۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۴۵۳۸۸۳
رسا بررسی می‌کند؛

از کلمب تا ترامپ؛‌ سیر برخورد نژادی در آمریکا/ کلیدواژه‌های مورد علاقه مردم آمریکا در سخنان ترامپ

بررسی تاریخچه حاکمیت در آمریکا نشان می‌دهد که بومیان سرخ پوست، سیاه‌پوستان، مسلمانان و چشم بادامی‌ها هرکدام در برهه ای از زمان با رفتارهای سازمان‌یافته نژادی مواجه بوده اند.
تبعیض نژادی در آمریکا

خبرگزاری رسا - سرویس بین الملل:‌ سالهاست که الفاظ نژادپرستی و آمریکا انس و الفت خاصی با هم دارند. گزارشات متعددی از تبعیض علیه سیاه‎پوستان، مسلمانها، آسیایی ها و بسیاری دیگر از درون آمریکا شنیده می‎شود. آیا به راستی میزان برخورد تبعیض آمیز جامعه آمریکا با مردم در خاک این کشور و صرفا به خاطر داشتن اعتقاد، نژاد یا تفکر خاص در حد مطلوبی قرار دارد؟

بحث بر سر نژادپرستی جامعه آمریکا در آخرین مناظره انتخاباتی بین کلینتون و ترامپ

با نگاه اجمالی به تاریخ ایالات متحده شاید بتوان سرنخ‎هایی از چرایی وقوع چنین حوادث ناگواری یافت. سرزمینی که امروزه به عنوان آمریکا در جهان شناخته شده است توسط فردی به نام کریستف کلمب فتح شده است. جدای از اینکه پیش از کلمب، قبایل سرخ‎پوست در این سرزمین زندگی میکردند، قبایل و گروه‌های دیگری نیز پیش از کلمب به عنوان رهگذر پا به این سرزمین گذاشته بودند که از جمله آنها می‎توان به وایکینگ‎ها اشاره کرد. اما طرحی که کلمب یهودی الاصل در سر داشت گویی بسیار متفاوت تر از دیگر مسافران این سرزمین بود که امروزه آمریکا را با نام او میشناسند.

بومیان سرخ‌پوست آمریکایی قربانی اول تشکیل حکومت آمریکا
کلمب در یادداشت های شخصی خود با اشاره به مردم بومی سرزمین آمریکا می‎نویسد: "این افراد خدمتکار خوبی می‎توانند باشند. با 50 سرباز می‎توانیم آنها را مطیع خود کنیم و مجبورشان کنیم هر چه میخواهیم انجام دهند."
در تاریخ صحنه‎های دهشتناکی از نحوه برخورد اروپایی ها با بومیان آمریکا آمده است. لاس کاساس، تاریخ نگار اسپانیایی در بخشی از آثار خود در مورد این برهه از تاریخ تاریک آمریکا می‎نویسد اسپانیایی ها سرخ‎پوستان را در دسته‎های 10تایی یا 20تایی اسیر می‎کردند و برای تست تیزی چاقوهای خود این سرخ‎پوستان را تکه تکه میکردند. (کتاب Black نوشته‎ی James Lamb، صفحه 173)

لاس کالاس در ادامه می‎نویسد: "به چشم خود دیدم که دو مسیحی، دو پسربچه سرخ‎پوست را دیدند که هر یک طوطی به دست داشتند. مسیحیان طوطی‎ها را از دو پسربچه ربودند و برای سرگرمی، دو پسر بچه را سر بریدند." (کتاب Black نوشته‎ی James Lamb، صفحه 173)
اینگونه بود که کشوری به نام آمریکا با بردگی و کشتار مردم بومی آنجا شکل گرفت. بومیان سرخ‎پوست آمریکا ابتدا به بردگی گرفته شدند تا طلاهای موجود در منابع را استخراج کنند و پس از آن، از سرخ‎پوستان به عنوان نیروی کار برای ساخت سازه های عظیم استفاده شد. به مرور زمان سرخ‎پوستان به دلایل متعدد قربانی نسل‎کشی غارتگران شدند و از آغاز قرن 17 میلادی جای خود را به سیاه‎پوستان آفریقایی دادند. سیاه‎پوستانی که کشورشان به استعمار درآمده بود، مجبور بودند هزاران کیلومتر دورتر از سرزمین مادری خود به بهای ناچیز یا گاها به زور سرنیزه تاریخ و تمدن آمریکا را بسازند.

