۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۴۵۴۶۴۱
امام جمعه بجنورد:

تذکر لسانی مهم‌ترین رکن اجرای امر به معروف است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن در اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر تذکر لسانی به‌عنوان رسالت همگانی است.
حجت الاسلام یعقوبی - همایش شوراهای امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در همایش شوراهای امر به معروف و نهی از منکر استان، با اشاره به رسالت همگانی در راستای تذکر لسانی، اظهار کرد: مهم‌ترین رکن در اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر تذکر لسانی است.

وی با تأکید بر اینکه وارد شدن به حوزه عملیاتی این فریضه باید با شیوه نرم و ملایم باشد، ادامه داد: البته از سوی دیگر نباید شیوه نرم نهی از منکر به اندازه‌ای تداوم داشته باشد که منکرآفرینان در جامعه جری‌تر شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه تنها تماشاگر بودن سبب شکسته شدن حریمها و حرمتها می‌شود، خاطرنشان کرد: لازم است با هماهنگی مسؤولان مرتبط علیه منکرآفرینان اقدامات عملیاتی صورت گیرد؛ چراکه برخورد نکردن با این‌گونه افراد سبب جری‌تر شدن و ایستادن آنها در برابر مأموران می‌شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: لازم است با پشتوانه این قانون به‌صورت جدی و محکم وارد حوزه عملیاتی این فریضه الهی شویم.

وی ادامه داد: البته نباید در حوزه عملیاتی امر به معروف و نهی از منکر درگیری وجود داشته باشد بلکه تنها با اتکا به قانون با منکرات و مصادیق آن مقابله شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق جهاد است، اضافه کرد: در آموزه‌های اسلامی چهار نوع جهاد شامل جهاد اصغر، اکبر، افضل و جهاد کبیر داریم.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی ادامه داد: جهاد اصغر جهاد نظامی بوده و در این جهاد بر اقتدار و توان نظامی تأکید می‌شود اما بالاتر از آن جهاد اکبر بوده که به معنای خودسازی و خلوص و مقدمه جهاد اصغر است.

وی با بیان اینکه کسانی که در دوران دفاع مقدس جان خود را فدا کردند افزون بر جهاد اصغر، در جهاد اکبر هم پیروز شدند، افزود: جهاد افضل بالاتر از جهاد اصغر و اکبر بوده و امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق بارز این جهاد است که در آموزه‌های دینی تأکید زیادی بر آن شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: درواقع باارزش‌ترین و بافضیلت‌ترین جهادی که آثار اجتماعی و فردی زیادی به همراه داشته و منجر به ساماندهی اجتماعی و سلامت کشور می‌شود، جهاد افضل و اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: باید آمران به معروف و ناهیان از منکر در وهله نخست معروفات را به مردم معرفی کرده و منکرات و زشتی‌ها را تذکر دهند و سپس در مرحله بعد اگر نیاز بود برخورد قهری صورت گیرد./202/9314/ب1

ارسال نظرات