۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۴۵۱۲۱۱
آیت‌الله سعیدی:

قیام امام خمینی از برکت هجرت تبلیغی فرزندان امام کاظم است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) به حضور وسیع امام زادگان منتسب به امام موسی کاظم در ایران به منظور تبلیغ معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: این امام زادگان به منظور نشر معارف اهل‌بیت اطهار(ع) در سرزمین ولایت محور ایران حضور پیداکرده که این حقیقت ابعاد تحلیلی فراوانی دارد.
امام جمعه قم ؛ آیت الله سید محمد سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در جمع نمازگزاران آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به این که ایام عید قربان تا عید سعید غدیر برای تمام مسلمانان دنیا ایام نویدبخش شادی و امید است، اظهار داشت: بر اساس استناد برخی از روایات امروز عید سعید ولادت امام موسی کاظم(ع) است؛ این امام هما در روایات و مستندات تاریخ مشهور به ابوالحسن بوده است و در سال 128 هجری قمری در محلی به نام ابوا بین مکه و مدینه به دنیا آمدند که در بین شیعیان و رهروان حقیقی خود به باب الهوائج مشهور هستند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) به حضور وسیع امام زادگان منتسب به امام موسی کاظم در ایران به منظور تبلیغ معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: این امام زادگان به منظور نشر معارف اهل‌بیت اطهار(ع) در سرزمین ولایت محور ایران حضور پیداکرده که این حقیقت ابعاد تحلیلی فراوانی دارد؛ بر همین محور مأمون با تبعید امام رضا(ع) به طوس به دنبال تقویت ارکان حکومت خود بوده است.

امام‌جمعه قم حضرت معصومه(س) را محور تبلیغی حضور امام زادگان در ایران اسلامی توصیف کرد و گفت: مادر امام موسی کاظم مشهور به حمیده خاتون از بانوان منتخب تاریخ اسلام است؛ چنانچه که در روایات مستندات تاریخی آمده است ایشان سرآمد زنان زمان خود در درک و شناخت معارف اهل‌بیت(ع) بوده‌اند که این حقیقت در تاریخ با مستندات قوی به دست ما رسیده است.

وی به اقامه استدلال روایی برای بیان این حقیقت پرداخت و ادامه داد: عبدالرحمان بن حجاج از شاگردان بزرگ و فقهای عصر حضرت امام صادق(ع) دراین‌باره می‌گوید: «از امام صادق(ع)، در سالی که مجاور مکه بوده و می‌خواستیم روز ترویه یعنی هشتم ذی‌حجه احرام ببندیم پرسیدم طفلی همراه ماست می‌خواهیم حج او را به‌جا آوریم چه کنیم؟ امام(ع) فرمود به مادرش بگویید پیش حمیده بیاید و از او بپرسد با کودکش چه کند. مادر نزد حمیده خانم رفت و پرسید. ایشان فرمودند: وقتی روز ترویه شد لباس دوخته‌اش را از تنش درآورید و غسلش دهید همان‌گونه که محرم لباس‌هایش را درمی‌آورد سپس از طرف او نیت احرام کنید و آنگاه او را در مواقف قرار دهید و وقتی«یوم النحر» یعنی روز دهم ذی‌حجه شد از طرف او رمی جمرات کنید و سرش را بتراشید و او را زیارت بیت‌الله الحرام دهید. سپس خادم را وادارید تا او را گرداگرد بیت‌الله الحرام و میان صفا و مروه طواف دهد؛ و اگر «هدی» یعنی قربانی حج نباشد، ولیش اگر حج تمتع به‌جای می‌آورد، از سوی او روزه بگیرد.»

آیت‌الله سعیدی با اشاره به این که ارجاع امام صادق(ع) را به حضرت حمیده خاتون(ع) نشان از جایگاه علمی ایشان نزد اهل‌بیت(ع) بوده است، ابراز کرد: سادات موسوی از برکات حضور تبلیغی فرزندان امام موسی کاظم (ع) است؛ بر این اساس برجسته‌ترین برکت این حضور را می‌توان به قیام امام راحل اشاره کرد چراکه امام خمینی(ره) با قیام خود اسلام و امر الهی را در تاریک‌ترین نقطه تاریخ خود احیا کند./837/پ202/ج

 

ارسال نظرات