۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۴۵۴۶۴۸

آشنایی اجمالی با مجموعه کتاب های رستاخیز کربلا

مجموعه کتاب های رستاخیز کربلا از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری دارالحدیث چاپ و روانه بازار شده است.
رستاخیز کربلا مجموعه کتابهای رستاخیز کربلا مجموعه کتابهای رستاخیز کربلا مجموعه کتابهای رستاخیز کربلا مجموعه کتابهای رستاخیز کربلا مجموعه کتابهای رستاخیز کربلا مجموعه کتابهای رستاخیز کربلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجموعه کتاب های رستاخیز کربلا در شش جلد با عناوینی همچون «سلام او»، «روز عاشورا»، «ریحانه های دشت خون»، «پای سخن محبوب دلها حسین»، «عصر عاشورا» و «تا عاشورا»از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری دارالحدیث چاپ و روانه بازار شده است.

 

در این گزارش به صورت اجمالی با این مجموعه کتاب ها نوشته محمدرضا زائری، احمد غلامعلی، زهرا بابایی، محمدتقی سبحانی نیا، مهدی غلامعلی و مصطفی پورنجاتی آشنا می شویم.

 

در بخشی از این مجموعه کتاب ها مطلبی درباره امام حسین علیه السلام آمده که به این شرح است: نام و یاد معطر امام حسین علیه السلام، از کودکی تا بزرگسالی بر لب و جان ما ایرانیان مسلمان جاری است؛ و این فضای دلپذیر و نورانی، به ویژه در ماه محرم و صفر، رونقی دیگر می گیرد.

 

این امام عزیز، در میان شیعیان، مسلمانان و حتی سایر مردم بیشتر با حادثه عاشورا شناخته شده است، حادثه ای که درخشانترین بخش زندگی ایشان است.

سلام او

این کتاب نوشته محمدرضا زائری است که در 64 صفحه به رشته تحریر در آمده و ترجمانی تازه از زیارت ناحیه مقدسه است.

 

در قسمتی از کتاب می خوانیم: ... سلام ما بی طمع نیست؛ از سوز است یا از عشق، از داغ است یا از درد، فرقی نمی کند. هر وقت دست به سینه می گذاریم و سر خم می کنیم و در میان شوری و گرمی قطرات اشک، زبان در کام می گردانیم که: «سلام ...» طمع داریم «و ان طمعنا فیک کبیر» و امیدواریم « و ان رجاءنا فیک عظیم» طمع مان هم بزرگ است و امیدمان عظیم.

 

همه دنیا را گشته ایم و آخر به اینجا رسیده ایم؛ همه مردم را دیده ایم و آخر اینان را پسندیده ایم؛ از همه بریده ایم و به این خانه پیوسته ایم که «اللهم إنی لو وجدت شفعاء أقرب إلیک من محمد و آل محمد لجعلنهم شفعائی» خدایا اگر از پیامبر و خاندانش، شفیعانی نزدیک تر به تو می یافتم، آنها را واسطه می کردم... .

روز عاشورا

کتاب روز عاشورا به قلم احمد غلامعلی در 142 صفحه گردآوری شده که گزارشی مستند و تاریخی از حوادث روز عاشورا است.

 

در این کتاب موضوعاتی همچون «سلام بر حسین علیه السلام»، «حدیث وصل»، «سخنان زهیر»، «سخنان بریر»، «خیرخواهی سیدالشهدا علیه السلام»، «گفت و گوی امام با عمر سعد»، «پایمردی اصحاب»، «نخستین شهید»، «وفای سرشار»، «اسطوره شجاعت»، «لحظه وداع»، «طلب آب»، «لباس عزت» و «آخرین لحظه ها» به چشم می خورد.

 

در پیشگفتار این کتاب آمده است: عاشورا حقیقت بزرگی است که عبادت و عبودیت، حماسه و آگاهی، عاطفه و خردگرایی را در خود فراهم آورده است. حقیقت عاشورا را نمی توان در برهه ای از زمان، دهم محرم سال 61، یا قطعه ای از زمین کربلا گنجاند.

