۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۴۵۱۵۰۹
رییس سازمان رسانه‌ای صبا خبر داد؛

تلاش چندین باره وهابیت برای قطع برنامه شبکه‌های شیعی

رییس سازمان رسانه‌ای صبا گفت: رسانه کودک یکی از مشکل‌ترین و پیچیده ترین بخش‌های رسانه ای است؛ شبکه هدهد برای کودک و نوجوان 3 تا 14 سال هست؛ در طرح های اولیه 60 درصد برنامه ها تأمینی و 40 درصد تولیدی است. 60 درصد برنامه ها برای کودک 3 تا 9 سال و 40 درصد برای 9 تا 14 سال است.
حلمی

احسان حلمی، رییس سازمان رسانه ای صبا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تاکید بر اینکه توطئه های وهابیت علیه شیعیان به فضای رسانه ای نیز کشیده شده است، گفت: گستره پخش شبکه هدهد از استرالیا تا آمریکا است و تقریبا در اکثر قاره ها قابل دریافت است و پخش خاورمیانه ای شبکه هدهد عربی تا به حال 4 بار توسط لابی وهابی قطع شده است.

وی با اشاره به اهداف راه اندازی سازمان رسانه ای صبا اظهار داشت: مهم‌ترین زیر مجموعه سازمان رسانه ای صبا که فعالیت اصلی این سازمان محسوب می شود، شبکه هدهد است. شبکه هدهد در سال 1389 به دستور حضرت حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی راه اندازی شد. این شبکه ویژه کودک و نوجوان است و در سه فاز هدهد عربی و فارسی و انگلیسی طراحی شده است.

حلمی تصریح کرد: رسانه کودک یکی از مشکل‌ترین و پیچیده ترین بخش‌های رسانه ای است؛ شبکه هدهد برای کودک و نوجوان 3 تا 14 سال هست؛ در طرح های اولیه 60 درصد برنامه ها تأمینی و 40 درصد تولیدی است. 60 درصد برنامه ها برای کودک 3 تا 9 سال و 40 درصد برای 9 تا 14 سال است.

رییس سازمان رسانه ای صبا  ابراز داشت: یکی از ویژگی های مهم شبکه هدهد عدم به‌کارگیری و استفاده از موسیقی است؛ این شبکه به عنوان اولین شبکه کودک و نوجوان موجود که از بستر موسیقی استفاده نمی کرد روی آنتن رفت؛ در سال 1391 شبکه هدهد فارسی به عنوان اولین شبکه کودک و نوجوان فارسی زبان با مرکزیت شهر دوشنبه تاجیکستان راه اندازی شد. یعنی تا آن زمان هیچ گونه شبکه کودک و نوجوان فارسی زبان حتی شبکه پویا هم وجود نداشت.

وی افزود: شبکه هدهد انگلیسی به عنوان اولین شبکه کودک و نوجوان انگلیسی زبان مسلمان در ابتدای سال 2016  در شهر لندن راه اندازی شد. یعنی حتی برادران اهل سنت و بقیه مذاهب اسلامی هم شبکه انگلیسی زبان کودک و نوجوان نداشتند و هدهد انگلیسی به عنوان اولین شبکه کودک و نوجوان مسلمان در این تاریخ روی آنتن رفت.

حلمی با بیان اینکه شبکه عربی و فارسی هدهد 24 ساعته هستند، گفت:  طبق نظر سنجی های مراکز نظرسنجی و آمار معتبر در منطقه که در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس مستقر است؛ 23 شبکه کودک و نوجوان عرب زبان در منطقه داریم که شبکه هدهد از نظر میزان بیننده بین رتبه چهارم و پنجم است.

رییس سازمان رسانه ای صبا به مرکز فعالیت شبکه هدهد در ایران اشاره کرد و گفت: شبکه هدهد در ایران فقط در شهر قم فعال هست و فعالیت شبکه به عنوان دفتر هدهد راه اندازی شده و فعالیت‌های گسترده ای داشته است که استودیوهای متعدد صوتی و تصویری و ساختمان های متعدد در شهر قم فعالیت می کنند. همچنین در شهرها و استان‌های دیگر هم افرادی همکاری می کنند اما دفتر رسمی آن در قم است و بیشتر تولید برنامه های ایران در قم هست.

حلمی در پاسخ به این سوال که  چرا شبکه فارسی هدهد در ایران نیست و شهر دوشنبه است، گفت: زمانی که یک شبکه می خواهد راه اندازی بشود باید گستره زبانی آن شبکه مورد بررسی قرار بگیرد؛ سه کشور ایران تاجیکستان و افغانستان فارسی زبانند. ولی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شبکه خصوصی در داخل کشور را منع کرده است و راه اندازی شبکه فارسی زبان ممنوع است؛ با این حال ایران از گزینه‌های راه اندازی شبکه هدهد حذف می شود؛ کارشناسان بین تاجیکستان و افغانستان بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که شهر دوشنبه تاجیکستان بهتر است.

رییس سازمان رسانه‌ای صبا در مورد سیاست تقریبی شبکه هدهد در بین مذاهب مختلف تصریح کرد: گاه شبکه این است که شیعه طبق فرمایش امام رضا(ع) «لو علم الناس محاسن کلامنا لاتبعونا» فعالیت می کند، ما حرف شیعه را می زنیم ولی نه توهینی به بقیه مذاهب داریم نه جسارتی به آنها می شود اعتقاد خاص خود را داریم به آنها هم افتخار می کنیم و از اینکه ادعا شود، شیعه هستیم هیچ ابایی نیست./1325/ت302/س

ارسال نظرات