۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۴۵۵۱۳۳
معاون آموزش مدرسه علمیه آیت الله بهجت قم:

دشمنان به استعمار علمی روی آورده اند تا ایران اسلامی را محدود کنند

حجت الاسلام رهنما گفت: هر جایی که برگ برنده مجاهدت علمی را رو کردیم دشمن ساکت نبوده است، دشمن به استعمار علمی روی آورده است و می خواهد در همه جنبه های علمی کشور را محدود کئد.
حجت الاسلام مجید رهنما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام مجید رهنما، معاون آموزش مدرسه علمیه آیت الله بهجت قم چهارشنبه شب در جمع عزاداران حسینی هیأت فاطمیون رشت که در مسجد سیدالشهدا برگزار شد، با بیان این که اسلام تمدن ساز و ناب در تمام شئون بشری برنامه دارد، گفت: خداوند انسان هایی را برای هدایت فردی و اجتماعی ما فرستاده تا زندگی را بر مدار آخرت بسازیم.

وی افزود: اگر انسان چنین اعتقادی داشته باشد لوازمی دارد که از جمله آن ها نقشه راه، فرماندهی منسجم و پایمردی در مصاف است، دینداری با این قرائت حجم پایمردی مختص خود را می خواهد؛ اگر کسی مبتنی بر قرائت اسلام فردی بخواهد دیندار باشد به رساله عمل کند فردی متدین می شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اگر کسی دین پویا و فعال را قبول داشته باشد لازم است که فراتر از رساله عملیه تلاش کند و بداند، اظهار داشت: این فرد باید به نقشه راه دقیق تر آشنایی داشته باشد و نسبت به فرماندهی را دقیق تر طراحی کند؛ همچنین چنین شخصی باید ایستادگی های خود را از مسائل فردی ابتدایی باید لایه لایه گسترده تر کند.

وی ادامه داد: عنصر فشار و ابتلا در زندگی اولیای الهی مسأله ای پررنگ است، هیچ نبی و امامی را سراغ نداریم که در راحتی مسیر خود را پیموده باشد؛ نقش فرماندهی را باید جدی گرفت، در اوایل اسلام زمانی که بحث فرماندهی شد کینه هایی که در دل ها وجود داشت آرام آرام سر باز کرد.

حجت الاسلام رهنما با بیان این که در تفکر شیعه بن بست وجود ندارد، ابراز داشت: وقتی که غیبت امام زمان(عج) هم پیش آمد شیعه باز هم معلق نبوده و تکلیف مشخصی دارد، پس از شهادت امام رضا(ع) آرام آرام مهره چینی و سازمان هدایتی تشیع به سمت سپردن مسؤولیت به فقیهان می رود، از این رو شبکه وکالت به وجود آمد.

وی عنوان کرد: وقتی پیچیدگی های مصاف امروز را می بینیم متوجه می شویم که دوره جنگ نفر به نفر گذشته است، بشر به سمت نبردهای پیچیده تری رفته است، علم که همیشه نقش بنیادی در ساخت تمدن ها دارد اگر یک زمانی اهمیت داشت در جامعه و مصاف فعلی دارای اهمیتی صد چندان است.

معاون آموزش مدرسه علمیه آیت الله بهجت قم خاطرنشان کرد: یکی از مصاف های ریشه ای و  مهم جهاد علمی است؛ جامعه ای به سمت جهاد و تولید علمی می رود که افراد آن دغدغه علمی داشته باشند؛ بر اساس آمار در کشوری که سرانه مطالعه بالا است ضریب بهره مندی و پیشرفت آن کشور هم بالا خواهد بود.

وی اضافه کرد: وقتی تاریخ را مرور می کنیم می بینیم که تمدن ها در بستر دانش شکل گرفته اند اما اکنون آمارهای نگران کننده ای از جمله پایین بودن سرانه مطالعه وجود دارد که باید اصلاح شود؛ هدف را نباید گم کرد و قرائت صرفا تاریخی از آن ارائه شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که استعمار و استکبار که نقطه مقابل تفکر دینی به شمار می رود از علم پدید آمده است، گفت: سقیفه فقط قطع حضور فیزیکی امیرمؤمنان از حکومت نبود بلکه قطع حضور مفسر، اندیشمند و تئوریسین جامعه اسلامی از متن جامعه بود.

وی افزود: اگر علم از مبدأ منحرف شود می تواند به انحراف یک جامعه بینجامد، جامعه توسعه یافته امروز در برابر فاجعه ای که در یمن اتفاق می افتد چشم خود را می بندد، حقوق را به گونه ای طراحی کردند که مدافع منافع خود آن ها باشد؛ با همین علم نظامات عالم را به گونه ای چیده اند که اگر کسی حرف حقی داشت در گوشه رینگ قرار گیرد.

حجت الاسلام رهنما با بیان این که با علم بلایی سر هند آوردند که زبان و خط آن را تغییر دادند، اظهار داشت: تمام عقب نشینی های تاریخی امت اسلامی به این دلیل بود که اسلام را از تئوریسین های اسلامی خالی کردند و عده ای اوباش حاکم جامعه اسلامی شدند که بهره ای از فرزانگی و فکر نبرده بودند.

وی ادامه داد: این علم هیچگاه به ساختار حکومت اسلامی نرسید، علم آقایی و فرمانروایی می آورد؛ اگر این علم یافت نشود دشمن بر جامعه یورش خواهد آورد، اگر انسان می خواهد مقابله یا ایستادگی کند باید بداند و این کار را انجام دهد، اگر جوان در مسیر برنامه ریزی برای رشد خود فکر نکند و این که در کجای کار قرار دارد نمی تواند انتظار اهل بیت(ع) از جوانان امت اسلام را برآورده کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اگر امروز قرار بود دین کشته دهد قطعا در مصاف علمی است، ابراز داشت: لزومی ندارد انسان حتما در جبهه نظامی بمیرد بلکه می تواند در مصاف علمی باشد، موج عاطفی و غیرت دینی راه افتاده که همه می خواهند مدافع حرم شوند و تحسین بر انگیز است، حال چرا مدافع حریم اسلام نباشیم.

وی عنوان کرد: باید برای قسمت خالی کار تلاش کرد، هر جایی که برگ برنده مجاهدت علمی را رو کردیم دشمن ساکت نبوده است، دشمن به استعمار علمی روی آورده است و می خواهد در همه جنبه های علمی کشور را محدود کئد.

معاون آموزش مدرسه علمیه آیت الله بهجت قم خاطرنشان کرد: جوان امروز باید ذهنیت های خود را مدیریت کند و بداند فدای چه چیزی می خواهد شود، اگر این مدیریت صورت گیرد تا این اندازه حجم مهاجرت و فرار مغزها بالا نمی رود.

وی اضافه کرد: دشمن سیاسی دیده می شود و راهپیمایی و تبلیغات صورت می گیرد اما دشمن علمی را به خوبی درک نمی کنند، ما محتاج تزریق روشن بینی در نسل جامعه هستیم./1323/202/ب2

ارسال نظرات