۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۴۵۱۵۲۸
جهان اسلام در هفته ای که گذشت؛

انعکاس فتوای آیت‌الله سیستانی در سازمان‌ملل/ ارتباط بازداشت حجاج بیت‌الله الحرام با موساد

خطیب حسینی بحرینی به دلیل مشارکت در تحصن حمایت از شیخ عیسی قاسم به 2 سال حبس محکوم شد.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: هفته گذشته در جهان اسلام شاهد حوادث گوناگونی بودیم. حضور عاشقان مکتب ولایت در بارگاه ملکوتی امیر مومنان از مهمترین رخدادهای هفته گذشته بود. همچنین اظهار نظر مستبصر وهابی یمنی در مورد حقانیت امام علی(ع)، ساخت صدها منزل مسکونی برای آوارگان عراقی، حمایت اهل سنت لبنان از جمهوری اسلامی ایران و سایر رخدادهای مهم را نیز می‌توانید در بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» دنبال کنید. در ذیل به سرخط مهمترین رویدادهای هفته گذشته اشاره می‌کنیم:

عراق: فتوای مرجعیت عامل اصلی نابودی داعش
عید غدیر در عراق با حضور عاشقان ولایت در حرم امیر المومنین علی (ع) رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم، از مراجع تقلید نجف اشرف، در دیدار با جمعی از شیعیان استان قطیف عربستان، به مناسبت عید غدیر بر ضرورت استفاده مومنان از مناسبت‎های دینی مانند عید غدیر خم تاکید کرد و گفت: «مناسبت‎های دینی وسیله تقرب به خدا، تفکر، حرکت در مسیر صحیح و تمسک به سیره رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است. وی دیکتاتوری سرنگون شده صدام با گروه های تکفیری در هدف قرار دادن شعائر حسینی اشتراک دارد.»
دفتر حضرت آیت الله شیخ محمد طاهر آل‎شبیر خاقانی، از مراجع تقلید عراق، نیز میزبان علما، طلاب، اندیشمندان، شیعیان و اردتمندان به حضرت علی (ع) بود. این مرجع تقلید با اشاره به جنبه‌های مختلف زندگانی امیر المومنین علی (ع) تاکید کرد که " هر کس در منزلت و برتری امام علی (ع) شک کند به طور یقین کافر است."
جنگ با تروریست تکفیری داعش در عراق و لزوم رسیدگی با آوارگان جنگی از اهمیت فراوانی برخوردار است تا آنجا که دفتر آیت الله سیستانی در نجف اشرف 300 واحد مسکونی را ویژه آوارگان عراقی افتتاح کرد.
از سوی دیگر حجت الاسلام شیخ اکرم الکعبی دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء در دیدار با احمد بدرالدین حسون مفتی سوریه تاکید کرد که "سوریه خط مقدم مقاومت علیه جبهه تکفیر است و دولت دمشق این روزها با تروریست‌هایی می‌جنگد که برای جنگ نیابتی صهیونیست‌ها به سوریه آمده‌اند."
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با اشاره به نابودی قریب الوقوع داعش اظهار داشت که "تاریخ مصرف این جریان تروریستی به پایان رسیده است."
تاثیر فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی در جلوگیری از سقوط عراق نیز از دیگر مسائل مهمی بود که شیخ خالد الملا رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق بدان اشاره کرد. وی همچنین خاطر نشان کرد که "فتوای آیت الله سیستانی مانع از رشد داعش در عراق شده است". 
در همین راستا حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد از حضور نیروهای ترکیه در خاک این کشور تصریح کرد که "فتوای مرجعیت عالی دینی این کشور را گامی مهم برای حفاظت از عراق در برابر داعش دانست" و از جامعه جهانی، خشکاندن منابع مالی این گروه تروریستی را خواستار شد.
همایش مبلغان دینی در نجف اشرف از دیگر مسائل مهم عراق بود که بازتاب فراوانی را در رسانه‌ها به دنبال داشت. حجت الاسلام شیخ صالح الحاتمی مسؤول موسسه تبلیغات اسلامی شهید محراب نجف اشرف در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق گفت: «این همایش به مثابه خاری در چشم دشمنان دین و انسانیت است.»
آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف با اشاره به تلاش بازماندگان حزب بعث و منحرفان علیه شعائر حسینی، پاسخگویی به این شبهات را وظیفه مبلغان دانست.
در آستانه محرم الحرام حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف، وجود حوزه علمیه و مراجع تقلید در نجف و همچنین پذیرایی میلیونی از زائران اربعین حسینی را افتخاری برای ملت عراق توصیف کرد.
بازگشایی مدارس در عراق و نقش تعلیم و تربیت از دیگر موضوعات مهم هفته گذشته در این کشور بود. حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی دانش آموزان را امانتی در اختیار معلمان دانست و بر لزوم پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان تأکید کرد.

لبنان: حمایت قاطع اهل سنت از جمهوری اسلامی ایران
دخالت عربستان سعودی در مسائل داخلی کشورهای حاشیه خلیج فارس بر کسی پوشیده نیست اما تلاش برای ضربه‌زدن به محور مقاومت به دغدغه اصلی این روزهای سعودی‌ها تبدیل شده است. حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق معاون رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان با اشاره به اختلاف‌های داخلی در این کشور گفت: «لبنان در حال پرداخت بهای دخالت عربستان در امور داخلی کشور است.».
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز از عربستان به عنوان عامل بروز فتنه مذهبی یاد کرد.
آیت الله عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان از تروریسم تکفیری و صهیونیستی به عنوان عامل مشکلات و مصائب جهان اسلام یاد کرد. وی افزود: «تروریسم تکفیری و صهیونیستی به عنوان دشمنان امت اسلامی عامل همه مشکلات و مصائب جهان اسلام هستند و مسلمانان باید به صورت یکپارچه در برابر این اندیشه ویرانگر ایستاده و ریشه آن را خشک کنند.»
حزب الله نیز با حضور در عراق و سوریه ضربه سختی را بر پیکره تروریست تکفیری داعشی وارد کرده است. حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به هماهنگی کامل آمریکا و رژیم صهیونیستی با تروریستهای حاضر در سوریه تأکید کرد که "لبنان در حال حاضر به یُمن معادله ارتش، ملت و مقاومت در برابر اسرائیل و تکفیریها از آرامش و ثبات برخوردار است."
در همین راستا حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت اظهار داشت که سوریه به صحنه نزاع و تصفیه حساب های بین المللی و منطقه ای مبدل شده است.
از سوی دیگر اما شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان با انتقاد از کشورهای معاند جمهوری اسلامی ایران، تهران را حامی محور مقاومت در سراسر جهان خواند و اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران در حال تقدیم یاری به همه نیروهای مقاومت در سراسر جهان علیه پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی است و به حمایت نظامی و معنوی از این گروه ها می پردازد.»
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان تأکید کرد که علمای فتنه‎گر و افراطی نماینده اهل تسنن نیستند.

بحرین: سریال بازداشت روحانیان حامی آیت الله عیسی قاسم
بی‌کفایتی آل سعود در مراسم حج سال گذشته به محل بحث صاحب نظران تبدیل شد اما آل سعود امسال با تدابیر شدید امنیتی تمام تلاش خود را برای نظارت بیشتر بر روند حج انجام داد تا آنجا که به دستور عربستان یک شرکت اسرائیلی دستبند‌های امنیتی ساخته و در میان زائران توزیع کرد تا از این طریق از اتفاق‌های احتمالی جلویگری شود اما شیخ صهیب حبلی از علمای اهل سنت لبنان معتقد است که این اقدام تنها برای تحت نظر داشتن زائران بیت الله الحرام و تحویل آنان به دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل بوده است. این فرضیه زمانی اهمیت می‌یابد که بدانیم ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم سعودی در موسم حج امسال تعدادی از حجاج بحرینی و ملیت‌های دیگر را به اتهام اقدامات تروریستی و سیاسی‌کردن حج بازداشت کرده است.
در بحرین اما مساله به اینجا ختم نمی‌شود. افزایش موج دستگیری علما و روحانیان حامی آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور با موجی از انتقادها همراه بود. در هفته گذشته حجت الاسلام شیخ محمد جواد الشهابی خطیب حسینی بحرینی به دلیل مشارکت در تحصن حمایت از شیخ عیسی قاسم به 2 سال حبس محکوم شد.
از سوی دیگر بزرگترین نماز جمعه شیعیان بحرین در منطقه الدُراز برای دهمین هفته از سوی نیروهای امنیتی آل خلیفه تعطیل شد.
حجت الاسلام سید مرتضی السندی یکی از رهبران جریان الوفای اسلامی بحرین با اشاره به تلاش آل‎خلیفه برای ایجاد تفرقه در میان مخالفان رژیم آل خلیفه خاطرنشان کرد که "انقلابیان بحرینی باید اتحاد خود را در مقابل نظام حفظ کنند."

سایر کشورهای اسلامی: از حمله به مقبره یوسف پیامبر تا سرکوب شیعیان نیجریه‌
فلسطین: شیخ محمد موعد سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین  در لبنان در پیامی، نسبت به بی توجهی کشورهای عربی و اسلامی به مساله فلسطین به شدت انتقاد کرد. این اعتراض زمانی شدت یافت که شهرک نشینان صهیونیست با حمایت نیروهای نظامی اشغالگر به مرقد حضرت یوسف (س) در شهر نابلس یورش برده و با هتک حرمت این مکان، مراسم و مناسک خود را در آنجا اجرا کردند.
با ادامه موج درگیری‌ها ده ها هزار فلسطینی به رغم تدابیر امنیتی شدید دشمن صهیونیستی در قدس اشغالی در نماز جمعه این هفته مسجد الاقصی حاضر شده و اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
مصر: "نیر بن آرتسی" خاخام صهیونیست از عبدالفتاح سیسی رییس جمهور مصر به دلیل محاصره نوار غزه تجلیل کرد. السیسی به اتخاذ رویکردهای دوگانه و متعارض در قبال مساله فلسطین معروف است.
یمن: عبد الملک الحوثی، رهبر جنبش انصار الله یمن، در سخنرانی خود به مناسبت عید غدیر، خطاب به مردم مظلوم عربستان گفت:«به ملت عزیزمان در جزیره العرب، اهالی منطقه جنوب، جیزان، نجران، عسیر و تمام منطقه می گویم شما برادر و همسایه ما هستید. بین ما روابط همسایگی هست و ما شما را هدف قرار نمی دهیم». این سخنان به دنبال شایعه پراکنی از سوی برخی عناصر وابسته به عربستان مطرح شد. عربستانی‌ها پیشتر مدعی بودند که با ادامه پیشروی انقلابیان یمنی، اهالی جنوب عربستان به دست انصارالله کشته خواهند شد.
همچنین عصام العماد از مستبصران در نهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر در تالار ولایت، دلیل انکار ولایت و امامت حضرت علی(ع) را عدم درک شایسته و تامل و تدبر در آیات الهی خواند و نسبت به این فهم اشتباه انتقاد کرد.
قطر: تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سخنانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با اشاره به اینکه پایان اشغال فلسطین امری بسیار مهم و ضروری است، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی یک نظام آپارتاید در فلسطین به راه انداخته است.
کویت: وزارت کشور کویت از شیعیان این کشور خواسته است از برگزاری مراسم عزاداری محرم در خیابان‌های این کشور خودداری کنند.
نیجریه: شمار زیادی از شیعیان همراه با شاخه دانشجویی«جمعیت جنبش اسلامی» نیجریه برای آزادی رهبر شیعیان این کشور، تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کردند. تظاهرات همبستگی با شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه با یورش نظامیان این کشور و سرکوب تظاهرکنندگان مواجه شد.در حالی که هزاران تن از شیعیان در شهر آبوجا در اعتراض به ادامه بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی تظاهرات مسالمت آمیز برگزار می کردند، نیروهای امنیتی نیجریه به این تظاهرات حمله کردند.نظامیان نیجریه بلافاصله این تظاهرات را محاصره کرده و به ضرب و شتم شهروندان و شلیک گاز اشک آور می پردازند.
پاکستان: سید صلاح الدین رییس شورای جھاد پاکستان، مجامع بین المللی را برای حل مسئله کشمیر و جلوگیری از کشتار مردم بی گناہ این منطقه فراخواند./981/ب952/ک

ارسال نظرات