۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۴۵۱۵۹۱
آیت الله مجتهد شبستری:

آمار نفوس و مسکن مسأله مهم در مدیریت کشور است

امام جمعه تبریز با بیان این که یکی از ارکان مدیریت برنامه ریزی است و بدون برنامه ریزی نسبت به آینده مدیریت کامل نمی شود، گفت: آمار نفوس و مسکن مسأله مهم در مدیریت کشور است.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری شنبه شب در دیدار مسؤولان و کارکنان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن، با تبریک هفته دفاع مقدس، گفت: یکی از ارکان مدیریت برنامه ریزی است و بدون برنامه ریزی نسبت به آینده مدیریت کامل نمی شود، پیشوایان دینی تصریح کرده اند که افراد با ایمان آینده شناس هستند، یعنی برای آینده برنامه ریزی می کنند.

وی با تأکید بر ارائه آمار صحیح از طرف مردم و همکاری با مسؤولان سرشماری،‌ ابراز داشت: طبیعتاً برنامه ریزی بدون آمار صحیح، درباره نفوس و مسکن مقدور نخواهد بود، قطعاً برنامه ریزی برای هر کشور باید بر اساس آماری باشد که مسؤولان از آن مطلع باشند تا بر اساس آمار برنامه ریزی کنند.

امام جمعه تبریز با اشاره به دریافت اطلاعات و آمار مسکن، خاطرنشان کرد: درباره مسکن نیز اطلاعاتی دقیق لازم است تا اشتباهی از بابت کم و زیاد بودن مسکن وجود نداشته باشد،‌ مقداری از مسکن مهر بدون ساختار و در وضعیت غیرمطلوب باقی مانده است، به دست متقاضیان نرسیده است در حالی که عده ای بی خانمان و بی سرپناه وجود دارند ولی مسکن آنها تحویل داده نشده است و اگر از اول طرح برنامه ریزی می شد و بناها از روی حساب ساخته می شد این چنین مشکلاتی پیش نمی آمد.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش نیز تا زمانی که آمار مشخص نشود چه مقدار فضای آموزشی احتیاج داریم و چقدر موجود است و چه مقدار باید از سوی دولت و چه مقدار از سوی خیرین ساخته شود، ا این رو لازم است اطلاعاتی دقیق در دست باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد وضعیت ساختمانی مدارس در برخی مناطق انتقاد کرد و افزود: ممکن است خبری برسد که در بعضی از مناطق محروم مثلاً در کانتینرها بچه ها درس می خوانند، این شایسته و زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.

وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری راجع به آمار و سرشماری، خاطرنشان کرد: مردم باید در این طرح حضوری فعال داشته و شرکت کنند و آماری صحیح به مأموران آمارگیر بدهند و ارائه آمارهایی غلط و خلاف واقع جزو گناهان کبیره است.

آیت الله مجتهد شبستری تصریح کرد: در کشورهایی که آمار صحیح ندارند شرایطی پیش می آید که آماری صحیح و دقیق وجود ندارد یا در اداره کشور اشکال دارند با فقر و فلاکت مواجه می شوند، از این رو در سازمان ملل صندوقی بنام صندوق حمایت وجود دارد، جهت حمایت از کشورهایی که جمعیت زیاد دارند و نمی توانند اداره کنند.

وی با اشاره به کشورهای ژاپن و چین، افزود: این دو کشور از نظر نفوس جزو کشورهای پرجمعیت به حساب می آیند و اقتصاد مقاومتی که امسال در کشور ما مطرح است آنها سالها قبل مطرح کرده اند حتی بعد از جنگ، مسأله هیروشیما و ناکازاکی که پیش آمد، ژاپن ویران شده بود اما در عین حال بعد از این مسائل توانسته اند روی پای خویش بایستند.

امام جمعه تبریز گفت: کشورهای چین و ژاپن امروز خودکفا از لحاظ صادرات هستند و در اثر برنامه ریزیهای صحیح، فعالیت و پرکاری، جدیت و تلاش از نظر صنعت به پیشرفت رسیده اند، در کشورهای توسعه یافته وقت کمی را برای استراحت اختصاص می‌دهند ولی این امر در کشور ما بالعکس است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به فرهنگ رایج در جامعه «فرزند کمتر، سعادت و خوشبختی بیشتر» اشاره کرد و ابراز داشت: جمعیت دنیا رو به افزایش است و آمار تولد در مقابل مرگ و میر است، طبق اعلام کارشناسان نیز تولد دو برابر میزان فوتیها است، در کشور ما نیز جمعیت رو به پیری است.

وی ادامه داد: اگر نسلهای بعدی پیرمرد و پیرزن باشند و نسل جوان کاهش یابد قطعاً وضع مملکت هم از نظر سیاسی و هم از نظر بین المللی افت می کند و وضع نامطلوب پیش می آید، توصیه می شود در این میان تنظیم خانواده مفهومی ندارد و اولاد بیشتر بهتر است، منتهی با برنامه ریزی با اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تبیین کرده اند و دولت نیز مخصوصاً در این سال که سال اقدام و عمل نامگذاری شده تا حدی جدی وارد شده است.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: از طرف دیگر اگر الگوی مصرف نیز مطرح گردد و مردم کمی با قناعت و صرفه جویی زندگی کنند و از طرفی تولید رونق یابد هم تولیدات صنعتی و هم تولیدات کشاورزی، بیکاری، رکود و تورم نیز از میان برداشته می شود و می توان مملکت را به نحو احسن اداره کرد و همگی مبتنی است به اینکه سرشماری دقیق و صحیح انجام پذیرد./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات