۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۵۰۲۳۷
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین واجبات الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدخدایی گفت: دلیل معروف نامیدن کار نیکو این است که جامعه اسلامی به دنبال آن است؛ با ادله اربعه‌ای که در فقه شیعه وجود دارد امر به معروف و نهی از منکر ثابت می‌شود.
عبدخدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین هادی عبدخدایی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه جعفریه پس از تبریک ولادت امام هادی(ع) به موضوع امربه‌معروف و نهی‌از منکر پرداخت و گفت: امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین واجبات الهی است. این عبارت به دلیل اهمیت خود ۳۹ مرتبه در قرآن کریم تکرار شده است.

وی افزود: با ادله اربعه‌ای که در فقه شیعه وجود دارد امر به معروف و نهی از منکر ثابت می‌شود. معروف در لغت یعنی شناخته شده و منکر در لغت یعنی کاری که شناخته شده نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری به دلیل معروف نامیدن کار حسن و نیکو اشاره کرد و گفت: به این دلیل به کار حسن و نیکو، معروف می‌گویند که اسلام در اهداف خویش، جامعه‌ای می‌سازد که کار خوب در آن برای همگی شناخته‌شده باشد و کار ناشایست را مردم ندانند و این بالاتر از این است که بدانند اما به طرفش نروند.

وی در ادامه تصریح کرد: باید به این نکته توجه کنیم که معروف و منکر از نگاه چه کسی است، به عبارت دیگر معیار تشخیص معروف و منکر چیست. چهار احتمال در این موضوع وجود دارد؛ اول، حسن و قبحی که در نزد عقل و شرع حسن و قبح باشد و به این ترتیب معروف و منکر مشخص شوند.

وی افزود: دوم، حسن و قبح ذاتی است و با دانستن یا ندانستن ما تغییر نمی‌کند، یعنی اگر ما ندانیم کاری قبیح است و انجام دهیم آن کار حسن نمی‌شود و قبیح بودنش همچنان وجود دارد. بنابراین شرع است که حسن و قبح که همان معروف و منکر است را تعیین می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدخدایی درباره احتمال سوم، گفت: بعضی افراد نیز می‌گویند که عرف جامعه معروف و منکر را تعیین می‌کند. این احتمال نمی‌تواند صحیح و کافی باشد. عرف ممکن است به مرور زمان دچار اشتباه شود.

وی احتمال چهارم را اینچنین بیان کرد: عقل سلیم و فطرت وجدانی سالم نیز می‌تواند معروف و منکر را تشخیص دهد. همچنین باید بدانیم شخصی که امربه‌معروف و نهی از منکر انجام می‌دهد خود نیز باید موارد این کار را تشخیص دهد و علم به آن داشته باشد.  

گفتنی است، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عبدخدایی نماینده مجلس خبرگان رهبری هر هفته در مدرسه علمیه جعفریه مشهد برگزار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات