۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۴۵۰۷۶۷

حال و هوای استان آذربایجان غربی در عید غدیر

همزمان با عید سعید غدیر خم، آغاز امامت و ولایت امیرمؤمنان، علی (ع) ادارات و نهادهای فرهنگی و دینی همراه با مردم ولایتمدار آذربایجان غربی نسبت به برگزاری جشن عید غدیر در مناطق مختلف شهری و روستایی استان اقدام کرده اند.
غدیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، همزمان با عید سعید غدیر خم و آغاز امامت و ولایت امیرمؤمنان (ع) مردم استان آذربایجان غربی با برگزاری جشن و مراسم های مختلف عشق و ارادت خود را به نخستین اختر تابناک امامت و ولایت ابراز می کنند.

برپایی ایستگاه های صلواتی شربت و شیرینی در مناطق مختلف، آذین بندی درب منازل و مغازه ها، توزیع غذاهای نظری و پخش مولودی در مدح و ثنای امام علی (ع) از جمله اقدامات مردمی برای بزرگداشت این روز بزرگ است.

ادارات و نهادهای فرهنگی و دینی نیز همپای جشن های مردمی برنامه هایی را برای گرامیداشت این روز و برگزاری جشن ها تدارک دیده اند.

برگزاری 100 عنوان ویژه برنامه گرامیداشت عید سعید غدیر در آذربایجان‌غربی

حجت‌الاسلام محمد داداش‌زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با اشاره به برگزاری بیش از 100 عنوان برنامه به مناسبت عید سعید غدیر خم در استان، اظهار داشت: از این بین تعداد بیش از ۳۰ برنامه در ارومیه برگزار می شود.

وی به برنامه های جنبی عید غدیر اشاره کرد و گفت: شب گذشته محفل انس با قرآن در مسجد حضرت قائم ارومیه بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی از فعالیت تبلیغی ۳۰۰ مبلغ همزمان با دهه ولایت در سطح آذربایجان‌غربی خبر داد و تصریح کرد: این روحانیان با در دهه ولایت با حضور در مساجد و ویژه برنامه های عید سعید غدیر خم مبانی امام شناسی را تبیین کردند.

وی ادامه داد: در سطح ارومیه ۶۷ مبلغ آقا و ۲۰ مبلغ خانم به تبیین و ترویج مبانی امام‌شناسی پرداختند.

حجت الاسلام داداش زاده به برنامه‌های جنبی ویژه برنامه دهه ولایت اشاره کرد و گفت: مبلغان اعزامی در این دهه با حضور در مساجد و هیأت‌های مذهبی با برپایی نماز جماعت به بیان دیدگاه‌های امامان معصوم(ع) درباره واقعه غدیر و موضوع مهم ولایت در جامعه اسلامی می‌پردازند.

وی اضافه کرد: امروز نیز به مناسبت سالروز عید غدیر خم برنامه های مختلفی از جمله مسابقات قرآنی و جشن خطبه غدیر در سطح مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و مکان‌های تبلیغی در حال برگزاری است.

جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی در امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص

حجت الاسلام عیسی برادری، معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از برگزاری جشن های عید سعید غدیر در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان خبر داد و گفت: امامزادگان غیرب حسن، محمد و ابراهیم و سراج الدین ارومیه، امامزادگان سیدبهلول، میرهادی و بقعه شیخ نوایی خوی، نظرگاه حضرت عباس میاندوآب، امامزادگان برگشاد و سید اسحاق سلماس، اولیاء الله نظام آباد نقده پذیرای مردم و زائران در سالروز امامت و ولایت امام علی (ع) هستند.

وی گفت: جشن عید غدیر در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان با برنامه های متنوع از جمله خطبه خوانی غدیرف شعرخوانی، مداحی و عقد اخوت در قالب ویژه برنامه جشن علوی، اکمال دین نبوی در حال برگزاری است.

حجت الاسلام برادری هدف از برگزاری برنامه‌های مختلف جشن ولایت علوی را زمینه‌سازی برای حرکت جامعه اسلامی به سمت معرفت بیشتر اهل بیت(ع)، ترویج و تبلیغ و انتشار ولایت امیر‌مؤمنان(ع) در سطح جامعه و نیز ایجاد فضای معنوی در سطوح مختلف جامعه به‌ویژه در میان نسل جوان اعلام کرد.

اجرای ۵۵ ویژه برنامه عید غدیر در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد

حجت‌الاسلام اباذر بیگی، مسؤول دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی در خصوص برنامه های این نهاد به مناسبت عید سعید غدیر خم به خبرنگار ما گفت: بیش از ۲۵ برنامه ویژه عید غدیر در ارومیه برگزار می شود.

وی به محوریت برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و گفت: کانون فرهنگی و هنری ام‌الائمه(س) در ارومیه، شهید آوینی خوی و علی بن ابی طالب نقده  میزبان عاشقان اهل بیت (ع) در این مراسم هستند.

مسؤول دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با اشاره به حضور روحانیان اعزامی از قم در مراسم های بزرگداشت عید سعید غدیر خم، گفت: تجلیل از فعالان فرهنگی و اهدای جوائز به نام‌های مبارک امیر مومنان علی (ع) از جمله برنامه‌های جنبی جشن های عید غدیر در کانون های مساجد است.

بازسازی واقعه غدیرخم در 12 شهرستان آذربایجان غربی

مسؤول سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز به خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، گفت: همزمان با دهه ولایت و امامت نمایش بازسازی واقعه غدیر در 12 شهرستان آذربایجان‌غربی اجرا شد.

سرهنگ حسنعلی چراغی افزود: برخی شهرستان‌ها در طول دهه ولایت و امامت اقدام به برگزاری این نمایش کرده‌اند و دیگر شهرستان‌ها نیز امروز همزمان با عید غدیر این نمایش را برگزار می‌کنند.

چراغی ادامه داد: با همکاری بسیجیان واقعه غدیر در شهرستان‌های ارومیه، خوی، میاندوآب، شاهیندژ، نقده، سلماس، چایپاره، شوط، پلدشت، چالدران و ماکو بازسازی شد.

مسؤول سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه شهدای آذربایجان معرفی و شناساندن سیره ائمه(ع) به مردم، گسترش فرهنگ غدیر، مردمی کردن جشن‌های عید غدیر و نیز آشناسازی نسل جوان با واقعه غدیر را از مهم‌ترین اهداف بازسازی واقعه غدیر برشمرد.

گفتنی است، غدیر خم نام ناحیه ‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجة الوداع، علی بن ابی طالب (ع) را «ولی و وصی» پس از خود اعلام کردند؛ ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری، سالروز این واقعه، عید غدیرخم نامگذاری شده است./504/936/ب1

ارسال نظرات