۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۴۵۴۲۷۸
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تبیین کرد؛

ضرورت رعایت حق الناس در جامعه اسلامی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه خدای متعال از حق الناس نمی گذرد، گفت: انسان نباید اجازه دهد هیچ حقی حتی از اقوام و خویشان نزدیک هم به عهده او بماند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در شب ششم ماه محرم با تسلیت این ایام، اظهار داشت: یکی از مباحث مهم و قابل طرح حق الناس است که خدای متعال از آن نمی گذرد.

وی افزود: در صحرای کربلا امام حسین(ع) از منادی خواست تا به همه یاران بگوید که اگر کسی حق الناسی به گردن دارد جهاد از عهده او ساقط شده و باید برگردد و حق الناس را ادا کند یا اگر فرد مطمئنی دارد که حق او را ادا کند به او وصیت کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: انسان نباید اجازه دهد هیچ حقی حتی از اقوام و خویشان نزدیک هم به عهده او بماند مرد و زن هم حتی باید در زندگی مشترک حقوق یکدیگر را رعایت کرده و به هم ظلم نکنند، اولاد هم اینگونه است باید والدین حق فرزندان و فرزندان حق و حقوق والدین را رعایت کنند.

وی ادامه داد: هدیه ای که در جشن تولد یا عروسی ها برای فرزندان آورده می شود به آنان تعلق دارد و والدین یا دیگر اقوام بدون اذن و رضایت آنان نمی توانند تصاحب کنند، یا ماشین نگه داشتن جلوی درب دیگران بدون رضایت صاحب خانه حق الناس است یا استفاده از پیاده روی برای چیدن لوازم مغازه ها.

این مسؤول اضافه کرد: امام راحل(ره) روی کفش کسی پا نمی گذاشتند و می فرمودند حق الناس است، انسان اگر در مسائل کوچک رعایت نکند در مسائل بزرگتر هم دچار خطا و اشتباه می شود، در فروشندگی و رانندگی باید فروشنده یا راننده سعی کند از حق خود بگذرد نه پول دیگران هر چند خیلی کم و ناچیز باشد که «فمن یعمل مثقال ذره شرا یره».

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه علما هر عددی را در مقابل بی نهایت برابر با صفر می دانند، افزود: اگر یک نفر به طور فرض بی نهایت ثروت داشته باشد هر مال دیگری در مقابل آن برابر با صفر است، در عالم آخرت ما بی نهایت زندگی می کنیم برای چنین سفر بی پایانی نیاز به بی نهایت اعتبار و سرمایه است تا بتوان برای همیشه در آن عالم با راحتی و سرخوشی زندگی کرد.

وی ادامه داد: خدای متعال برای اینکه در عالم آخرت سرمایه ما تمام نشود به برخی از اعمال بی نهایت ثواب می دهد که یک مورد آن نماز جماعت است، بر اساس روایات مسلم از پیامبر اکرم(ص) که شیعه و سنی آن را نقل کرده است ثواب یک رکعت از نماز جماعتی را که بیش از ده نفر شرکت کننده داشته باشد فرشتگان بی نهایت می نویسند و چون عاجز از محاسبه پاداش آنند تنها ثبت می کنند که او در چنین نمازی شرکت کرده است.

امام جمعه ارومیه گفت: خیلی از علمای بزرگ که کتب متعددی نوشته و شاگردان بسیار تربیت کرده اند به پاداش نمازهای جماعت خود امیدوارند، باید به نمازهای جماعت اهمیت داد و شرکت در این نمازها را مغتنم شمرد، ما چون متوجه ارزش و اهمیت نماز جماعت نیستیم به راحتی فرصت شرکت در نماز جماعت را از دست می دهیم.