 

عاشورا، الگویی است برای نجوا با معبود، حماسه آفرینی در برابر  ستمکاران و عشق ورزیدن با مؤمنان. عاشورا تبلور خردگرایی اولیای الهی است که زینت ناپایدار دنیا را در برابر نعمت ماندگار آخرت، به هیچ انگاشتند تا سرمشقی باشند برای مؤمنان که در بحران ها با «ولی» بودن را بر همه دلفریبی های شیطان ترجیح دهند.

ریحانه های دشت خون

این کتاب از سوی زهرا بابایی در 78 صفحه نگاشته شده که به شرح حال امام حسین علیه السلام و عاشورا، به روایت زنان پرداخته است.

 

در این کتاب مطالبی از قبیل «بشارت میلاد»، «کشتی نجات»، «زندگی، جاری است»، «امانت دار امامت»، «پناهگاه مردان خدا»، «در سوگ برادر»، «مادر فضیلت»، «گلبان غیرت»، «منجی امامت»، «نخستین نوحه گر کربلا»، «غیرت زنانه»، «حماسه سخن» و «مرگتان باد ای اهل کوفه» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در مقدمه این کتاب می خوانیم: عاشورا، غم انگیزترین واقعه تاریخ شیعه و اسلام است. آنچه در این روز شگفت  رخ داد، هر انسان عدالت جو  و صاحب دلی را تا ابد به سوگ و عزا می نشاند. قرن ها است است که این واقعه اندوهبار را از منظرهای گوناگون می نگرند، ولی همچنان باید درباره آن گفت و نوشت و شنید و خواند؛ زیرا هیچ کتابی به اندازه عاشورا، برگ های خواندنی و قصه های شنیدنی ندارد.

 

هر گوشه کربلا، عصاره و چکیده تاریخ انسان و اسلام است و هر لحظه عاشورا، گواهی صادق بر معجزه ایمان؛ به ویژه آنجا که زنان نقش آفرینی می کنند. در حادثه عاشورا، هیچ زنی، حتی زنان دربار یزید، نقش منفی ندارند و هر جا نام زنی در میان است، سخن از نیکی و دینداری است.

پای سخن محبوب دلها حسین

کتاب پای سخن محبوب دلها حسین به قلم محمد تقی سبحانی نیا در 63 صفحه به زیور طبع آراسته شده که با انتخاب احادیث کاربردی و غالبا در موضوعات اخلاقی از سخنان گهربار سید و سالار شهیدان، حضرت حسین علیه السلام، شیفتگان حضرتش را با کلام ایشان آشناتر کند.

 

این کتاب دربردارنده موضوعاتی از قبیل «نشانه بخل»، «برکات صله رحم»، «هنر صله رحم»، «شناخت دوستان»، «انتخاب هم نشین»، «برآوردن حاجت ها»، «تکریم خود»، «همسایه»، «رابطه دروغ با ناتوانی»، «راز موفقیت»، «نشانه دینداری»، «شریف ترین مردم»، «مفهوم نعمت و بلا»، «غرورشکن»، «تصور مرگ»، «پیامد تجربه»، «بدترین صفات مدیران»، «لباس شهرت»، «خوش اخلاقی» و «مفهوم دوستی اهل بیت علیهم السلام» است.

 

در قسمتی از درآمد این کتاب آمده است: درود بر تو ای بنده شایسته و پاک و مطهر خدا. شهادت می دهم که تو نمردی و به فیض بزرگ شهادت نائل آمدی. گواهی می دهم که تو آن نور هدایت خداوندی که هرگز خاموش نشده است و تا ابد خاموش نخواهد شد. تو آن جلوه خدایی که تاکنون از یاد نرفته است و پس از این نیز هرگز از یاد نخواهد رفت. هرگز خوار نبودی؛ چون خداوند تو را عزیز ساخته است هیچگاه مغلوب نشدی؛ چون خداوند یار و مددکار تو بوده است.