سیاه‌پوستان آمریکا؛‌ از نداشتن حق رای تا اهانت‌های سازمان‌یافته
بردگی سیاه‎پوستان برای آمریکایی ها تا جایی پیش رفت که کم اهمیت بودن نژاد سیاه صرفا به خاطر رنگ پوستشان تبدیل به باور جمعی جامعهی آمریکا شد. پس از تشکیل تدریجی حاکمیت سیاسی در آمریکا حق رای و حق داشتن املاک به سیاه‎پوستان داده نشد. حتی سیاه‎پوستان اجازه استفاده از سرویس بهداشتی اربابان خود را نداشتند.
هر چند به مرور زمان بردگی غیرقانونی اعلام شد و قوانین منع تبعیض نژادی علیه سیاه‎پوستان وضع شد، اما نژادپرستی با گذشت صدها سال تبعیض علیه این نژاد در فرهنگ آمریکا نهادینه شده بود. برای مثال کمیسیون ناظر بر روش های کارگزینی عادلانه در واشنگتن در گزارشی اعلام کرد سیاه‎پوستان در یک پنجم مصاحبه های شغلی قربانی تبعیض می‎شوند.

این مرکز در گزارش خود می‎نویسد: "امروزه صاحبان مشاغل از شیوه‎های گوناگونی در پروسه‎ی استخدام برای تبعیض علیه اقلیت‎ها استفاده میکنند و به کارمندان سفیدپوست خود شرایط شغلی و درآمد بالاتری را اختصاص می‎دهند."
سیاهپوستان آمریکایی 13 درصد جمعیت آفریقا را به خود اختصاص داده اند و 14 درصد از مصرف ماهانه مواد مخدر متعلق به آنهاست. این در حالیست که طبق آمار دولتی 37 درصد از زندانیان جرایم مرتبط با مواد مخدر سیاه پوستان هستند. در 80 درصد مواردی که پلیس آمریکا اقدام به توقف و تفتیش خودروها کرده اند، صاحبان خودرو سیاه‎پوست یا لاتین هستند.
مثال‌های تبعیض نژادی سیستماتیک علیه سیاه‎پوستان طوماریست که پرداختن به آن مجال دیگری می‎طلبد. اما تبعیض نژادی تنها علیه سیاهان آمریکا نیست. اشکال دیگری از نژاد پرستی نیز علیه ژاپنی ها، مسلمانان، اسپانیایی ها و برخی اقلیت های دیگر نیز در جامعه آمریکا وجود داشته و دارد. گویی نفس نژادپرستی به نوعی فرهنگ غالب در آمریکا بدل شده است و مردم آمریکا این نژادپرستی ها را با وقایع گوناگونی پیوند می‎زنند.

