۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۴۴۹۸۶۸
مدیر مدرسه علمیه امام القائم:

طلاب باید به بحث‌های تخصصی روز ورود پیدا کنند

مدیر مدرسه علمیه امام القائم گفت: امروز نیاز جامعه نسبت به گذشته متفاوت شده است و حوزه‌های علمیه باید افزون بر درس‌های متداول حوزوی به بحث‌های تخصصی روز نیز بپردازند.
بدری

حجت‌الاسلام سید مجتبی بدری مدیر مدرسه علمیه امام القائم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره بررسی وضعیت متون و روش آموزشی در حوزه علمیه، با اشاره به اینکه امروزه حوزه علمیه در تحول متون درسی طلاب باید دست به چه اقداماتی بزند، گفت: از گذشته نیز در متن بعضی کتاب‌ها و درس‌ها تغییر و تحول ایجاد می‌شد، مثلاً کتاب‌هایی که سنگین‌تر و گسترده‌تر بودند به‌صورت اختصار درمی‌آمدند، یا در صورت لزوم با توجه به نیاز جامعه بر آن افزوده می‌شد، امروز هم باید طوری برنامه‌ریزی شود که طلبه بعد از پایان دروس معمول و متعارف پایه‌یک سراغ درس‌های تخصصی موردنیاز جامعه اسلامی برود.

وی افزود: تغییر و تحول متون حوزه از آن نظر که بتواند کاربرد داشته باشد و نیازهای فرهنگی جامعه اسلامی را پاسخ‌گو باشد بسیار خوب است.

مدیر مدرسه علمیه امام القائم در پاسخ به این سوال که موانع تغییر و تحول در متون آموزشی حوزه چیست، عنوان کرد: حذف موضوعات برخی کتاب‌های درسی باهدف سبک یا مختصر کردن آنها سبب می‌شود که طلاب نتوانند به فهم عمیق از آن دروس برسند درنتیجه به مقام اجتهاد و فتوا نیز نمی‌رسند چراکه اگر طلبه بخواهد فرمولی درس‌ها را یاد بگیرد دیگر نمی‌تواند به‌صورت ریشه‌ای استنباط کند.

حجت‌الاسلام بدری افزود: کسی با تغییر و تحول مخالفت ندارد اما کیفیت تغییر و تحول و اینکه چه چیزی جایگزین آن می‌شود و آیا همه آن را می‌پذیرند اهمیت دارد، همچنین باید برخی تغییر و تحولات لازم و ضروری در تعدادی از حوزه‌های علمیه تجربه و ثابت شود تا با استخراج محسنات و مزایا، موانع و مشکلات را برطرف و آن را بدون اعمال سلیقه در سایر مدارس پیاده کرد.

وی درباره نقاط ضعف روش آموزش در حوزه و راهکاری پیشنهادی، اظهار داشت: امروز یکی از نقاط ضعف درروش آموزش این است که برخی دورس نباید در همان سال‌های اول آموزش داده شود، اگر در حوزه‌های علمیه بعضی درس‌ها مثل احکام، قرآن، عقاید و اخلاقیات طی سال‌های اول و دوم به طلاب آموزش داده شود بعد وارد درس‌های اصلی مثل ادبیات، منطق و ... شوند مقداری مفیدتر و مؤثرتر باشد.

مدیر مدرسه علمیه قائم درباره نقاط مثبت مراکز علمی غیر حوزوی در دو ساحت متن و روش ابراز کرد: در حوزه‌های علمیه محسنات زیادی وجود دارد به‌عنوان‌مثال بحث و گفت‌وگو بین استاد و شاگرد به‌مراتب بیشتر از دانشگاه است اما در دانشگاه دانشجویان نسبت به طلاب زودتر به نتیجه می‌رسند، درحالی‌که حوزه‌های علمیه متأسفانه یا خوشبختانه به دلیل سنگینی و عمیق بودن مطالب درسی دیرتر به نتیجه می‌رسند.

وی درباره پیامدهای ضعف متون و روش‌ها در حوزه علمیه گفت: یکی از ضعف‌های متون و روش تدریس حوزه علمیه سنگینی برخی دروس حوزه همچون مکاسب، اصول، کفایه و ادبیات است که پیامد آن عدم فهم، خستگی یا دلسرد شدن طلبه است، و سبب می‌شود برخی طلاب نتوانند ادامه دهند.

حجت‌الاسلام بدری با اشاره به خطر عدم تناسب دروس حوزوی با نقش‌های فرهنگی و اجتماعی حوزویان درباره اصل حوزه، بیان داشت: امروز نظام انقلاب اسلامی به مبلغان کامل و جامعی نیاز دارد چراکه دشمن با تبلیغات خود شبهاتی را در بین نسل جوان مسلمان ایجاد می‌کند که اگر به همین منوال بدون پاسخ باقی بماند لطمات زیادی به اعتقادات آنها خواهد زد، بنابراین باید دروس حوزوی با نقش فرهنگی و اجتماعی امروز طلاب تناسب لازم را داشته باشد تا آنان این خطرات احتمالی را رفع کنند.

مدیر مدرسه علمیه قائم در پایان خاطرنشان کرد: درباره اصول اعتقادی اسلام یک طلبه توانمند نه‌تنها برای کشور خودمان بلکه باید برای دنیا اعم از مسلمانان و سایر ادیان، سخن برای گفتن داشته باشد و باقدرت وارد میدان تبلیغ مکتب شیعه و نشر فرهنگ انقلاب اسلامی شود.

وی افزود: اگرچه درگذشته درس‌های حوزه علمیه سنگین بود اما می‌شود گفت طلاب به‌ دور از مشغله‌های جدید امروزی به تمام معنا درس خوانده و به یک علامه تبدل می‌شدند، امروز نیاز جامعه نسبت به گذشته متفاوت شده است به نظر می‌آید که حوزه‌های علمیه باید برای پاسخگویی به نیازهای جامعه افزون بر مطالعه متون قدیمی، درس‌های متداول حوزوی باید به بحث‌های تخصصی جدید نیز بپردازند./302/807/ب1

ارسال نظرات