۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۴۵۱۵۴۶

اخبار کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی

توسعه فرهنگ دفاع و شهادت طلبی با حفظ ارزشهای دفاع مقدس، برگزاری همایش طلایه‌داران تبلیغ ویژه محرم الحرام ۱۴۳۸هجری قمری در زاهدان، لزوم مشارکت هیئت‌های عزاداری در رفع آسیب های اجتماعی و مشارکت ۱۵۰ تشکل دینی در برنامه های دفاع مقدس از اخبار کوتاه سازمان تبلیغات اسلامی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی حجت‌الاسلام مصائبی به ماندگار شدن هفته دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: هشت سال جنگ تحمیلی برای نظام جمهوری اسلامی بسیار پر افتخار بود.

وی اظهار داشت: در هشت سال دفاع مقدس رزمندگان با جان و دل برای دفاع از خاک کشور شان شهید شدند.

معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه باید یاد و خاطرههفته دفاع مقدس برای همیشه زنده نگه داشته شود گفت: وظیفه دینی و ملی ما است که فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ترویج و گسترش دهیم.

حجت‌الاسلام مصائبی تاکید کرد: مقاومت و ایستادگی رزمندگان باعث شد که کشور در مقابل ایادی شرق و غرب پیروز شود و اقتدار امروز را تثبیت کند.

وی در ادامه افزود: در همه کشورها قهرمانانی که در ماندگار شدن و پیروزی انقلاب نقش داشتند ارج نهاده می شوند بنابراین در ایران هم باید ایثار رزمندگان را ارج نهیم و یاد و خاطره آنها را برای همیشه زنده نگه داریم.

معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان یاد آورشد: حفظ فرهنگ ایثار و شهادت اقتدار ایران را تقویت می‌کند.

حجت‌الاسلام مصائبی گفت: توسعه اعزام راهیان نور به مناطق جنگی، برگزاری نمایشگاه عکس و یادواره شهداء، نصب نماد رزمندگان، برگزاری مراسم های مختلف در مساجد، قلم رسایی نویسندگان و خبرنگاران در حوزه دفاع مقدس و تجلیل از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس باعث ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه می‌شود.

وی یاد آورشد: امروز که دشمن با جنگ نرم وارد عرصه شده و جوانان را مورد هجمه فرهنگی خود قرار داده باید بصیرت لازم را در جوانان ایجاد کنیم و مهمترین مولفه برای آگاه سازی جوانان آشنایی آنها با فرهنگ ایثار و شهادت است.

برگزاری همایش طلایه‌داران تبلیغ ویژه محرم الحرام ۱۴۳۸هجری قمری در زاهدان

این همایش با حضور روحانیون ومبلغین زاهدان باسخنرانی آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه درسیستان وبلوچستان و امام جمعه زاهدان وحجت‌الاسلام عیسی بزمانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان،حجت‌الاسلام دکتر سبحانی عضو هیئت امنای دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر کل تعزیرات استان برگزارشد.
آیت‌الله سلیمانی دراین مراسم بیان کرد: کارکرد روضه‌خوانی و گریه، انتشار پیام عاشورا و حفظ قیام اباعبدالله(ع) ونگه‌داشتن این سرمایه بی‌بدیل است.
امام جمعه زاهدان گفت: محرم هم دربرون و هم دردرون،دشمن دارد،گاهی نیز این دشمنان با ادعای دوستی، مقاصد شوم خود را دنبال کرده وآداب و رفتارهای دورازواقعیت عاشوراهمچون قمه‌زنی را رواج می‌دهند.

در ادامه حجت‌الاسلام عیسی بزمانی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان وبلوچستان بیان کرد: هدف ازبرگزاری این همایش، انسجام وسازماندهی مبلغان اعزامی به مساجد و هیئات مذهبی در سطح استان درماه محرم، ارائه سرفصل‌های تبلیغی و ایجاد وحدت رویه در بین روحانیون مبلغ، تبیین بایدها و نبایدها درامرتبلیغ و تحقق شعار سال و ارائه سازوکار و دستورالعمل اجرایی و موضوعات تبلیغی عزاداری‌های محرم و صفر به مبلغان است.

وی گفت: در این همایش حول موضوعاتی ازقبیل حجاب و عفاف، تهاجم فرهنگی، خطر نفوذ مجدد آمریکا در منطقه در پوشش مبارزه باداعش، مؤلفه‌های مورد نظر رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی، توجیه مبلغان درزمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تاکید برمصرف بهینه آب با توجه به خشکسالی،مبارزه با مواد مخدر و غیره به مبلغان اعزامی پرداخته شد.

لزوم مشارکت هیئت‌های عزاداری در رفع آسیب های اجتماعی

حجت‌الاسلام حمید عظیمی درجلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای دینی گفت:متاسفانه در سال‌های گذشته عده‌ای عظمت و جایگاه عید سعیدغدیر را با سیاه پوش کردن خیابان‌ها تحت الشعاع قرار می‌دادند که با ورود ستاد ساماندهی به این مقوله اکنون این موضوع ساماندهی شده است.

وی با اشاره به ماموریت‌های اعضا ستادساماندهی هیئات مذهبی گفت: این ستاد وظایفی چون فرهنگ سازی و ایجاد بستربرای جلوگیری از ایجاد ترافیک، پرهیز از قمه‌زنی، عدم استفاده از ابزارآلات غیرشرعی مانند آلات موسیقی و طوق، عدم ایذا و اذیت مردم، عدم اختلاط زنان و مردان در عزاداری‌های خیابانی، رعایت زمان عرف عزاداری شبانه، عدم نصب جایگاه و داربست‌های غیر مجاز را بر عهده دارند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: کمیته ویژه برای رسیدگی به مشکلات عزاداری در محرم توسط دادگستری تشکیل شده و سعی می‌کنیم نذورات را به سمت و سوی فرهنگی هدایت کنیم و آزادسازی زندانیان غیرعمد که به دلیل مشکلات مالی در بند هستند، باید اولویت کاری هیئات مذهبی و مردم نوع دوست استان قرار گیرد.

حجت‌الاسلام عظیمی با بیان اینکه انجام فعل مستحبی که منجر به اذیت مردم شود، حرام است، یادآور شد:. متأسفانه تعدادی از دستجات حسینی به وقت عزاداری توجه نمی‌کنند و تا پاسی از شب عزاداری می‌کنند که این باعث ایذا و اذیت مردم می‌شود و باید از آن پرهیز کرد و همچنین استفاده غیرمتعارف از طبل و افزایش تعداد طبل و سنج باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین گفت: نباید عزاداری‌ها به تفنن تبدیل شود و این یک آسیب جدی است و باید در عبادات و عزاداری‌ها حبنفس را کنار گذاشته و برای خدا و ائمه عزاداری کنیم و نماز باید در کنار عزاداری با عظمت بسیار اقامه شود و در واقع عزاداری مقدمه‌ای است برای اقامه نماز و باید هیئات و عزاداران اباعبداله الحسین(ع) اهمیت ویژه‌ای به اقامه نماز قائل شوند و پیام‌های عاشورا اطلاع‌رسانی شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی با اشاره به وجود برخی پیرایه‌ها و بدعت‌ها در عزاداری‌ها خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) قیام کرد تا با بدعت‌ها و خرافات مبارزه کند و اسلام واقعی و سنت جدش پیامبر اکرم(ص) را پیاده کند، اما تعدادی از هیئات حسینی خود عامل ورودپیرایه و بدعت‌ها به عزاداری هستند که بر خلاف اندیشه‌های قیام امام حسین(ع) است و باید از آنها اجتناب کرد.

 پیام حقیقی مناسک عزاداری باید به شکل واقعی منتقل شود

آیت‌الله سید حسن عاملی در مراسم نکوداشت پیرغلام حسینی حاج رحیم حیدری در مجتمع فدک اردبیل اظهار کرد: ما در شورای فرهنگ عمومی سلسله برنامه‌هایی را در تجلیل از شخصیت‌های وارسته دیار اردبیل تدارک دیدیم تا با عظمت‌ترین میراثی که از عشق به امام حسین(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت به دست ما رسیده، صیانت کرده و این ثمره ارزشمند را از تحریف و انحراف دور کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید ناب‌ترین فرهنگ دینی و ارزشی را به دنیا عرضه کنیم چرا که جامعه بشری امروز تشنه معارف قرآن و اهل بیت هستند تا بتوانند مسیر واقعی زندگی خود را پیدا کنند.

امام جمعه اردبیل گفت: آنچه که عالم اسلام را از سایر جوامع ممتاز کرده، دوست داشتن اهل بیت و محبت به این سیره و سلوک پاک است که قطعاً در این بین ارادت به امام حسین(ع) و یاران باوفایش که در اوج مظلومیت به شهادت رسیدند از یک جایگاه ممتازی برخوردار است.  

عاملی محبت به امام حسین(ع) و اشک ریختن به آن حضرت را دارای ارج و قرب بی‌نظیر و ممتاز توصیف کرد و افزود: البته همه این اعمال و نیات خالص باید به شکل منطقی و با همراهی خرد و نیت پاک باشد.

وی با بیان اینکه در پاسداشت این میراث ارزشمند و با عظمت افسران واقعی علما، شعرا و مداحان هستند، بیان کرد: وظیفه خطیر و سنگینی بر عهده علما، شعرا و مداحان است تا به معنای واقعی اصل پیام را منتقل کنند و به این حقیقت واقف باشند که اول مداح و روضه‌خوان امام حسین(ع) حضرت جبرئیل و نبی مکرم اسلام(ص) بوده است.

عاملی با بیان اینکه کربلا مدرسه بزرگ عشق و شخصیت‌سازی است، اضافه کرد: این عیب بزرگی است که شاعر یا مداح ما در مناسک عزاداری با احساس و هوای نفس سخن به میان آورد چرا که هزاران مخالف و دشمن ما منتظر کوچکترین لغزش در ایام عزاداری هستند تا آن را بزرگنمایی کنند.  

وی با بیان اینکه شایسته است چنین محفلی از طریق صدا و سیما و شبکه‌های ملی پخش شده و همه به عظمت چنین شخصیت‌های بی‌نظیری افتخار کنند، ادامه داد: امثال رحیم حیدری‌ها که همواره با عقلانیت و وزانت در محافل عزاداری حضور پیدا کرده و شعر و مدح گفتند، باید جایگاهشان شایسته و فاخر معرفی شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با بیان اینکه امام حسین(ع) برای طایفه‌گری و ایجاد اختلاف به کربلا نیامده بود بلکه با استانداردهای بین‌المللی و شعار منطقی به کربلا آمد تا بشریت را از یک انحراف بزرگ نجات دهد، اظهار کرد: در مناسک عزاداری ما باید چنین پیامی انتقال داده شود تا نسل آینده اخلاص در عمل و عشق به اهل بیت را به خوبی دریافت کنند. 

 عاملی ضرورت تربیت و پرورش چنین شخصیت‌های بی‌نظیر در حوزه مداحی را با تکیه بر اصل منطق و دور شدن از احساسات و هواهای نفسانی یادآور شد: ما امروز قدم به قدم با وهابیت به پیش می‌رویم و حق نداریم بهانه‌ای به دست آنها بدهیم تا علیه شیعه و جهان اسلام بدبینی تولید کنند.

وی با بیان برخی از اشتباهات و حرف‌های احساسی برخی از شعرا و مداحان که اصل موضوع قیام امام حسین(ع) و پیام آن را زیر سؤال بردند، گفت: هیچ شاعر و مداحی حق ندارد با احساسات حرف زده و پیامش را منتقل کند بلکه ضرورت دارد همراه با عقلانیت و منطق در عزاداری‌ها حضور پیدا کنیم.

مشارکت ۱۵۰ تشکل دینی در برنامه های دفاع مقدس

رضا ویسی کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان با اعلام خبر اینکه ۱۵۰ تشکل دینی در برنامه های هفته دفاع مقدس همکاری داشته اند اظهار داشت: برنامه های هفته دفاع مقدس با هدف ترویج حقایق و ارزش های دفاع مقدس در قالب برنامه های فرهنگی به قشر جوان و نوجوان جامعه ارائه گردید.

ویسی با بیان اینکه این برنامه ها با همکاری تشکل‌های دینی در سطح شهرستان اجرا شد گفت:زنده نگه داشتن یاد و راه شهدا دوران دفاع مقدس از وظایفی است که بر عهده همه می باشد و در این راستا هیئات مذهبی، کانون های فرهنگی، انجمن اسلامی وخانه‌های قرآن با اجرای برنامه‌های متنوع و مختلف فعالیت داشتند.

وی بیان داشت: در این هفته توجه به فضای مجازی بیشتر خواهد بود و امیدواریم به‌عنوان فرصت، از آن استفاده خوبی کنیم و همچنین توجه به مدیریت جهادی خواهیم داشت، چرا که هر وقت به این مدیریت رو آوردیم موفق بودیم./1325/پ204/ی

ارسال نظرات