۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۴۵۱۵۹۲
رییس نهضت سواد آموزی کشور:

اجرایی شدن سند تحول بنیادین از مهمترین نیازهای امروز آموزش و پرورش است

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که اجرایی شدن سند تحول بنیادین از مهمترین نیازهای امروز آموزش و پرورش است، گفت: برای تدوین این سند بیش از 500 نفر از صاحب‌ نظران، اندیشمندان و افراد مورد وثوق رهبر معظم انقلاب همکاری و همفکری داشته ‌اند.
علی باقرزاده، رییس نهضت سواد آموزی کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، علی باقرزاده، رییس نهضت سواد آموزی کشور، شنبه شب در دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اهمیت تدوین سند تحول بنیادین عنوان کرد: برای تدوین این سند بیش از 500 نفر از صاحب‌ نظران، اندیشمندان و افراد مورد وثوق رهبر معظم انقلاب همکاری و همفکری داشته ‌اند.

وی با بیان اینکه اجرای کامل این سند به عنوان نقطه اتکای دولت و ملت و نقطه امید رهبر عظیم ‌الشأن اسلام در ارتقا و پیشرفت بیش از پیش آموزش و پرورش است، تصریح کرد: زیر چتر این سند فلسفه تعلیم و تربیت ترسیم شده است و تدوین آن مقدماتی داشت که کتابچه آن بخشی است که دیده می‌ شود و مجموعه مبانی نظری که فلسفه تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی را تعریف کرده بخش اصلی سند تحول بنیادین است.

رییس نهضت سواد آموزی کشور با اشاره به ارکان مختلف در سند تحول بنیادین و کتابهای درسی دانش ‌آموزان مطرح کرد: در بحث برنامه درسی چارچوب تولید کتابهای درسی تعریف می‌ شود.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه کانون اصلی تعلیم و تربیت کشور براساس تربیت انسانهای متفکر و خردورز است، تشریح کرد: در حال حاضر بخشهایی از این سند اجرا شده و بخشهایی در حال بررسی است که به تدریج در برنامه‌ های فرهنگی قرار خواهد گرفت که هر ساله بخشی از راهکارهای آن در دستور کار قرار می‌ گیرد.

باقرزاده گفت: پژوهش بخش مغفول مانده در آموزش و پرورش است و باید زیرساختهای لازم در راستای فعال شدن بیش از پیش این حوزه اجرا و اعتبارات لازم به این بخش اختصاص داده شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرحهای مختلف در راستای آموزش و یادگیری بهتر دانش ‌آموزان، اظهار کرد: 150 طرح برگرفته از سند تحول بنیادین برای امسال پیش‌ بینی شده است.

وی با اشاره به روند رو به رشد باسوادی، افزود: ایجاد پرونده سطح سواد برای هر شهروند از سوی این سازمان اجرا شد و مبنای میزان سواد افراد، سوابق تحصیلی موجود در این پرونده خواهد بود.

باقرزاده اضافه کرد: در سنین 10 تا 49 سال میزان باسوادی به بالای 96 درصد رسیده و براساس آخرین آمار از یونسکو در روزهای گذشته، رشد سواد آموزی در ایران نسبت به سایر کشورها 2.65 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد یک ‌میلیون و 120 هزار نفر بی ‌سواد زیر 50 سال در کشور وجود دارد که در هدفگذاری امسال 280 هزار نفر تحت پوشش قرار می‌ گیرند و تاکنون حدود 100 هزار نفر از این قشر تحت پوشش قرار گرفته ‌اند.

رییس نهضت سواد آموزی کشور با تأکید بر اینکه با برنامه‌ریزی ‌های صورت گرفته اولیای بی‌ سواد دانش ‌آموز در مدرسه آموزش داده می‌شوند، عنوان کرد: تقریباً 11 میلیون نفر بزرگسال کم‌ سواد بالای 10 سال با تحصیلات در حد ابتدایی در کشور وجود دارد که مشغول به تحصیل نیستند.

این مقام مسؤول در پایان گفت: عدم تولید کتاب برای افراد کم‌ سواد جامعه یکی از عارضه‌ هایی است که در کشور جود دارد و برنامه‌ر یزی‌های لازم در این زمینه در حال انجام است./9457/202/ب2

ارسال نظرات