۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۴۵۳۸۲۶
از سوی انتشارات دارالحدیث صورت گرفت؛

انتشار کتاب واقعه عاشورا در منابع کهن

کتاب واقعه عاشورا در منابع کهن از سوی انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث چاپ و روانه بازار شد.
کتاب واقعه عاشورا در منابع کهن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب واقعه عاشورا در منابع کهن، جمع آوری شده از سوی گروه سیره نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث در سال 1395 از سوی انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث چاپ و روانه بازار شد.

 

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می خوانیم: منابع حدیثی و تاریخی فراوانی، حادثه کربلا را گزارش کرده اند؛ ولی می توان گفت که در میان همه آنها، شش منبع، به دلیل قدمت، اعتبارسنجی، جامعیت و نیز پیوستگی روایت، از گذشته تا امروز، به گستردگی مورد استناد قرار گرفته اند.

 

این منابع عبارتند از: تاریخ الطبری، الارشاد، الفتوح، الملهوف، امالی صدوق و مقاتل الطالبین. در کتاب حاضر، متن گزارش های منابع ششگانه یاد شده از وقایع کربلا، همراه با ترجمه، به صورت کتاب مستقل در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

 

تاریخ الطبری

تاریخ الطبری، نوشته ابوجعفر محمد بن جریر طبری، یکی از مهم ترین منابع تاریخی در تبیین تاریخ اسلام، از جمله واقعه عاشو را است.

 

الارشاد شیخ مفید

هر چند کتاب شیخ مفید هم مانند طبری، همان کتاب ابومخنف است، لیکن تفاوت های قابل توجهی در آن وجود دارد. به طور کلی، کتاب طبری(نویسنده برجسته اهل سنت) و کتاب شیخ مفید(نویسنده برجسته شیعه)، دو منبع کامل و معتبر از واقعه عاشورایند که خوانندگان را از منابع دیگری با همین سیاق، بی نیاز می سازند.

 

الفتوح ابن اعثم

هر چند این کتاب در ردیف منابعی ماندد تاریخ الطبری و الارشاد مفید نیست، لیکن یکی از منابع کهن و مهم تاریخ عاشورا شمرده می شود؛ چرا که گزارش هایی انحصاری دارد و در نگارش هاس پس از آن بسیار تأثیرگذار بوده است.

 

الملهوف یا لهوف سید ابن طاووس

زیبایی و خوش دستی متن این مقتل و شخصیت مؤلفش که به زهد و معنویت شهرت دارد موجب اقبال جامعه شیعی بدان گردیده است.

 

الأمالی شیخ صدوق

صدوق، در این کتاب، واقعه کربلا را ضمن احادیث نقل شده از امامان اهل بیت علیهم السلام آورده است. گزارش شیخ صدوق، در عین کوتاه بودن، نکات قابل توجهی برای پژوهشگران در بر دارد.

 

مقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی

از جمله دلایل انتخاب این کتاب، قدمت و اعتبار منبع، مستند بودن گزارش ها و ارائه نکاتی نو در عین کوتاهی متن، درباره حوادث عاشوراست.

 

این کتاب شامل شش گزارش درباره مقتل سیدالشهدا علیه السلام به روایت «تاریخ الطبری»، «الارشاد» شیخ مفید، «الفتوح» ابن اعثم، «الملهوف» سید بن طاووس، «الأمالی» شیخ صدوق و «مقاتل الطالبین» ابوالفرج اصفهانی است.

 

کتاب واقعه عاشورا در منابع کهن، جمع آوری شده از سوی گروه سیره نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث در سال 1395 با شمارگان 1000 جلد و به قیمت 50000 تومان در 1030 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات