۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۴۵۰۵۰۴

مروری بر کتاب حدیث غدیر و مسأله ولایت

کتاب حدیث غدیر و مسأله ولایت به کوشش سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شروق چاپ و روانه بازار شده است.
کتاب حدیث غدیر و مسأله ولایت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب حدیث غدیر و مسأله ولایت تألیف آیت الله سید مرتضی خسروشاهی از علمای برجسته آذربایجان به کوشش و تحقیق استاد سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شروق در سال 1394 منتشر شده است.

 

آیت الله سید مرتضی خسروشاهی از اعاظم علمای صاحب رساله آذربایجان و استاد شخصیت ها و بزرگانی چون مرحوم آیت الله سید محمد حجت و علامه شیخ عبدالحسین امینی و ... علاوه بر اثار فقهی و اصولی، کتابی هم درباره «حدیث غدیر» تألیف کرده است که حدود یک قرن قبل در نجف اشرف به چاپ رسیده و مورد استناد و استفاده صاحب نظران قرار گرفته است.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: اگر مقایسه‌ای میان کتاب‌هایی که در قفسه کتابخانه‌ های اهل تشیع، با نظائر آن در سایر کتابخانه‌ های بزرگ اسلامی صورت بگیرد، کتابخانه‌ های تشیع در بیشتر زمینه‌ ها جایگاهی بالاتر دارند و این قطعاً بسیاری را به حیرت وا می دارد؛ زیرا کتاب های موجود دارای محتوای غنی، اخلاق عالی در بیان و متانت در استدلال هستند و به عمق و عینیت نیز شناخته می‌شوند به نحوی که اعجاب محققان سایر مذاهب را نیز برمی‌ انگیزد.

 

باید اذعان کرد که هیچ مؤلف شیعی بررسی عمیق موضوع و سخن درباره مسائل مربوط به آن را رها نکرده است، بلکه به هر مسأله ‌ای که باید درباره آن بحث صورت بگیرد با اتکا به شیوه‌ های علمی مبتنی بر استدلال به اصول معتمد و روایات مستند و موثق پرداخته است؛ چه این تألیف از مطولات شمرده شود چه از غیر آن؛ بی تردید سزاوار است که منتقدان از این ویژگی تقدیر کرده و علما و محققان سایر مذاهب، عنایات ویژه به آن بذل نمایند.

 

البته این مسأله جای تعجب ندارد، زیرا اغلب نویسندگان ما از فقها و علما گرفته تا سایر محققان، پیوسته علوم و معارف برگرفته از وحی الهی یا الهام گرفته از تعالیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت طیبین و طاهرین او را انتشار می‌دهند، همه این امور نقش بسیاری در پربار کردن میراث اسلام و مخصوصاً شیعه با مواد علمی و فکری و فرهنگی دارد که قوه ذهنی اسلامی را غنی کرده و آن را از سایر مکاتب جدا می‌ کند.

 

این کتاب شامل مطالبی همچون «درباره مؤلف و کتاب»، «بررسی پیشینه غدیر»،‌ «واقعه غدیر»، «تواتر حدیث غدیر»، «مورخان و محدثان»، «متکلکان و لغویان»، «مفسران»، «حدیث غدیر در اعصار مختلف» و «کتاب هایی درباره غدیر» است.

 

«معنای حدیث غدیر»، «ادله وجوب پیروی از مذهب امامیه»، «پاسخ به شبهات درباره زیارت قبور»، «زیارت قبور»، «حمد و ثناء اصفیاء و اشاره به شهادت آنان»، «شفاعت و استشفاع»، «خفض جناح نسبت به صاحب قبر»، «بناء حرم و قبه»، «نمایه»  و «فهرست آیات، احادیث، اعلام و اماکن» از دیگر مطالب مطرح شده در این کتاب هستند.

 

در بخش دیگری از کتاب نیز امام موسی صدر مقدمه ای بر این کتاب زده که قسمتی از آن به این شرح است: گفتیم که بسیـاری از بزرگان دربـاره حدیث غدیـر و سنـد و دلالت آن، کتاب‌ هایی تألیف کرده‌ اند که کتاب حاضر(حدیث غدیر و مسأله ولایت) جزء همین تألیفات ارزشمند است، چرا که با دقتی ژرف، دلالت حدیث را بررسی کرده و معنای آن را توضیح داده ‌است.

 

مؤلف مرحوم آن، از علمای بزرگ شیعه در آذربایجان ایران بوده ‌است و این کتاب یک‌ مرتبه در کشور عراق و اکنون نیز در مرکز مطالعات اسلامی در قم تحت نظارت فرزند مؤلف، استاد مجاهد سید هادی خسروشاهی، با اضافات و اصلاحاتی به چاپ رسیده ‌است تا برای همگان سودمند باشد. از خداوند متعال خواستاریم همواره به ایشان توفیق دهد تا در دعوت به حق و ایفای رسالت جهانی اسلام به وظیفه خویش عمل کند.

 

کتاب حدیث غدیر و مسأله ولایت نوشته آیت الله سید مرتضی خسروشاهی در سال 1394 با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت 9000 تومان در ۲۸۸ صفحه از سوی انتشارات کلبه شروق منتشر شده ‌است./907/ن602/ق

ارسال نظرات