۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۴۵۴۲۵۱
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تشریح کرد؛

بایدها و نبایدهای مدیریت شهری براساس الگوی اسلامی پیشرفت/ تفریح در اسلام عامل ایجاد انگیزه و شوق است

حجت السلام کشوری اظهار کرد: تفریح در اسلام تقلیل به سرگرمی پیدا نمی کند چرا که تفریح عامل ایجاد انگیزه و شوق است و اگر تفریح را به معنای اصلی ارتقا دهیم دیگر انسانها دچار کسالت نمی شوند
حجت الاسلام کشوری الگوی اسلامی پیشرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست دو روزه برنامه ریزی شهری براساس الگوی اسلامی پیشرفت با حضور حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در 14 و 15 مهرماه در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام کشوری در این نشست اظهار کرد: قبل از اینکه مفهوم مدیریت شهری را با الگوی اسلامی پیشرفت بررسی کنیم باید به این نکته اشاره کرد که بیش از یک دهه است که این طرح در کشور مطرح شده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی وقتی که بر سر کار آمد مهمترین ممیزییش اهدافش بود، افزود: در واقع عدالت یک ابر مسأله است و از همان ابتدای انقلاب مطرح شد و رهبران تأکید داشتند که دستگاههای نظام به سمت تحقق عدالت بروند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار کرد: درباره عدالت چهار دهه است که صحبت می شود و مطالبه تحقق عدالت در گفتار امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و از طرفی کارشناسان موضع گیریهای مختلف داشته است.

نظریات مختلف درباره تحقق عدالت

وی درادامه درباره چگونگی تحقق عدالت به بیان نظریات مختلف پرداخت و گفت: برخی معتقدند که باید به دنبال عدالت جدای از توسعه بود و برخی دیگر می گویند عدالت، میوه توسعه است و برخی هم معتقدند که عدالت در گام اول محقق نمی شود و گروهی دیگر می گویند عدالت قابل تحقق نیست.

حجت الاسلام کشوری با بیان اینکه برخی می گویند که شعارهای عدالت خواهی فقط به درد نماز جمعه می خورد، تصریح کرد: در واقع، آنها بر این باورند که امیدی به تحقق عدالت نیست و این گفت و گوها در کشور و در فضای رسانه ای انعکاس پیدا می کند.

وی در ادامه افزود: با روی کارآمدن دولت نهم که شعار اصلی اش عدالت بود برخی جریانها، موضوع عدالت را به تمسخر گرفتند و به این سمت رفتند که مستضعف گرایی را به تمسخر و چالش بکشند.

توسعه، قدرت برنامه ریزی برای تحقق عدالت را ندارد

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه بعد از سه دهه به این نتیجه رسیدند که توسعه، قدرت برنامه ریزی برای تحقق عدالت را ندارد، اظهار کرد: با این فرآیند در بین یک دو راهی هستیم یا اینکه از آرمانهای انقلاب دست برداریم و اینجا الگوی اسلامی پیشرفت مطرح می شود.

وی افزود: و راه دیگر اینست که باید همین دستگاه کارشناسی را که آموزش از سمت آنهاست بپذیریم که لازمه اش اینست که از بسیاری از شاخصهای هویت اسلامی دست برداریم و این حاصل تجربه ای است که تفکر مدرنیته در حدود چهار دهه در کشور ما اظهار نظر کرده است.

حجت الاسلام کشوری ادامه داد: در عین حال این دستگاه کارشناسی قدرت تحقق شاخصه هایی مثل عدالت را ندارد و با شعار و کلی گویی نمی شود کشور را اداره کرد چرا که باید کشور علمی اداره شود.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا علمی اداره کردن یک وال استریت ایرانی را ایجاد نمی کند، تصریح کرد: وال استریت یعنی قله های ثروت در کنار دره های فقر و علمی اداره کردن یعنی وال استریت ایرانی ایجاد کنیم که باید یا از آرمان عدالت دست برداریم و یا به سمت بازشناسی تعریف پیشرفت برویم.

حل دعواهای سیاسی در بازتعریف الگوی اسلامی پیشرفت

حجت الاسلام کشوری درادامه با طرح پرسش های دیگر مبنی بر اینکه آیا اهداف و شاخصه های فطری را می توان تغییر داد؟ آیا معادلات علمی باید بازتعریف شوند و به سمت تعریفهای نوین رفت، اظهار کرد: در دو سه دهه آینده کشور ما با این پرسشها مواجه است و با این انسجامی که جبهه فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی پیدا می کند اگر این موضوع را جدی بگیریم بسیاری از دعواهای سیاسی در رو بنا حل خواهند شد.

وی با بیان اینکه همه ما در یک کشتی نشسته ایم و نمی توان از شاخصه های هویت اسلامی مثل عدالت دست برداریم، افزود: این موضوع سوای دعواهای جناحی و سیاسی نیست و نباید عدالت را ذبح کنیم چرا که دستگاه کارشناسی ما قدرت تئوریزه کردن را ندارد و راه دیگر این است که این دستگاه کارشناسی هم بازتعریف شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی افزود: عوض کردن دستگاه کارشناسی  سه یا چهار دهه مدیریت جهادی می خواهد و این در حالی است که ما برای نخستین بار یک نقشه راه را در قم تنظیم کردیم که به 100 پرسش اداره کردن جامعه با نگاه دینی پاسخ می دهد.

دستگاه کارشناسی که از مدرنیته آمده است بخشی نگر است

وی با بیان اینکه درک از اداره جامعه با این نقشه راه گسترده تر می شود، ادامه داد: این نقشه راه محصول یک کار پژوهشی است که پس از جمع بندی به این نتیجه رسیدیم که این دستگاه کارشناسی بسیاری از نیازهای انسان را در نظر نمی گیرد.

حجت الاسلام کشوری اظهار کرد: دستگاه کارشناسی که از مدرنیته آمده است بخشی نگر است که مشکلاتی برای انسان به وجود می آورد کما اینکه who گزارش می دهد که افسردگی و استرس جزو بیماریهای قرن است.

وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته علمی عمل کردند و تمدنی را ساختند که انسان آرامتر نشد و به آرامش بیشتر نرسید و ما نقشه راه را با توجه به واقعیتها تنظیم کردیم که یکی از سؤالاتی که در نقشه راه مطرح است نحوه آموزش و مفاهیم موجود را به چالش می کشد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با طرح این پرسش که اگر بخواهیم بخش نو را به جامعه منتقل کنیم آیا روشهای تحقیق و آموزشهای امروز مناسب هستند، اظهار کرد: دعوای الگوی اسلامی پیشرفت این است که تغییر شیوه های آموزش، پژوهش و تحقیق نیاز است چرا که شیوه های امروز ذهن انسان را درگیر مسأله نمی کند.

وی ادامه داد: آموزشهای ما مفید نبوده و به درد ما نخورده است چرا که نه تنها ذهنها را درگیر نمی کند بلکه نظام آموزشی نتوانسته است فلسفه این آموزشها را بیان کند و این موضوع یک ضعف بزرگ آموزشی است چرا که انگیزه ها برای ورود به این نظام آموزشی، اقتصادی است.

حجت الاسلام کشوری افزود: شما باید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را با یک الگوی آموزش خاص فرا بگیرید که به همه حوزه ها تعمیم پیدا کند.

وی در ادامه با طرح این پرسش که الگوی آموزش با نگاه دینی چگونه باید باشد، اظهار کرد: با توجه به آیات و روایات و احادیث آموزش دهندگان و محتوای آموزشی باید قدرت تحریک ذهن را داشته باشد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی افزود: روایات مربوط به فکر و تعقل این است که اگر شما توانستید ضعف فکر را تحریک کنید در آموزش موفق هستید چرا که انسان دارای ظروف مختلف است که یکی از این ظروف تقویت فکر است و آموزش باید منجر به این هدف شود و در عین حال نباید حفظ محور باشد.

وی با بیان اینکه روایات شاهدی بر این است که باید فکر افراد را درگیر کنیم، تصریح کرد: در محیط خانواده که محیطی مبتنی بر رفق است اگر پدر و مادر بخواهند یک مطلبی را جا بیندازند که درعین حال محبت بین آنها کم نشود راهش این است که ذهن افراد را درگیر کنند.

حجت الاسلام کشوری ادامه داد: پدر و مادری که توانایی این را ندارد که ذهن افراد خانواده را درگیر کند منجر به امر و نهی کردن به اعضا و در نهایت دعواها و نزاعهای خانوادگی می شود چرا که تکنیک درگیر کردن فکر را بلد نیستند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی افزود: هر کس می خواهد آموزش ببیند و یا آموزش دهد باید بداند که لازم است فکرها را برای اینکار درگیر کند که اگر اینکار نشود نتیجه خوبی ندارد.

آموزش با نگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هدفش فربه کردن بقای فکر است

وی با بیان اینکه آموزش با نگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هدفش فربه کردن بقای فکر است، اظهار کرد: اگر لازم است که اطلاعات را کمتر منتقل کنیم تا فرد بیشتر فکر کند باید اینکار انجام شود.

حجت الاسلام کشوری ادامه داد: امور مربوط به حوزه فکر فقط نظری نیستند و مسائل اجتماعی را هم در بر می گیرد که اگر فکر فربه شود در این الگو اصل است و از جمله کارهایی که منجر به فربه شدن فکر انسانها می شود در پنج مسئله مطرح می شود.

وی در ادامه به مراحل درگیر کردن فکر پرداخت و گفت:حسن الستماع، تضارب، تدوین، نظام مقایسه و حسن السؤوال از جمله مراحل پنجگانه درگیرکردن فکر هستند که از روایات خاندان عصمت و طهارت(ع) گرفته شده است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه این پنج مرحله مربوط به مسائل مهم است، افزود: مسائل مهم، مسائلی هستند که خدا و پیامبر(ص) مطرح کردند که اگر این پنج مرحله انجام نشود درک از دین در جامعه سطعی و شعاری می شود.

کسانی که دین را سطحی می فهمند به جامعه ضرر می رسانند

وی ادامه داد: کسانی که دیندار هستند در یادگیری دین باید این مراحل را توجه کنند چرا که درک سطحی از دین سبب زدگی افراد عمیق می شود و کسانی که دین را سطحی می فهمند به جامعه ضرر می رسانند.

حجت الاسلام کشوری درادامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، گفت: کسی که عبادت می کند اما بر مبنای فهم غیر عمیق اینکار را انجام می دهد مثل خر آسیاب است که هیچ تکاملی برای او متصور نیست و آنچه که سبب فهم عمیق از دین می شود رعایت کردن همین مراحل پنجگانه درگیر کردن فکر است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه در مرحله حسن الستماع باید دو کار مهم انجام شود، تصریح کرد: فرد در این مرحله باید اطلاعات درونی خودش را صفر کند و آنها را نادیده بگیرد و کار دیگر اینست که وقتی طرح مسئله شد با طرح سؤالهای تبیینی شروع به بحث می کند.

وی افزود: برخی حسن الستماع آنان دو ماه و برخی دو سال طول می کشد چرا که انسانها به لحاظ عقلی دارای درجات مختلف هستند و در عین حال ارتباط انسانها با مسائل باید تابع ظرفیتهای عقلی شان باشد.

