۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸
کد خبر: ۴۵۳۸۷۱
استاد حوزه علمیه قزوین:

شهدای عاشورا همان مجاهدان با نفس بودند

استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه مصداق مبارزه با هواهای نفسانی شهدای دوران انقلاب هستند، گفت:: ما در تاریخ انقلاب و مبارزات مردم و سال‎های دفاع مقدس شاهد بودیم که کسانی توفیق شرکت شایسته در نهضت و جبهه را داشتند که در میدان جهاد با نفس به پیروزی و موفقیت رسیده بودند در حقیقت شهدای عاشورا همان مجاهدان با نفس بودند که پیام آنها به آیندگان هم همین نکته است.
حجت الاسلام علی محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام علی محمدی استاد حوزه علمیه قزوین، چهارشنبه شب در مسجد محمدخان بیک قزوین با اشاره به درس‌های به دست آمده از نهضت عاشورا، گفت: یکی دیگر از درس‌های عاشورا این است که کسانی که قدم در میدان مبارزه با ستم و ظلم بگذارند باید نیت‌های آنان خالص و هوای نفس نداشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ثبات قدم و استقامت در حق و باطل شرط تحقق هدف خواهد بود، افزود: کسانی که میل به قدرت طلبی و شهرت و ریاست خواهی به اضافه تعلقات دنیوی و محبت نسبت به دنیا را در وجود خود از بین برده باشند قادرند در خط مبارزه استقامت و ثبات قدم داشته باشند و به پیروزی و سعادت دست پیدا کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به فرمایش امام راحل پیرامون خودسازی در نبرد با دشمن، ابراز کرد: امام امت فرمودند باید خودتان را بسازید تا بتوانید قیام کنید خود ساختن به این معنا است که از احکام خداوند متعال تبعیت کنید اگر در بند هواهای نفسانی باشید نمی‌توانید جهاد فی سبیل الله داشته باشید و از حریم خداوند دفاع کنید.

استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه مصداق مبارزه با هواهای نفسانی شهدای دوران انقلاب هستند، خاطرنشان کرد: ما در تاریخ انقلاب و مبارزات مردم و سال‎های دفاع مقدس شاهد بودیم که کسانی توفیق شرکت شایسته در نهضت و جبهه را داشتند که در میدان جهاد با نفس به پیروزی و موفقیت رسیده بودند در حقیقت شهدای عاشورا همان مجاهدان با نفس بودند که پیام آنها به آیندگان هم همین نکته است.

وی مهم‌ترین خصوصیت امام حسین(ع) و یارانش را صفت شجاعت و دلیری دانست و تصریح کرد: شجاعت عاشوراییان ریشه در اعتقادات آنها داشت آنها به عشق شهادت می‌جنگیدند و از مرگ هیچ ترسی نداشتند خصلت شجاعت در خاندان بنی هاشم و خاندان پیامبر زبان زد بود امام سجاد(ع) هم در سخنرانی خود در مجلس یزید فرمود به ما شش چیز داده شده و با هفت چیز از دیگران برتریم و شجاعت را در زمره آنها برشمرد.

محرم همواره روحیه شهامت و ظلم ستیزی به مردم ‌داده است

 این کارشناس دینی عاشورا را الهام بخش شجاعت به مبارزان دانست و تأکید کرد: محرم همواره روحیه شهامت و ظلم ستیزی به مردم می‌داده است، به تعبیر امام راحل ماه محرم ماه حماسه و شجاعت و فداکاری است ماهی است که خون بر شمشیر پیروز شد و قدرت باطل تا ابد محکوم شد.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه دست مایه‌های شجاعت و شهامت در متن قیام عاشورا و در کردار و گفتار شهدای کربلا موج می‌زند، افزود: سزاوار و شایسته است که این محتوا برای مردم و به ویژه جوانان بیشتر تشریح شود تا علاوه بر اینکه اشکی برای مظلومیت امام حسین می ریزند از شجاعت آنها هم درس بگیرند.

وی در پایان گفت: یادآوری شجاعت روحی حضرت زینب(س) در مواجهه با مشکلات و آن همه داغ و شهادت و هم‌چنین خطبه‌های آتشین آن بزرگوار در کوفه و دمشق در مقابل گردن‌کشان و طاغوتیان، بانوان ما را شجاع و دلیر بار می‌آورد./873/202/ب2

ارسال نظرات