روزولت دستور بازداشت دسته جمعی ژاپنی ها را صادر کرد
هر چند امروزه شکل تبعیض نژادی علیه ژاپنی‎ها از توهین به تمسخر نزول پیدا کرده است، و دلیل آن متحد بودن حاکمیت سیاسی ژاپن با آمریکاست. اما کماکان رگه هایی از این نگاه تبعیض آمیز در جامعه آمریکا دیده می‎شود. به باور مورخین، شروع این جریان از سال 1941 و با حمله هوایی ژاپن به آمریکا آغاز شد. در حمله ای که به واقعه "پرل هاربر" معروف است ۳۶۰ هواپیمای ژاپنی توانستند ۵ رزم‌ناو بزرگ آمریکایی را به همراه ۳ کشتی کوچک‌تر غرق کنند و عملا آمریکا را وارد جنگ جهانی دوم کنند. پس از این اتفاق ژاپنی‎های مقیم آمریکا تقریبا شرایطی مشابه با مسلمانان مقیم این کشور پس از حادثه 11 سپتامبر را داشتند.
اوج این فاجعه زمانی بود که فرانکلین روزولت، رئیس جمهور وقت آمریکا، در سال 1942 دستور بازداشت دسته جمعی صدها هزار مهاجر ژاپنی را که نیمی از آنها کودکان بی‎گناه بودند در خاک آمریکا صادر کرد. ژاپنی ها در نتیجه این تصمیم نژادپرستانه‎ی رئیس جمهور آمریکا مجبور به ترک املاک و کسب و کار خود شدند و به کمپ‎هایی که در بد آب و هوا ترین مناطق آمریکا ساخته شده بود فرستاده شدند و به آنها لقب "دشمنان آمریکا" داده شد. 120 هزار ژاپنی در این کمپ‎ها متولد شده و بزرگ شدند که هیچگاه فرصت نکردند وطن خود را از نزدیک ببینند. برخی از کسانی که در کمپ زندگی می‎کردند به دلیل نبود امکانات کافی پزشکی تسلیم مرگ می‎شدند. برخی دیگر به دلیل سرپیچی از دستورات کشته می‎شدند.
"سازمان جابجایی جنگ” که مامور رسیدگی به مسئله بازداشت دسته جمعی ژاپنی ها بود در گزارش خود می‎نویسد: "ژاپنی‎ها در آلونک‎های قیرگونی شده زندگی می‎کردند که هیچ گونه لوله‎کشی و امکانات پخت و پز نداشتند." با استناد به همین گزارش، این کمپ ها به شدت کم نور بودند و با سیم‎های خاردار احاطه شده بودند.

هر چند ژاپنی های دورگه ژاپنی-آمریکایی به خاطر نژاد آمریکایی خود اجازه زندگی در آمریکا را داشتند، طبق دستوری که به امضای رئیس جمهور رسیده بود، قوای نظامی اجازه داشتند برای جلوگیری از ورود این افراد به برخی مناطق خاص به زور اسلحه متوسل شوند. نگاه متفاوت به چشم بادامی ها که بعدها آنها را به اسم "آسیایی ها" در میان قشر عوام آمریکا جا انداختند از همان سالها آغاز شد.

700 هزار مسلمان قربانی تفتیش و استراق سمع FBI
به طور مثال اسلام‎هراسی و تبعیض نژادی علیه اعراب به صورت عام و بالاخص مسلمانان پس از حادثه 11 سپتامبر تبدیل به نوعی باور فرهنگی در میان مردم آمریکا شد. امروزه نیز با رشد نفوذ داعش در کشورهای اروپایی و آمریکا، این اسلام‎هراسی به حد کم‎سابقه یا به باور برخی کارشناسان به حد بی سابقه ای افزایش یافته است. طی ده سال گذشته مسلمانان آمریکا 700 هزار بار توسط FBI مورد بازجویی، استراق سمع و جاسوسی از طرق مختلف قرار گرفته اند. علاوه بر آن شانتاژ خبری و پروپاگاندای رسانه ای توسط افراد با عناوینی چون کارشناسان تروریسم، نویسندگان راستگرا، مجریان تلویزیونی و رادیویی و شخصیت‎ها نیز در دستور کار بوده است.
بروز عینی تبعیض نژادی علیه مسلمانان نیز بیشتر در قالب حمله و مزاحمت به اشخاصی که ظواهر اسلامی دارند، یا حمله به مساجد و سازه های مرتبط با اسلام و مسائل از این قبیل بوده است. حتی مواردی از حمله نژادپرستانه به زنانی گزارش شده است که به دلایل پزشکی یا دلایل دیگر پارچه‎ای شبیه به روسری به سر کرده اند و مورد حمله مهاجمین قرار گرفته اند. سیک های هندی نیز از این اتفاقات بی بهره نبوده اند. سیکها که به خاطر باور مذهبی خود، چیزی شبیه عمامه علمای مسلمان به سر می‎کنند، بارها مورد حمله متجاوزینی قرار گرفته اند که تصور می‎کردند فرد هدف قرار گرفته مسلمان است.
از جمله قربانیان دیگر نژادپرستی در آمریکا اسپانیایی زبانان و ژاپنی ها هستند. مکزیکی ها به دلیل آنکه به باور مردم آمریکا عاملان اصلی واردات مواد مخدر و جرائم خاص به ایالات متحده هستند همواره به چشم یک بیگانه ی جنایتکار دیده شده اند. تصویری که قالبا رسانه‎های آمریکایی در آثار سینمایی و تلویزیونی خود از اسپانیایی‎ها نشان می‎دهند گویای این نگاه تبعیض آمیز است. در سینمای آمریکا، مکزیکی ها همواره جنایتکار و صاحبان بزرگترین باندهای خلافکاری و تولید و قاچاق مواد مخدر هستند.