انسان شناسی درستی پشت شیوه آموزشی امتحان گرفتنها نیست

حجت الاسلام کشوری با بیان اینکه امتحان گرفتنها ضد مرحله حسن الستماع هستند، اظهار کرد: در واقع انسان شناسی درستی پشت این شیوه آموزشی نیست چرا که همه افراد در مرحله عقلی یکسان نیستند و این موضوع در ابتدای امر باید در حوزه های علمیه عمل شود.

وی با بیان اینکه با این الگوی نادرست آموزشی که مفاهیم مدرن این بلا را سر جامعه می آورد، تصریح کرد: وقتی که فکر انسانها درگیر مسأله ای شود در واقع آنها را به چالش می کشد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: مرحله دیگر تضارب به معنای ضرب آراء در یکدیگر با هدف تولد رأی نهایی و درست و وقتی شما می خواهید نتیجه گیری را انجام بدهید اهل بیت(ع) توصیه کرده اند که وارد گفت و گو با همترازهای خودتان شوید.

وی با بیان اینکه برخی تضارب را با جدال و مناظره اشتباه می گیرند، اظهار کرد: جدال و مناظره به معنای به غرض نشان دادن نظر باطل درباره دیگران است و در تضارب شما می خواهید جمع بندی کنید و تضارب با مناظره فرق می کند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: تضارب مربوط به گفت و گوی دو فرد هم جهت و همفکر است اما جدال و مناظره مربوط به گفت و گوی دو فرد غیر هم جهت و غیرهمفکر است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه مرحله سوم کتابت است، اظهار کرد: شما یک دور حسن الستماع و تضارب کردید و شما حالا باید این جمع بندیها را مکتوب کنید چرا که وقتی مسأله ای را می خواهید بنویسید ذهنتان در اوج درگیری است.

وی با بیان اینکه تا اینجا سه مرتبه راجع به مسأله فکر کردید و کار چهارم که برای کارشناس شدن است که مرحله نظام مقایسه است، تصریح کرد: این قسمت به معنای مقایسه فکر صحیحی که به دست آورده اید با یک فکر نادرست است که شبیه مطالعات تطبیقی است و عیب مطالعات تطبیقی این است که از همان اول شروع به مقایسه می کند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه هر وقت شما مقایسه را از مرحله چهارم به مرحله آوردید در واقع زمینه را فراهم کردید که کسی نتواند درست پیش بینی کند، تصریح کرد: جلسات گفتمانی ما همین اشکالات را دارد که فکر درگیر نمی شود.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه وقتی بدعت ظهور پیدا کرد، عالم، علمش را ظهور بدهد، اظهار کرد: اینکار ظهور حرف صحیح در برابر حرف نادرست است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: اگر مدیریت فرهنگی قدرت نظام مقایسه ای را داشته باشد به فربه کردن فکر جامعه کمک می کند چرا که فکر در سه مرحله اول رسیده است و در مرحله نظام مقایسه ای توانایی این را دارد که ضعفها را بیان کند.

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مشهد در مرحله حسن الستماع است

وی با بیان اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مشهد در مرحله حسن الستماع است، اظهار کرد:  باید با این نظام مقایسه ای آشنا شد که اگر اینکار انجام نشود تضارب و نظام مقایسه ای اتفاق نمی افتد.

محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: در حال حاضر ما مرحله چهارم را در مرحله اول گذاشته ایم و این عیب طراحی های ماست که باید اصلاح شود و نحوه برنامه ریزیها تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: ناتوانی دستگاه کارشناسی غربی، نیروهای انقلاب را به اینجا رسانده است که الگوی پیشرفت جدید بگویند که این الگو در حوزه اقتصاد و مدیریت شهری یک شبه تدوین نشده است و دو دهه طول کشیده است.

 دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه آشنایی با مفاهیم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مشهد ایجاد نشده است، اظهار کرد: مسأله مدیریت با نگاه الگوی اسلامی پیشرفت مبحث جدیدی است که تازه مطرح شده است.

فلسفه مدیریت شهری ارتقای امر تربیت است

وی ادامه داد: فلسفه مدیریت شهری ارتقای امر تربیت است و درباره این موضوع می توان اینگونه بررسی کرد که جایگاه تربیت را در همه امور جامعه تعریف کرد چرا که تربیت زیر ساخت همه مسائل دیگر است.

محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه حالا با این حجم وسیع تأثیرگذاری تربیت، نیاز به نهاد مدیریت دارد که نهاد خانواده است، تصریح کرد: همه چیز در دنیا اثر تربیتی دارد و در تربیت، باید نهاد اصل مکفل تربیت را تقویت کرد و این درحالی است که در شرایط حاضر از خانواده غافل شده ایم.

وی ادامه داد: کارهای تربیتی و فرهنگی بسیاری صورت می گیرد اما در عین حال یک غفلت اصلی در این حوزه انجام شده است و آن این موضوع است که نهاد اصلی متکفل تربیت هر روز ضعیف تر می شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه دو دسته عوامل باید مدیریت شوند تا نهاد خانواده تقویت شود، اظهار کرد: یک دسته عوامل درونی هستند که تأثیرات مثبت یا منفی بر نهاد خانواده دارند که مدیریت آنها به دست اعضای خانواده است مانند مدیریت نزاعها و اصطکاک در درون خانواده ها که به دست پدر و مادرها است.

وی ادامه داد: عوامل دیگر هم مؤثر است که اختیار بهینه کردن آنها به دست پدر و مادر نیست که آنها عوامل بیرونی هستند که مهمترین عامل بیرونی مدل آموزش در کشور است.

درک حداقلی از مفاهیم اجتماعی و خانوادگی در سیستم آموزشی کشور

حجت الاسلام کشوری با بیان اینکه که در ایران به دلیل اینکه نظام آموزشی براساس مفاهیم غربی است، این آموزشها مربوط به بخشهای خدمات و تولید هستند، اظهار کرد: افراد در این چرخه آموزشی درکشان از مسائل فنی ارتقاء می یابد و از مسائل خانوادگی و اجتماعی درکشان حداقلی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل کسانی که ازدواج می کنند با درک حداقلی وارد زندگی زناشویی می شوند و زندگیشان پرچالش است چرا که نظام آموزشی نمی تواند نهاد خانواده را مدیریت کند.

اداره شهر بر نهاد خانواده تأثیر دارد

این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه با طرح این پرسش که آیا از منظر مفاهیم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اداره شهر بر نهاد خانواده تأثیر دارد یا نه، گفت: نحوه فعلی اداره شهر، نهاد خانواده را به چالش می کشد.

وی افزود: خانواده برای بقای خودشان چهار نوع نیاز را باید هر روز تأمین کنند که این نیازهای چهارگانه بر نهاد خانواده به صورت جدی اثرگذار است و اگر این نیازها را حذف کنند خانواده وجود خارجی نخواهد داشت.

حجت الاسلام کشوری نیازهای تغذیه ای، شغلی، تحصیلی و تفریحی را از جمله مهمترین نیازهای چهارگانه خانواده عنوان کرد و گفت: در واقع این چهار نوع نیاز باید تأمین شود تا خانواده ها به بقای خودشان بپردازند.

وی درادامه با طرح این پرسش که این چهار نوع نیاز در یک شهر چگونه تأمین می شود، اظهار کرد: در مدل فعلی راهبرد اینطور است که این نیازهای چهارگانه خارج از محل اسکان خانواده تأمین می شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه با طرحهای نادرست شهرداری های کلان امروز حتی تفریحات هم از محله خارج می شوند، افزود: پارکهای بزرگ ماهیت محله ای را به چالش می کشد و اینکار اقدامی ضد محله است.

