۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۴۵۴۵۷۲
امام جمعه هریس:

فلسفه حماسه عاشورا نفی سکولاریسم است

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت گفت: امام حسین(ع) با قیام خونین خود نشان داد که مرز سیاست از دیانت جدا نیست و در اسلام بین این دو هم گرایی و هماهنگی وجود دارد.
حجت الاسلام قهرمان احمدی، مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت

حجت الاسلام قهرمان احمدی، مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ترتیب یافت، به تشریح فلسفه قیام حسینی پرداخت و اظهار داشت: پیام نهضت حسینی تنها در زمان و مکان خاص منحصر نبوده است.

وی با بیان این‌که واقعه عاشورا برای همیشه تاریخ به عنوان «انقلاب بزرگ» حق علیه باطل شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: عاشورا حماسه ای از جنس امر به معروف و نهی از منکر بود که اگر رخ نمی داد، بدون شک هیچ نهضت اسلامی دیگری به وقوع نمی پیوست و خودکامگی زمامداران فاسد افزون تر می شد.

امام جمعه هریس با بیان این‌که حماسه عاشورا مکتب «انسان ساز» تاریخ بشریت است، تصریح کرد: تأثیر حماسه حسینی در بیداری سیاسی و شور انقلابی مردم به اندازه ای عمیق بود که سلاطین پرقدرت اما کم شعوری مانند متوکل عباسی ناچار می شدند برای تحکیم پایه های حکومتشان با کشته آن حضرت نیز بجنگند و تبلیغات مسمومی علیه ایشان به راه اندازند.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به این‌که نقش مکتب حسینی در هدایت و نجات جامعه بشری پس از گذشت 1400 سال هنوز هم ادامه دارد، افزود: با نگاهی به اسرار  و فلسفه مکتب عاشورا می توان دریافت که در احیای امر به معروف و نهی از منکر؛ اجرای بالاترین معروف و طرد بدترین منکر اولویت دارد.

وی ادامه داد: برترین «معروف» حکومت حقه ای است که شایستگان زمام آن را بدست گرفته اند و عهده دار اسلام ناب نبوی است و بدترین منکر خلافت نااهلان و الگوی حکومتی غیراسلامی است. نخستین مولّفه سیاسی قیام امام حسین(ع)، تشکیل حکومت اسلامی بود.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت دومین بعد حماسه عاشورا را نفی سکولاریسم دانست و تشریح کرد: معاویه و پسرش یزید عملاً تفکر «سکولاریستی» را رواج می دادند، امام حسین(ع) با قیام خونین خود نشان داد که مرز سیاست از دیانت جدا نیست و در اسلام بین این دو هم گرایی و هماهنگی وجود دارد./302/935/ب1

ارسال نظرات