۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۵۴۳۳۱
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

شاخصه های رسیدن به معرفت الهی در مکتب عاشورا

حجت الاسلام کریمی نیا با بیان اینکه یک جبهه حق و یک جبهه باطل در قضیه عاشورا در کنار هم قرار گرفتند، بیان کرد: که در راس مکتب حق حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قرار داشت و در رأس مکتب باطل یزید قرار داشت.
حق و باطل

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی کریمی نیا، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگاری خبرگزاری رسا، با بیان اینکه همیشه در زندگی  انسان برای ایجاد تحول وجود اسوه و الگو مهم و نقش آفرین است، ابراز داشت: در قرآن شخصیت های بزرگ مثل حضرت پیامبر(ص) و حضرت ابراهیم(ع) به عنوان الگو معرفی شده است این دو شخصیت بزرگوار دو پیامبر اولوالعزم به عنوان الگو معرفی شده است.

 وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) برای هدایت انسان‌ها دو میراث و امانت را به جای گذاشته است، یکی از آن‌ها قرآن و دیگری فطرت و جانشینان حضرت، این نشان می‌دهد که حضرت بعد از آنکه خودش به عنوان الگو و نشانه برای مردم است، سعی می‌کند بعد خود این الگو و نشانه همچنان باقی بماند.

حجت الاسلام کریمی نیا با بیان اینکه اهل بیت(ع) بهترین الگو و سرمشق برای ایجاد تحول هستند، اظهار داشت: نقشی که امام حسین(ع) در کربلا ایجاد کرد تحول بزرگی بود که در میان جامعه اسلامی شکل داد و همین تحول باعث تغییرات بزرگی در تاریخ اسلام شده است و انسان های آزاده، برگزیده و شایسته در راستای مکتب امام حسین(ع) بوجود آمدند.

شاخصه های رسیدن به معرفت الهی در مکتب عاشورا

استاده حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یک جبهه حق و یک جبهه باطل در قضیه عاشورا  در کنار هم قرار گرفتند، بیان کرد: که در رأس مکتب حق حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قرار داشت و  در رأس مکتب باطل یزید قرار داشت.

وی افزود: وقتی که قضیه مرگ معاویه در سال شصت اتفاق می افتد و نامه یزید به حاکم مدینه ولید بن عقبه که باید از سه نفر بیعت بگیرید و گرنه آن‌ها را بکش یکی از آن‌ها امام حسین(ع) است، وقتی امام حسین(ع) به مجلس ولید بن عقبه حاکم مدینه دعوت می‌شود نامه یزید را برای او قرائت می‌کند و از ایشان می‌خواهد که با یزید بیعت کند حضرت اینجا دو تا جبهه را معرفی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا ادامه داد: امام حسین(ع) می فرمایند ما خاندان وحی، رحمت و خاندانی هستیم که ملائک آسمان بر ما نازل شده است،  ما مظهر پاکی ها و نجابت هستیم، در مقابل ما یزید فاسق قرار دارد که امام(ع) چند ویژگی را برای یزید بیان می‌کند و می گوید یزید فاسق، ملعنا بالفسق یعنی علنا فسق و فجور انجام می‌دهد و شرب خوار است، و او کسی است که انسان های بی گناه را به قتل می رساند.

وی عنوان کرد: در واقع حضرت برای ولید بن عقبه حاکم مدینه دو جبهه تصریح می‌کند، جبهه حق با ویژگی های شاخص و روشن و جبهه باطل با مظاهر گناه و فساد در نهایت از حاکم مدینه سوال می‌کند، در چنین وضعیتی به این مضمون چه کسی شایسته خلافت و حکومت است آیا غیر از  ما کسی سزاوار این امراست یا نه.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: می توان دو مکتب را دو مظهر حق و باطل  را با شاخص های روشن را تشخیص داد، در مقابل مکتب اسلام با یک دنیا معارف اسلامی و پشتوانه روشن و حقیقی، مکتب یزید با آن همه فسق و فجور است، در چنین وضعیتی دیگر برای مخاطبان و کسانی که ناظر چنین جریانی هستند شناخت حق از باطل کار سختی نخواهد بود./875/پ202/س

ارسال نظرات