وی ادامه داد: اگر افراد برای تأمین نیازهای چهارگانه از محله خودشان خارج شوند اتفاق اول برای خانواده ها این موضوع است که آنها هر روز از یکدیگر جدا می شوند و با تشکیل  خانواده های هسته ای روابط آنها کمتر می شود و با این شیوه کارکردهای خانواده سست می شود.

عواطف در صورتی در خانواده مدیریت می شود که اعضای آن یکدیگر را ببینند

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه یک خانواده خوب باید اعضای آن با یکدیگر ارتباط داشته باشند که در غیر اینصورت مسائل عاطفی به چالش کشیده می شود، اظهار کرد: عواطف در صورتی در خانواده مدیریت می شود که اعضای آن یکدیگر را ببینند.

وی با بیان اینکه خانواده فربه از حیث عواطف کارکرد سلامت هم دارد، افزود: در واقع وقتی اعضا با یکدیگر همسفره باشند کمتر به بیماریهای روحی و روانی مبتلا می شوند و این در حالی است که در خانواده های هسته ای حتی نیازهای عاطفی و جنسی یکدیگر را برطرف نمی کنند.

حجت الاسلام کشوری با بیان اینکه راهکار این است که نیازهای خانواده را در محله تأمین کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر خانواده ها مجبورند برای رفع نیازهای چهارگانه خودشان از هم جدا شوند و وقتی خانواده ها از هم جدا شوند تعرف در محیط زندگیشان کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه تعرف به معنای شناخت طرفینی گسترده است که حاصل تأمین نیازهای خانواده در محله است، ادامه داد: وقتی تعرف از بین می رود نخستین مشکل عدم امنیت  است چرا که تعرف خود کنترلی ایجاد می کند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه در شرایط حاضر تعرف در محله های ما به حداقلی رسیده است، اظهار کرد: اگر تعرف به وجود آید مشکلات اجتماعی مثل ازدواج، امنیت و تکدی گری را مدیریت می کند.

وی افزود: نوع نیازهای خانواده به عنوان یک عامل بیرونی، ضد نهاد خانواده شده است و روابط را به حداقل رسانده است و با حذف تعرف، مشکلات ضد امنیتی به وجود می آورد و این در حالی است که مدیریت شهری اصرار دارد که نیازهای خانوار را در محله تأمین نکند.

محله، سپر نهاد خانواده است

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه محله، سپر نهاد خانواده است، اظهار کرد: در عین حال تأمین نیازهای خانوار مثل شغل، تحصیل و تفریح از محله خارج می شود و این در حالی است که پارکهای محلی باید مدیریت شود.

وی در ادامه با طرح این پرسشها که آیا اگر می خواهیم خانواده ها آسیب نبینند راهکارش این است که محله را جدی بگیریم؟ محل زندگی خانواده ها چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ آیا باید کالبد شهر بازتعریف شود، اظهار کرد: محله های فعلی ما قابلیت ارزیابی و تأمین نیازهای چهارگانه خانواده را ندارد.

حجت الاسلام کشوری درباره دیگر نواقص محلات امروز، گفت: مدیریت متمرکز ضد محله است و باید مدیریت خاص محلات را به رسمیت بشناسیم چراکه تعرف می تواند پایه تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیران قرار بگیرد.

گزارشهای آمایش سرزمینی حالت ویترینی دارد

وی ادامه داد: تصمیم گیران فعلی کشور در حوزه برنامه ریزی اطلاعات مورد نیاز برنامه ریزی را کمتر در اختیار دارند و از دل مدیریت متمرکز تصمیمات دقیقی در نمی آید چرا که گزارشهای آمایش سرزمینی حالت ویترینی دارد و بهتر است که تصمیمات به سطوح پایین تر منتقل شود.

حجت الاسلام کشوری با بیان اینکه تصمیمات حوزه جهت دهی مثل امامت، علم و نفی سبیل باید متمرکز باشد و مقابل دشمن مدیریت این سه متمرکز و صورت بگیرد، افزود: ولی در بقیه حوزه ها نیاز به وزارتخانه مرکزی نیست و باید به سمت فربه کردن مدیریت شهری و محله ای برویم.