 

سلام بر موی سپید غرق به خون. اگر روزگار زندگانی ام به تأخیر افتاد و مقدرات، مرا از یاری تو باز داشت و در مقابل دشمنانت نتوانستم جهاد کنم، در برابر، در مصیبت هایی که بر تو وارد شد، هر صبح و شام می گریم. آن گاه که اشک هایم خشک شود، به جای اشک از دیدگانم خون می بارم.

عصر عاشورا

این کتاب نوشته مهدی غلامعلی است که 95 صفحه جمع آوری و عرضه شده که گزارشی مستند و تاریخی از حوادث کربلا در عصر عاشورا بر اساس دانشنامه امام حسین علیه السلام است.

 

کتاب عصر عاشورا از پنج فصل با عناوینی همچون «نهایت سنگدلی»، «نشانه های آشکار شده»، «به خاک سپاری شهیدان»، «سرهای شهیدان» و «کرامت هایی از سر مبارک سیدالشهدا علیه السلام» تشکیل شده است.

 

در بخشی از این کتاب با عنوان مقدمه می خوانیم: عاشورا تیره ترین روز تاریخ بشر است. پس از آن که این رستاخیز عظیم رخ داد، پیشوایان دین همواره بر زنده نگه داشتن این روز و بازخوانی وقایع آن تأکید ورزیده اند؛ زیرا همراهی با کاروان سیدالشهدا، از روزی که از شهر پیامبر صلی الله علیه و آله یعنی مدینةالنبی، حرکت کردند، تا آن روز که بدون سالار خویش دوباره به زادگاهشان بازگشتند، سراسر درس آموز است.

تا عاشورا

کتاب تا عاشورا از سوی مصطفی پورنجاتی در 63 صفحه نگاشته شده که گزارش مستند و تاریخی از ورود کاروان حسینی به کربلا تا شب عاشورا است.

 

در این کتاب می خوانیم: «اشارت پدر»، «نمایی از مسیر کاروان حسینی به سمت کربلا»، «وسوسه ای به نام مُلکِ ری»، «محاصره امام علیه السلام در سرزمین اندوه و بلا»، «نامه ای که ارزش جواب دادن نداشت»، «تلاش های ابن زیاد برای حرکت دادن لشکر به سوی کربلا»، «تلاش های حبیب برای بسیج قبیله بنی اسد»، «منع امام و یارانش از آب»، «روزی که عباس علیه السلام سقا نامیده شد»، «فرمان ابن زیاد برای شتاب در نبرد با حسین علیه السلام»، «حیله شمر برای جدایی امام علیه السلام از برادرش عباس علیه السلام»، «آخرین شب نیایش»، «یاران، جایگاهشان در بهشت را می بینند»، «بی مانند ترین شب تاریخ» و «حال زینب سلام الله علیها در شب عاشورا».

 

در پیشگفتار این کتاب آمده است: نقل و گزارش آنچه در ماجرای نهضت حسینی، بر حضرت اباعبدالله علیه السلام و خانواده گرانقدر و یاران ارجمندشان گذشت، برنامه ای هرساله و عمومی است. از این رو، در دست بودن کتابچه ای که این حوادث را براساس سیر زمانی آنها روایت کند و البته دارای پشتوانه پژوهش های تاریخی حدیثی معتبر باشد، ضرورتی جاری و همیشگی است. در جلد پیش رو، تا عاشورا، خلاصه ای از حوادث ورود به کربلا تا شب عاشورا گزارش شده است.

 

مجموعه کتاب های رستاخیز کربلا در شش جلد با عناوینی همچون «سلام او»، «روز عاشورا»، «ریحانه های دشت خون»، «پای سخن محبوب دلها حسین»، «عصر عاشورا» و «تا عاشورا» با شمارگان 1000 جلد و به قیمت دوره 20000 تومان از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری دارالحدیث منتشر شده است./907/پ200/ق

ارسال نظرات