ترامپ، آینه تمام نمای بخشی از جامعه نژاد پرست آمریکا
اتفاقاتی که در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال وقوع است، بسیاری از کارشناسان را متحیر کرده است. شخصی به نام دونالد ترامپ که پیش از این تنها سابقه اش مدیریت دارایی کلان به ارث رسیده به وی بود و چند باری هم به عنوان مجری برنامه های گفتگومحور ایفای نقش کرده بود و کسی فکر نمیکرد بتواند بیش از چندماه در رقابت‎های انتخاباتی آمریکا دوام بیاورد، امروزه رقیب جدی سیاست‎مدار با سابقه ای چون هیلاری کلینتون شده است و حتی حمایت سرسختانه چند رئیس جمهور سابق آمریکا از جمله بوش، اوباما و همسرش کلینتون و بالاتر از همه ی اینها دلارهای کلان لابی گران بزرگ یهودی نیز نتوانستند کاری از پیش ببرند.
ترامپ با پشت سر گذاشتن رقیبان بزرگی چون جب بوش حالا با اختلاف اندک پشت سر کلینتون در حال کری خواندن است. کارشناسان اصلی ترین دلیل موفقیت های چشمگیر این فرد را در این میدانند که وی آینه‎ی تمام نمای فرهنگ نژادپرستانه غالب در آمریکاست.

ترامپ کسی است که بیباکانه خطاب به سیاه‎پوستان آمریکایی گفت: "اگر تصور میکنید جانتان در آمریکا در خطر است، به آفریقا برگردید."
ترامپ کسی است که بدون ترس از کاهش محبوبیتش اظهار میکند که معتقد است دین اسلام و مسلمانان خطرناک هستند و اگر رئیس جمهور شود، همه مسلمانان را تا اطلاع ثانوی از آمریکا بیرون خواهد کرد.

ترامپ کسی است که با خونسردی تمام وعده ساخت دیوار بزرگی روی مرز آمریکا و مکزیک میدهد تا از این طریق بتواند جلوی ورود مکزیکی های جانی را بگیرد. وی همچنین معتقد است می‎تواند مقامات مکزیکی را مجبور کند که هزینه ساخت این دیوار را بپردازند.
ترامپ کسی است که متحدین ژاپنی آمریکا را افراد بی خاصیتی می‎داند که "اگر کشوری به آمریکا حمله کند، ژاپنی ها در خانه های خود خواهند ماند و به تماشای تلویزیون های سونی خود ادامه خواهند داد."

کارشناسان معتقدند ترامپ نژادپرست در آمریکا محبوب است، چون مردم نژادپرست آمریکا، خود را در او می‎بینند. با توجه به آنچه گفته شد، گویا از آغاز شکل‎گیری کشوری به نام آمریکا در غرب کره زمین، تخم نژادپرستی کاشته شده است و امروزه این تخم بارور شده و در رسمی‎ترین بخشهای حکومتی آمریکا نیز ریشه دوانده است. حال باید منتظر ماند و دید این خوی نژادپرستی مردم آمریکا را به کجا خواهد کشاند./995/ب951/ک

سید محمد جواد موسوی

ارسال نظرات