وی با بیان اینکه از نظر شرعی معصیت است که نماز جماعت بر پا شود و کسی به آن بی اهمیت شده و شرکت نکند، تصریح کرد: باید عادت کنیم نمازهای جماعت را از دست ندهیم، در شهر ما جای غصه و تاسف است که چرا ارزش نماز جماعت برای مردم تبیین نشده و متوجه اهمیت حضور در نماز جماعت نیستند.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: اگر امام جماعت نیتش این باشد که افراد زیادی به او اقتدا کنند از نیت خالص خارج شده و دچار بدبختی می شود، اما این به آن معنا نیست که مردم را از ارزش نماز جماعت با خبر نکرده و به حضور در نمازهای جماعت دعوت نکند، در زمان پیامبر(ص) نابینایی از حضرت راهی برای حضور در نماز جماعت خواست حضرت دستور دادند تا طنابی را از خانه او تا مسجد بکشند و به وسیله آن خود را به مسجد برساند.

وی افزود: هنگام بلند شدن ندای اذان مردم باید به سمت مساجد با شتاب حرکت کرده و در نماز جماعت شرکت کنند و اذکار اذان نیز که با حی شروع می شود به همین شتاب و عجله برای رفتن به سمت نماز، رستگاری و بهترین اعمال اشاره می کند.

حجت الاسلام والسلمین قریشی فریاد بلند اذان را نشانه حقانیت باورهای مسلمین دانست و تصریح کرد: دین اسلام به قدری حق است که می گوید هر زمان وقت اذان شد اعتقاداتت را در هر جا که هستی بلند فریاد بزن، اعتقاد و باور باطل را در خفا بیان می کنند اما اعتقاد حق را کسی باکی ندارد که بلند فریاد بزند.

وی به ذکر وقایع عاشورا پرداخت و عنوان کرد: در ظهر عاشورا یکی از یاران به امام حسین(ع) گفت که دشمن نزدیک می شود و ما اجازه نمی دهیم که شما پیش از ما به شهادت برسید، حضرت فرمودند که ظهر رسیده و دوست دارم که اول نمازم را بخوانم و بعد با خدای متعال ملاقات کنم، جمعی از یاران سپر شدند و حضرت نماز ظهر عاشورا را خواندند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه یاران امام حسین(ع) جملگی از نظر اعتقادی در اوج بودند، والدین امام حسین(ع) را به خوبی شناخته و به ایشان ارادت داشتند، ادامه داد: امام حسین(ع) فرمودند که اصحابی با وفاتر از یاران خودم سراغ ندارم و کلام معصوم حجت و دلیل بر حقانیت مطلب است.

وی افزود: تا وقتی که حتی یک نفر از یاران امام حسین(ع) زنده بودند اجازه به میدان رفتن به هیچ یک از جوانان هاشمی را ندادند، پس از شهادت همه یاران نوبت به جوانان هاشمی رسید و اولین جوان هاشمی حضرت علی اکبر(ع) بود که اذن طلبیدند و به میدان رفته و به شهادت رسیدند.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: قاسم بن الحسن(ع) نوجوان چهارده ساله ای بود که شب عاشورا وقتی امام حسین(ع) بیعت را از همه یاران برداشته و فرمودند که هر کس با ما بماند فردا شهید می شود، به پا خواسته پرسیدند که آیا من هم به شهادت می رسم؟ حضرت پرسیدند که مرگ در نظر تو چگونه است؟ قاسم(ع) فرمود که مرگ برای من شیرین تر از عسل است.

وی گفت: در روایات است که وقتی قاسم(ع) برای اذن گرفتن آمدند امام حسین(ع) به او اذن نمی دادند و قاسم(ع) به پای حضرت افتادند و با التماس از ایشان اذن ورود به میدان و شهادت طلبیدند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه برخی ادعا می کنند که پس از برداشتن بیعت از یاران برخی شبانه خیام را ترک کردند، سخن درستی نیست حتی یک نفر از یاران حضرت خیمه ها را ترک نکردند و جملگی با ابراز ارادت به حضرت و اشتیاق رسیدن به مقام مستشهدین با حضرت تجدید عهد و پیمان کردند./936/202/ب2

ارسال نظرات