۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۴۵۲۷۴۵
حجت الاسلام یوسفی:

گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی رسالت اصلی حوزویان است

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفتمان سازی و مطالبه گری را مهم‌ترین رسالت حوزویان در موضوع اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تبیین ویژگی های اقتصاد مقاومتی از ضرورت های گفتمان سازی در این حوزه است که می تواند سبب حضور جهادی مردم در عرصه اقتصاد مقاومتی شود.
همایش تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام  احمدعلی یوسفی، مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی که امروز در تالار مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، با اشاره به رسالت روحانیون و مبلغان در تبیین اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: تجربه انقلاب نشان داد که در تمام مشکلات اصلی کشور، تا حوزه و روحانیت با بصیرت وارد عرصه نشوند، آن مشکل حل نخواهد شد، چرا که حل مشکلات تنها با تمسک به اسلام ممکن است که نمونه آن را در دوران دفاع مقدس مشاهده کردیم.

وی افزود:  پیروزی انقلاب اسلامی و قطع شدن دست آمریکا و صهیونیست بین‌المللی از منابع سرشار اقتصادی ایران، سبب شده است تا دشمن از راه های مختلف برای مقابله با انقلاب اسلامی وارد شود و عرصه اقتصاد، به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه ها، مورد هجمه دشمن قرار گرفته است.

گفتمان سازی و مطالبه گری رسالت اصلی روحانیون است

حجت الاسلام یوسفی، گفتمان سازی و مطالبه گری را، از مهم‌ترین رسالت های روحانیون در عرصه اقتصاد مقاومتی دانسته و تأکید کرد: ایجاد جریان گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری باعث خواهد شد که اراده ملی برای اجرای اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد، به‌گونه‌ای که  این موضوع سبب می شود تا هر جریان سیاسی برای ادامه حیات خود، ملزم به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با اشاره به اقدامات لازم در جهت ایجاد جریان گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری در سطح ملی، خاطرنشان کرد: درک روشن از اقتصاد مقاومتی، شناسایی اقداماتی که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی انجام می‌گیرد و روشن‌گری درباره آن‌ها و راه‌اندازی جریان مطالبه‌گری از مسئولین، نهادها، حوزه‌های علمیه، علما و فعالان اقتصادی، از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در دستور کار مبلغین اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

اهمیت تبیین ویژگی های اقتصاد مقاومتی

این استاد حوزه و دانشگاه، تبیین ویژگی های اقتصاد مقاومتی را از ضرورت های گفتمان سازی در این حوزه دانسته و عنوان کرد: باید تعریف صحیحی از اقتصاد مقاومتی که اقتصادی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام است، ارائه شود تا مردم آگاهی بیش تری نسبت به آن داشته باشند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی، ضمن مقاوم سازی اقتصاد در برابر تهدیدهای نظام سلطه، از توان پیشرفت جهشی اقتصادی نیز برخوردار است که تأکید بر مردم‌بنیاد بودن، عدالت‌محوری، درون‌زا و برون‌گرا بودن، با رویکرد جهادی و انعطاف‌پذیر بودن این نوع اقتصاد از مباحث مهم دیگری است که باید تبیین شده و در جامعه گفتمان سازی شود.

حجت الاسلام شریفی، تنها راه از بین بردن مشکلات اقتصادی جامعه را در گرو اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانسته و اذعان کرد: با روش‌ها یا الگوهای نظام اقتصادی سرمایه‌داری نمی‌توان به مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی‌ که دشمنان علیه ما ایجاد کرده است، برویم و تنها راه مقابله، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

نظام اقتصادی اسلام زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، درک روشن از اقتصاد اسلامی را زمینه ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرده و تأکید کرد: باید درک روشنی از نظام اقتصادی اسلام وجود داشته باشد تا از آن، الگویی متناسب با شرایط اقتصادی ایران انقلابی و اسلامی استخراج شود تا بتوان مشکلات موجود در اقتصاد را حل کرد.

وی افزود: نظام اقتصادی مطلوب برای اجرا در کشور ما، یک نظام اقتصادی الهام گرفته از نظام اقتصادی مطلوب اسلامی است، که این مسأله در سیاست های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است و ضرورت اجرای آن بیش از همیشه احساس می شود.

حجت الاسلام شریفی، مشارکت مردم در اجرای اقتصاد مقاومتی را از شاخصه های مهم این اقتصاد دانسته و تصریح کرد: الگوی اقتصاد مقاومتی باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود تا همه‌ی مردم در آن مشارکت داشته باشند چرا که تنها با مشارکت همه‌ی اقشار مردم می‌توان مشکلات اقتصادی را برطرف کرد و این حضور مردم در عرصه های مختلف انقلاب، از مطالبات امام و رهبری است.

رویکرد جهادی، نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی است

این استاد حوزه و دانشگاه، رویکرد جهادی را از مهم‌ترین ویژگی های اقتصاد مقاومتی خوانده و تأکید کرد: این رویکرد جهادی به این معناست که همه‌ی فعالان اقتصادی، بلکه همه‌ی مردم در جنگ اقتصادی با اموال و سایر داشته‌های خود و با قصد قربت به دفاع از آن و دفع دشمن در چارچوب موازین اسلامی اقدام کنند.

وی افزود: همین حضور همه جانبه مردم با نیت جهاد، نسخه شفابخش و بی بدیل اقتصاد مقاومتی است که می تواند تحولی عظیم در حوزه اقتصاد ایجاد کند که وظیفه روحانیون پرداختن بیش‌تر به این بعد اقتصاد در جهت تبیین و گفتمان سازی است.

حجت الاسلام شریفی در پایان خاطر نشان کرد: الگوی اقتصاد مقاومتی باید براساس ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی داخلی ایران طراحی، اجرا و پایش شده و تکیه بر ظرفیت های درونی اقتصادی کشور داشته باشد و از سوی دیگر بتواند تعامل و ارتباط با خارج از مرزها داشته باشد، که تبیین این ابعاد از اقتصاد بر‌عهده روحانیون و دیگر دلسوزان نظام است./872/پ202/س

 

 

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات