۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۴۵۲۲۶۱
حجت الاسلام روستا‌آزاد:

طلاب جوان در مواجهه با دشواری‌های تبلیغ دلسرد نشوند

حجت الاسلام روستاآزاد با بیان اینکه طلاب جوان در مواجهه با دشواری‌های تبلیغ دلسرد نشوند، گفت: غلبه یأس بر امید و چیره شدن آن بر طلاب جوان در کیفیت تبلیغ اثر منفی می‌گذارد چرا که تبلیغ دین همواره با سختی‌‌ و صعوبت همراه بوده است و از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که سختی‌های کنونی در تبلیغ دین نسبت به ادوار انبیای الهی به مراتب کمتر است.
روستا آزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم شامگاه سه‌شنبه در همایش اعضای گروه تبلیغی حامیان ولایت در دفتر آیت‌الله صالحی مازندرانی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره امام راحل و شهدا،‌ روحیه ایثار و شهادت را از ویژگی‌ها و صفات بازر زرمندگان در هشت سال دفاع مقدس خواند.

حجت الاسلام روستا‌آزاد با قرائت آیه 207 سوره مبارکه بقره اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ» این آیه شریفه از جمله مصادیق اصلی روحیه ایثار، شهادت و حضور افراد در مکان‌هایی است که بنا است جان خود را نثار أخذ رضایت الهی کنند.

وی با یادآوری خاطرات دوران هشت سال دفاع مقدس و حضور همه اقشار در جنگ ابراز داشت: حضور همزمان چندین اعضای یک خانواده‌ در جبهه جنگ نشان از تأثیر مثبت امام راحل بر جوانان آن دوره بود.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم یادآور شد: جوانان دوران هشت سال دفاع مقدس جوانانی بودند که نه امام(ره) را ملاقات کرده بودند و نه در کلاس‌های تخصصی معارفی حضور داشتند اما بر ندای ملکوتی امام راحل مبنی بر حضور در جبهه دفاع و نبرد حق علیه باطل فریاد لبیک سر دادند و وارد میدان نبرد شدند.

وی نقش بزرگ روحانیت در موضوعات فرهنگی را انکار ناپذیر دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های اخیر خود از مسائل فرهنگی به نام جهاد کبیر یاد کردند و به کار بردن چنین تعبیری نشان از اهمیت مسائل فرهنگی است.

حجت الاسلام روستاآزاد ادامه داد: مقام معظم رهبری جهاد کبیر را از بزرگترین وظایف روحانیت برشمردند و در توضیح مفهوم این واژه گفتند: منظور از جهاد کبیر تبیین آرمان‌های انقلاب، مؤلفه‌های مؤثر در شکل‌گیری انقلاب و به نکاتی که می‌تواند راه امام راحل و اندیشه‌هایی که انقلاب از آن نشأت گرفته را تشریح کند جهاد کبیر گفته می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم جوانان را به ایجاد و تقویت روحیه ایثار و شهادت و حفظ آن توصیه و تأکید کرد: گاهی انسان گمان می‌کند روحیه ایثار و شهادت به تاریخ پیوسته و در همان سال‌های دفاع مقدس باقی مانده است و چنین روحیه‌ای را در جوانان امروزی نمی‌توان یافت اما زمانی که حرف عمل به میان می‌آید جوانان همین کشور را در خط‌های مقدم جنگ با تکفیری‌ها و دفاع از حرم در سوره و عراق می‌بینیم.

وی یأس و ناامیدی از وضعیت و شرایط فرهنگی جامعه را صحیح ندانست و تصریح کرد: از اینکه برخی اوقات حالت یأس و نا‌امیدی به سراغمان می‌آید به خاطر نگرش سطحی و نداشتن نگاه جامع و گسترده به محیط پیرامون و رویدادهای آن است و چه بسا منشأ تولید این نوع تفکر از صحیح انجام ندادن وظایفمان باشد.

حجت الاسلام روستاآزاد با بیان اینکه طلاب جوان در مواجهه با دشواری‌های تبلیغ دلسرد نشوند اظهار داشت: غلبه یأس بر امید و چیره شدن آن بر طلاب جوان در کیفیت تبلیغ اثر منفی می‌گذارد چرا که تبلیغ دین همواره با سختی‌‌ و صعوبت همراه بوده است و از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که سختی‌های کنونی در تبلیغ دین نسبت به ادوار انبیای الهی به مراتب کمتر است.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم آیه «نفر» را یکی از عوامل پیدایش حوزه‌های علمیه و انگیزه ورود افراد به آن دانست و تصریح کرد: قرآن کریم در این آیه یک هدف به عنوان هدف لازم و اولیه و یک هدف میانی و یک هدف نهایی برای طلاب تبیین کرده است.

وی واژه «نفر» و مهاجرت را نخستین هدف، واژه «تفقه» و فهم دین را هدف میانی و «انذار» و پند مردم جامعه را هدف نهایی در آیه 122 سوره بقره برشمرد و خاطرنشان کرد: طلاب برای رسیدن به آنچه مدنظر خداوند متعال است ابتدا باید برای تحصیل علم هجرت کنند و پس از تحصیل، فهم و درک کاملی از دین بیابند و سپس به جامعه خود بازگشته و مردم را پند و اندرز‌ دهند.

حجت‌الاسلام روستا‌آزاد تصریح کرد: اگر هجرتی برای تحصیل اتفاق بیفتد اما در پس آن تفقه یا انذار قوم نباشد فایده‌ای نخواهد داشت و اگر هجرت و تفقه صورت پذیرد اما مردم جامعه‌ پرهیزکار و متقی نشوند معلوم می‌شود دو هدف میانی به صورت صحیح محقق نشده است.

شایان ذکر است این مراسم با حضور آیت‌الله سید‌رحیم توکل استاد برجسته حوزه علمیه قم، حجج اسلام یحی کمال مدیر کل امور مبلغین دفتر تبلیغات اسلامی قم، جباری مسؤول اعزام مبلغین استان‌های شمال کشور در دفتر تبلیغات اسلامی قم و حسین حسین‌زاده برسمنانی مدیر گروه تبلیغی جهادی حامیان ولایت برگزار شد. /878/پ202/ب1

ارسال نظرات