وی در ادامه با بیان اینکه کالبد محله باید بازتعریف شود، افزود: در محله ای که روابط انسانی حول محور مسجد است، این مسجد تغییر ماهیت می دهد و تبدیل به جایگاه اداره کردن می شود و این درحالی است که امروز برخی از مساجد ما فقط در قالب ساختمان و نما، فانتزی هستند.

حجت الاسلام کشوری در تعریف محله جدید گفت: این محله مدیریتش خودگردان و کالبدش متناسب با رفع نیازهای چهارگانه طراحی می شود و نخستین چیزی که باید تعریف کنیم اینست که هرم نیازهای خانواده را تغییر بدهیم.

وی با بیان اینکه در الگوی اصلی ما معتقدیم که مهمترین نیاز، نیاز تفریحی است، اظهار کرد: مهمترین علت حرکت انسانها، انگیزه است و مدیریت شهری نحوه فرح، شوق و انگیزه را باید در افراد جامعه مدیریت کند.

تفریح در اسلام تقلیل به سرگرمی پیدا نمی کند

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: تفریح در اسلام تقلیل به سرگرمی پیدا نمی کند چرا که تفریح عامل ایجاد انگیزه و شوق است و اگر تفریح را به معنای اصلی ارتقا دهیم دیگر انسانها دچار کسالت نمی شوند.

حجت الاسلام کشوری با بیان اینکه تفریح به معنای عوامل ضد کسالت است، تصریح کرد: در عین حال مدیریت تفریحی شهر نحوه مواجهه با کسالت را حداقلی تعریف می کند و مهمترین چیزی که انسانها را به کسالت می کشاند تحمیل است.

وی ادامه داد: انسانها تا شوق پیدا نکنند به بهانه مسائل دینی هم نمی توان تحمیل کرد و یاد نگرفتن دین هم می تواند مشکلاتی را به وجود آورد و با این شرایط ما روابط  انسانی را رها می کنیم و چند تا پارک بزرگ می زنیم که اینها با هم تضاد دارند.

اگر مدیریت تفریحی درست نباشد حرکت جامعه مشکل ساز می شود

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به روایات درباره عوامل رفع کسالت، گفت: اگر کسالت را برطرف نکنیم دین و دنیا لطمه می بیند و اگر مدیریت تفریحی درست نباشد حرکت جامعه مشکل ساز می شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: تفریح را در حد فضای سبز خلاصه کردید و این حد از تفریح کسالت رارفع نمی کند و مهمترین بخش از مدیریت شهری همین معنای تفریح است.

وی در ادامه درباره بازتعریف دیگر نیازهای چهارگانه خانواده مثل شغل، گفت: اشتغال به سبک جریان توسعه گرا همه چیز را از بین می برد چرا که به بهانه ایجاد اشتغال، سن تربیت اشغال می شود و نگرش توسعه گرا به بهانه ایجاد اشتغال صد نوع اصلاح را انجام می دهد و تعدیل کلان حول بخش اقتصادی ایجاد می کند.

حجت الاسلام کشوری در ادامه با انتقاد از نظام آموزشی و بازتعریف معنای سود و ضرر، گفت: در برنامه ششم توسعه عنوان شده است که خدمات آموزشی خصوصی شوند و تلاش برای خصوصی سازی در این بخش ضررهایی را در آینده متوجه جامعه خواهد کرد چرا که کسانی فرصت تحصیل را از دست خواهند داد.

وی با بیان اینکه همه چیز سود به معنای ارزش افزوده نیست، اظهار کرد: اگر در جامعه معنای رفاقت باز تعریف شود دیگر نیازی نیست دولت پشت هم سازمان برای رفع آسیبهای اجتماعی ایجاد کند./934/502/ب2

ارسال نظرات