کنونی نیازمند ترسیم راهبردهای مشخصی است که آن را به نقطه مطلوب برساند، از این جهت رهبر معظم انقلاب تحول در حوزه را برای اعضای شورای عالی مدیریت مطرح کرد، لازم است شورای مدیریت از مراجع و فاضلان خوش فکر و انقلابی برای نوشتن راهبرد بهره بگیرد.

حجت الاسلام معبودی مقابله با دسیسه‌های دشمنان را نیز از جمله دستاوردهای تحول در حوزه دانست و عنوان کرد: به خاطر نقش اساسی حوزه علمیه در ترویج و حفظ انقلاب، دین و تشیع، دشمنان آن را مورد هدف قرار داده و به شدت در شکلهای گوناگون علیه آن سرمایه گذاری می‌کنند، تشکیل مرکز مطالعات راهبردی و تحول در حوزه علاوه بر اینکه در راستای رسیدن به هدفها و آرمانهای اسلامی است، نوعی مقابله با دسیسه‌های دشمن در زمینه روحانیت و حوزه نیز به شمار می‌رود.

وی سپس با پیشینه تحول در حوزه علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: گذشتگان از جمله شیخ طوسی، شیخ مفید و امام خمینی(ره) نیز برای تحول در حوزه تلاشهای بسیاری را انجام دادند، آنان از بُعد نظری در زمینه‌های گوناگون تلاش کردند تا براساس آموزه‌های اصلی دین بتوانند موضوعات متنوع را تبیین کرده و در اختیار حوزویان قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الأمر(عج) قزوین با بیان موانع تحول در حوزه، خاطرنشان کرد: با انقلاب اسلامی و به ویژه در زمان رهبری رهبر معظم انقلاب اتفاقات خوبی مانند ایجاد رشته‌های تخصصی و مرکزهای پژوهشی در حوزه رخ داده است، اما در زمان حاضر تا رسیدن به نقطه مطلوب و پاسخگویی به تقاضاها فاصله داریم، که عدم توجه به راهکارها می‌تواند از عوامل نرسیدن به مطلوب باشد.

وی سپس به بیان راهکارها برای تحول در حوزه پرداخت و ابراز داشت: شورای عالی حوزه می‌تواند با بهره گرفتن از افراد دارای قدرت مدیریت و صاحب فکر و همچنین توجه و بیشتر میدان دادن به طلبه‌های جوان تحصیلکرده، باتقوا و انقلابی که توان و انگیزه بالایی دارند در راستای تحول در حوزه قدم بردارد.

این مسؤول ادامه داد: در اختیار قرار دادن و ارائه علوم غنی انباشته شده به شکلی نوین و امروزی به جامعه و تربیت گروه‌هایی مختلف براساس نیازهای روز، شناخت دقیق اندیشه‌های غرب، مسیحیت، یهودیت و مسیحی و یهودی صهیونیسم و سایر نحله‌های انحرافی نیز در راستای تحول در حوزه مفید است، همچنین باید در این راه از ظرفیتهای جمهوری اسلامی و انقلاب استفاده کنیم.

وی با اشاره به کارهایی که مدیریت حوزه می‌تواند از آن در جهت تحول بهره ببرد، اظهار داشت: آیت الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه فردی تحول گرا است، مدیریت، با تحول و انقلاب اداری در حوزه که امری مورد نیاز است و همچنین با بهره گیری از عوامل خوب، عناصر مبتکر و با انگیزه می‌تواند در جهت تحول در حوزه پیش رود.

حجت الاسلام معبودی در پایان درباره میزان انجام وظیفه حوزه در قبال نظام اسلامی، گفت: حوزه و نظام اسلامی به یکدیگر نیاز دارند و مکمل هم هستند، تاکنون نیز حوزه خدمات بسیاری را برای نظام اسلامی و نگهبانی از مکتب تشیع و حقیقت دین انجام داده است، با این حال به نظر می‌رسد لازم است امروزه علما و فضلا بیشتر تلاش کنند چرا که به خاطر رابطه تنگاتنگ حوزه و نظام اگر امروز انقلاب ضربه ببیند، بیشترین ضربه را حوزه خواهد دید./955/302/ب2

  

ارسال نظرات