۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۴۵۳۴۴۰
استاد حوزه علميه:

حيا، كليد فضائل اخلاقي است

استاد حوزه علميه كاشان با اشاره به اينكه هر فردي تصميم بر احياي خودش دارد شرط اول آن اين است كه حيا را در وجود خودش احيا كند، گفت: حيا كليد خانه فضائل اخلاقي است.
حجت الاسلام محمد بصيرتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محد بصيرتي، صبح امروز در مراسم زيارت عاشورا ‹‹روضه خورشيد›› کانون فرهنگي هنري ثقلين در مسجد اعظم کرسي کاشان، با بيان اينكه، حيا ابتداي مسير رسيدن به تمام كمالات و زيبايي‌ها و فضائل عالم هستي است، افزود: براي رسيدن به هرنوع زيبايي كه حتي تصورش را در ذهن خود نداريد، ابتدا بايد حيا در وجود خود احيا كنيد.

وي نقش اساسي حيا را در سعادت انسانها مهم دانست و با تأكيد بر معيار قرار گفتن حيا در انتخابها و انتصاب ‌ها، ادامه داد: امام فرمود، حتي اگر قصد داريد فردي را به عنوان مسؤول، دوست و همكار خود انتخاب‌كنيد، حتما يكي از شرايط آن حيا باشد.

وي يادآور شد: نهج البلاغه كتاب ارزشمندي كه امروز با آن خيلي فاصله گرفته ايم اما زماني كه جرج جرداق مسيحي نهج البلاغه را ترجمه كرد و شهرت نهج البلاغه چندين برابر شد برخي با مراجعه با جرج جرداق از او خواستند در رابطه با برخي افراد ديگر نيز تأليفاتي داشته باشد اما او در جواب مي گويد، قلمي را كه براي اميرمومنان(ع) نوراني شده است در مورد افراد ديگر به كار نمي گيرم تا خداي نكرده آلوده نشود.

اين استاد حوزه علميه با تأكيد بر توجه جوانان به نهج البلاغه، از جوانان خواست نامه هاي 31 و 53 نهج البلاغه را مطالعه كنند.

حجت الاسلام بصيرتي يادآور شد: هرچند نامه 53 نهج البلاغه به مالك اشتر نرسيد و كفار مالك را در بين راه به شهادت رسانيدند، اما اين نامه در تاريخ ماندگار شد و شهرت جهاني پيدا كرد و حتي گفته مي‌شود اين نامه يكبار در سازمان ملل رونمايي شده است.

وي افزود: اميرمومنان(ع) در اين نامه خطاب به مالك گفته است، اگر قرار است افرادي را براي پست‌هاي مختلف انتخاب كني به دليل اينكه در مدينه با كسي آشنايي نداري و افراد را نمي شناسي‌، در انتخاب افراد حتما بايد دو معيار داشته باشد يكي مبتدي نباشد و كار بلد باشد و دوم با حياب اشد.

استاد حوزه علميه اظهارداشت: انسان با حيا به راحتي به انجام هركاري دست نخواهد زد، از اين رو اگر مردم ارزش حيا را مي دانستند جامعه اي سالمتر داشتيم و امروز نيز وظيقه پدران و مادران است تا با رفتار و گفتار و كردار، حيا را در فرزندان خود نهادينه كنند و فرزندان خود را با حيا تربيت كنند.

حجت الاسلام بصيرتي، چشم را يكي از اركان مهم حيا دانست و افزود: چشم با حيا در عزت و شرافت و سعادت و نجات انسان نقش بسزايي دارد و همانگونه كه حُر در برابر امام حسين(ع) حيا كرد، خداوند رستگاري و فوز عظيم را به او رسانيد./202/1307/ب1

ارسال نظرات