۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۴۵۱۰۴۱
سخنران حرم حضرت معصومه مطرح کرد؛

نقش مستقیم افکار در شکل دادن به رفتار انسان

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه چرخه رفتاری انسان با تفکر و افکار آغاز می‌شود، گفت: به همین دلیل افکار در شکل دادن به رفتار انسان نقش مستقیم داشته و شناخت این افکار و خوشناسی موجب تغییر افکار و رفتار در جهت مثبت می شود.
سبک زندگی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فاطمه رفیعی مقدم، سخنران حرم حضرت معصومه(س) شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه حضرت علی(ع) در یک کلام گوهر بار می‌فرمایند که معرفت آدمی نسبت به عیوبش، سودمندترین شناخت است، گفت: همانطور که حضرت علی(ع) به مساله شناخت عیوب اشاره کرده‌اند امروزه علم روانشناسی مشخص کرده که انسان‌هایی در زمره انسان‌های موفق هستند که نسبت به نقاط ضعف و عیوب خود تسلط کامل داشته باشند زیرا تنها به این وسیله است که می‌توان عیب ها را بر طرف کرده و زمینه موفقیت خود را فراهم کرد.

وی افزود: همچنین حضرت علی(ع) در روایتی دیگری می‌فرمایند که «بهترین مردم کسی است که عیب های خودش، او را از عیب های مردم باز دارد».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: روایت های از این قبیل برای ما به خوبی اهمیت شناخت نقاط ضعف را نشان می‌دهند و تأکیدی که اهل بیت(ع) به‌خصوص حضرت علی(ع) بر این موضوع دارند نشان از اهمیت بالای این موضوع در موفقیت و پیشرفت انسان است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عده‌ای نقاط ضعف خود را انکار می‌کنند چون توانایی روبه رو شدن با آن را ندارند، تصریح کرد: در مقابل نیز عده‌ای هستند که به قدری نقاط ضعفشان را بزرگ می‌کنند که خود را فردی ضعیف و سرشار از ویژگی منفی می پندارند که باید دقت کرد که هر دو گروه مذکور از شناخت واقعی خود و از رسیدن به خود آگاهی محروم هستند.

خانم رفیعی مقدم با اشاره به اینکه افکار ما، رفتار ما را شکل می دهند، گفت: ما براساس آنچه که فکر می‌کنیم دست به عمل می‌زنیم بنابراین اگر مراقب افکار خود نباشیم این افکار ما در درازمدت خواسته یا ناخواسته روی رفتار ما اثر می گذارند.

وی با تأکید بر اینکه معمولاً چرخه رفتار با فکر کردن آغاز می شود، ادامه داد: به همین علت اگر فکر یک نفر منفی باشد روی رفتار او تأثیر خواهد داشت به همین علت باید تا جایی که می‌توانیم افکار منفی را از خود دور کنیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: با شناخت صحیح این افکار منفی می‌توانید آن‌ها را با افکار منطقی و واقع‌بینانه جایگزین کرده و کنترل درونی احساسات و اعمالتان را خودتان به دست بگیرید.

رفیعی مقدم با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای ترک تفکرات منفی این است که به عواقب رفتار خود در اثر این تفکرات بی‌اندیشید، گفت: کسی که به نتایج رفتار خود فکر کند مثلاً افکار غلط و در نتیجه رفتار خود را کنترل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نگرش و جهان بینی ما روی رفتارمان اثر مستقیم دارد، یادآور شد: نگرش و جهان بینی ما در شناخت ما از پدیده‌ها اثر مستقیم دارد به همین علت اگر باورها و ارزش‌های و نگرش‌های خود را بشناسیم به طور یقین خواهیم توانست شناخت را از پدیده‌های عالم هستی بهبود بخشیم./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات