۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۴۴۹۸۳۴

مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای به انتشار رسید

مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای از سوی مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین چاپ و روانه بازار شد.
ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای از سوی مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین در سال 1395 چاپ و روانه بازار شد.

 

ماهی فیروزه ای، مجموعه کتاب هایی است که مباحث جذاب روز را با بیانی رسا و کوتاه در اختیار خوانندگان قرار می دهد. این مجموعه به همت مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین و در راستای سبک زندگی اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.

 

در بخشی از این سلسله کتاب ها سخنانی از رهبر معظم انقلاب آمده که به این شرح است: اما بخش حقیقی(سبک زندگی)، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد؛ که همان سبک زندگی است که عرض کردیم.

 

این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسأله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسأله خط، مسأله زبان، مسأله کسب و کار، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رییس، رفتار ما با مرئوسع رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت،  سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ این ها آن بخش های اصلی تمدن استع که متن زندگی انسان است.(بیانات23/07/1391).

 

در این گزارش 20 جلد از این مجموعه را به اختصار تقدیم علاقه مندان می کنیم.

کتابچه وندالیسم شهری نوشته مهدی فدایی یکی از این سلسله کتاب های ماهی فیروزه است؛ وندال نام قومی از اقوام ژرمن ـ اسلاو بوده که در قرن پنجم میلادی در سرزمینی در میان دو رودخانه اودر و ویستول(اروپای مرکزی) زندگی می کردند.

 

آنان مردمی خشن و جنگ طلب بودند که مکررا به سرزمین های اطراف حمله کرده و پس از تخریب مناطق تصرف شده به تاراج اموال مردم می پرداختند. ویژگی تهاجمی و خرابکارانه قوم وندال سبب گردیده تا رفتارهای خشونت بار عمدی که به منظور تخریب اموال عمومی و دشمنی با علم و صنعت و آثار تمدن صورت می گیرد تحت عنوان وندالیسم مطرح شود.

کتابچه تلفن همراه نوشته حمید فلاحتی یکی دیگر از سلسله کتابهای ماهی فیروزه ای است؛ تلفن همراه یکی از فناوری های نوین و از پدیده های نوظهور عصر ظهور عصر الکترونیک و دنیای دیجیتال بحساب می ایدو این وسیله در بین ابزارهای ارتباطی، به دلیل دسترسی آسان، حضوری فعال در میان اقشار مختلف جامعه دارد.

 

وجود سرگرمی های مختلف مانند انواع بازی ها، دسترسی آسان به اینترنت، وجود نرم افزارهای چت و شبکه های اجتماعی تلفن همراه، فرهنگ اوقات فراغت جوانان را به سرعت تحت تأثیر خود قرار داده است. تأثیرات فرهنگی تلفن همراه بر مناسبات فردی و اجتماعی تا بدان پایه برجسته و قابل اعتناست که برای جامعه شناسان، روانشناسان و اندیشمندان، عرصه های پژوهشی تازه ای فراهم آورده است.

 

این ابزار جدید با عمر کوتاهی که در عصر رسانه ها دارد، پس از سینما، تلویزیون و کامپیوتر عنوان چهارمین صفحه نمایشگر و هفتمین رسانه جمعی پس از چاپ، ضبط صوت، سینما، رادیو، تلویزیون و اینترنت را به خود اختصاص داده است.

کتابچانه خیانت(روابط فرازناشویی) نوشته سید علی آقایی به مسائل جانبی زندگی مشترک پرداخته است؛ یکی از گیاهان هرزی که می تواند در کنار درخت زیبای زندگی مشترک بروید و حیات آن به خطر اندازد، پدیده رنج آور و آسیب زای خیانت است.

 

این پدیده شوم به تنهایی پیامدهای بسیار منفی را در زندگی زوجین ایجاد می کند که کمترین آن، از بین رفتن حس اعتماد میان زوجین خواهد بود. توجه ویژه به مسأله خیانت و تحقیقات زیاد در این مسأله، حکایت از آثار مخرب این پدیده بر خانواده ها و جامعه دارد. از دست دادن تعادل عاطفی و روانی در فرد خیانت دیده و فرزندان، طلاق و تبعات سوء آن بر خانواده و جامعه از آثار ویرانگر خیانت خواهد بود.

کتابچه کتاب و مطالعه نوشته مهدی فدایی یکی دیگر از سلسله کتاب های ماهی فیروزه ای است که جایگاه مطالعه و راکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی را مورد بررسی قرار داده است. در آیه نهم سوره زمر خداوند می فرماید «بگو آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند، مساوی اند؟ این جمله استفهامی قرآن چه زیبا بیان می کند که بین دانستن و ندانستن، خواندن و نخواندن فاصله زیاد است.

 

ما مسلمانان باید هزاران باربه این کتاب آسمانی خود افتخار کنیم که چنین اهمیت مطالعه و علم و آگاهی را با استفهامی تأمل برانگیز، برای همگان بیان کرده است. در برخی روایات، گذشته از آثار تاریخی و اجتماعی خاص که بر کتاب مترتب است، گاه نفس کتاب به عنوان ملجأ و پناهگاهی برای انسان، مورد عنایت خاص قرار گرفته است.

کتابچه خوشحالم که درکم می کنی! نوشته محمدرضا آتشین صدف یکی دیگر از کتابهای ماهی فیروزه ای است که مهارت های همدلی را مورد بررسی قرار داده است.

 

گاهی با کسی حرف می زنیم؛ اما او به کار دیگری مشغول است و انگار که(بلانسبت) داریم گل لگد می کنیم. گاهی مخاطب ما وانمود می کند که به حرف هایمان گوش می دهد؛ ولی می دانیم که واقعا حواسش جای دیگری است. گاهی شنونده ما گوش می دهد؛ ولی بعد متوجه می شویم که منظور ما را به درستی نفهمیده است و مجبوریم دوباره از اول شروع کنیم یا دست کم بخشی از حرف هایمان را دوباره تکرار کنیم. گاهی نیز مخاطب ما حرف هایمان را کاملا فهمیده است؛ اما توجهی به شرایط احساسی ما ندارد.

 

در تمام این حالت ها، ما دچار سرخوردگی می شویم و ترجیح می دهیم گفت و گو را ادامه ندهیم؛ چون احساس می کنیم، درک نشده ایم. مشکل کجاست؟ در پاسخ باید گفت که مشکل، نداشتن مهارتی است به نام همدلی و اگر احساس می کنید گاهی نیز شما با دیگران همین گونه رفتار می کنید، بدانید و آگاه باشید که شما هم برای به دست آوردن این مهارت، نیاز به آموزش و تمرین دارید.

در کتابچه دیگری با عنوان طلاق نوشته سید علی آقایی آمده است: اعتقاد صاحب نظران بر این است که خانواده نخستین نظام از نهادهای عمومی در جهان است که نیازهای حیاتی و عاطفی انسان ها را رفع و برای بقای اجتماع و جامعه ضروری است.

 

هر اندازه که روابط میان اعضای خانواده بهتر و مناسب تر باشد، در ارتباطات بیرونی افراد تأثیر گذاشته و موجب مناسب تر شدن و مستحکم تر شدن روابط در جامعه می شود. سلامت جامعه وابسته به سامت خانواده های آن است و هیچ کدام از آسیب های اجتماعی در جامعه را نمی توان بی تأثیر از عدم سلامت خانواده هایش دانست.

کتابچه محیط زیست نوشته مهدی فدایی یکی دیگر از سلسله کتاب های ماهی فیروزه ای است که درباره محیط زیست و جایگاه ان در اسلام بحث کرده است.

 

قرآن کریم هستی را مسبِّح خدا معرفی می کند و بدین ترتیب آدمی را به رعایت حقوق هستی از جمله بهره برداری شایسته و بدون تخریب محیط زیست ملزم می کند. وقتی انسان بداند هستی تسبیح گوی حق است، نوع رابطه اش با محیط فقط برای تأمین نیازهایش نخواهد بود، بلکه به محیط به عنوان موجودی زنده می نگرد و آن را در زندگی خود شریک می داند، گویی یکی از اعضای خانواده اش شده است و مانند یک موجود زنده که دارای حقوقی شده است با ان برخورد می کند.

 آپارتمان نشینی عنوان یکی دیگر از کتابچه های ماهی فیروزی است که به قلم محسن گریوانی به زیور طبع آراسته شده است.

 

در این کتابچه می خوانیم: نزدیک 70 درصد مردم ایران «آپارتمان نشین» هستند. جالب اینجاست که اگر سراغ هر کدام از آنها را بگیرید، خاطرات تلخ و شیرین زیادی دارند. خاطرات تلخ مربوط به آسیب ها و معایبی است که متوجه زندگی آپارتمان نشینی است.

کتابچه چگونه مشکل گشا شویم؟ تألیف محمدرضا آتشین صدف به تبیین مهارت های حل مسأله در زندگی می پردازد.

 

در این کتاب آمده است: حل مسأله یکی از مهارت های مهم برای دستیابی به موفقیت در جنبه های گوناگون زندگی معنوی و مادی، فردی و اجتماعی است. با تکنیک هایی از قبیل شبیه یابی که مبتنی است بر استفاده از تجربه های خود و دیگران، مشورت کردن و شش کلاه تفکر که شکل هدفمند و مؤثری از مشورت است و نیز تفکر جانبی می توان این مهارت را در خود تقویت کرد.

در کتابچه همسرداری به سبک اهل بیت علیهم السلام نوشته سید علی آقایی و از سلسله کتابه ای ماهی فیروزه ای می خوانیم: در این روزگار که هر مکتب و گروهی تلاش می کند نسخه خود را برای همسرداری بهتر تجویز کند، مطمئن ترین و بهترین راه، تمسک و دست یازیدن به سبک همسرداری خاندان وحی و نبوت است که تضمین کننده سعادت و کام روایی در دنیا و آخرت انسان خواهد بود.

 

احادیث معصومین علیهم السلام و سیره رفتاری و عملی ایشان، این نتیجه را حاصل می کند که سبک همسرگزینی و همسرداری این بزرگواران بر پایه محورهایی اساسی بنا شده است.

اوقات فراغت عنوان یکی دیگر از کتابچه های ماهی فیروزه ای است که به قلم مهدی فدایی نگاشته شده است و دربردارنده مطالبی همچون شیوه های گذران اوقات فراغت و نقش خانواده و جامعه در برنامه ریزی اوقات فراغت است.

 

اوقات فراغت به عنوان یکی از هیجان انگیزترین بخش های زندگی انسان، می تواند با برنامه ریزی صحیح و مناسب محملی باشد جهت ظهور کارکردهای مثبت فراغت از قبیل رفع خستگی زمان اشتغال، بازشکوفایی روان انسان، شکوفایی استعدادها و خلاقیت های فردی، دانش افزایی و رشد بُعد اجتماعی افراد.

کتابچه سبک زندگی، ضرورت ها و رسالت ها نوشته محمد مرادی حسین آباد نیز یکی دیگر از سلسله کتاب های ماهی فیروزه ای است که به مفهوم شناسی، رویکردها، ضرورت ها و الزامات سبک زندگی پرداخته است.

 

مسأله سبک زندگی از جایگاه مهمی برخوردار است و سبک زندگی به معنای مجموعه الگوهای رفتاری است که زندگی هر فرد را از دیگری متمایز می سازد. سبک زندگی دارای سه رویکرد است. ضرورت ها و الزاماتی، اهمیت مسأله سبک زندگی را دوچندان نموده است. همه نهادها و شهروندان رسالت ها و وظایفی را در ارتباط با ترویج سبک زندگی الهی بر عهده دارند.

مهارت حل تعارض در خانه عنوان یکی دیگر از کتاب های این مجموعه است که به قلم سید علی اقایی به زیور طبع آراسته شده است.

 

در بخشی از این کتابچه می خوانیم: تقریبا تمام افراد در زندگی خود اهدافی را در نظر می گیرند و برای رسیدن به آن، رویکردهای مختلفی را دنبال می کنند. رویکردهای مختلف در افراد، ناگزیر تعارضاتی را د روابط اجتماعی و خانوادگی شان پدید می آورد.

 

بنابراین، تعارض را باید جزء جدایی ناپذیر و گریزناپذیر روابط انسانی برشمرد. تعارض رابطه مستقیمی با ارتباط افراد با یکدیگر دارد؛ هر چه روابط صمیمانه تر و نزدیک تر باشد، به تبع آن تعارضات هم بیشت خواهد شد.

کتابچه جاده سبز زندگی تألیف حسن روشن یکی دیگر از سلسله کتاب های ماهی فیروزه ای است که مهارت مدیریت زمان و اصول و مبانی آن را مورد واکاوی قرار داده است. زمان از عناصر ثابت و بسیار مهم زندگی انسان است. در دنیای کنونی و زمانه های دیرین، مقوله زمان از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار بوده و با نام های طلای کیهانیع طلای بی رنگ یا بُعد چهارم مورد نظر و دقت قرار می گرفته است.

 

مدیریت نیز در پرتو زندگی گروهی انسان نمود پیدا کرد و به عنوان شیوه ای برای راهنمایی و هدایت اجتماع در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر معرفی و به کار گرفته شد. زندگی موفق و ایده آل در سایه تندرستی، آرامش، موفقیت، تحصیل علم و همچنین مدیریت بر نفس و خویشتن و محیط پیرامونی، دست یافتنی است.

اخلاق شهروندی نوشته مهدی فدایی کتابچه دیگری از مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای است که توصیه هایی را در بحث اخلاق ارائه کرده است. اخلاق مهم ترین و مؤثرترین عامل آرامش و امنیت در محیط های انسانی است. با رشد تکنولوژی و صنعت و ایجاد شهرهای بزرگ روابط انسانی رنگ و بوی دیگری پیدا کرد.

 

تنیدگی و پیچیدگی روابط انسانی در شهرها ضرورت حاکمیت اخلاق در جامعه شهری را دو چندان می کند. اصول اخلاقی همچون صداقت، احترام متقابل، پیش بینی پذیری، میانه روی و حفظ حریم خصوصی، ضامن آرامش و امنیت اجتماعی شهروندان در شهر است.

در کتابچه دیگری از سلسله کتاب های ماهی فیروزه ای با عنوان فرزندپروری به قلم سلمان قاسمی آمده است: دوران کودکی، دورانی بسیار حساس و مهم در رشد و شکل گیری شخصیت فرد است تا جایی که تأثیرات آن تا پایان عمر باقی می ماند.

 

در آموزه های اسلامی، مسؤولیت اصلی تربیت فرزندان بر عهده پدر و مادر است. آنها وظیفه دارند تا با کسب آگاهی و مهارت های لازم، زمینه تربیت صحیح را فراهم کنند. مدیریت صحیح اختلافات زناشویی، و هماهنگی والدین در امر تربیت، داشتن ارتباط صمیمی و مؤثر با فرزندان و پرهیز از رفتارهای دوگانه از مهم ترین وظایف والدین در تربیت صحیح فرزندان به شمار می رود.

بهداشت جنسی تألیف سید علی آقایی یکی دیگر از کتاب های این مجموعه است که به بررسی مطالبی درباره مسائل جنسی، انحرافات جنسی، راهکارهای مقابله با ناهنجاری های جنسی و حجاب و پوشیدگی پرداخته است.

 

بهداشت جنسی در حقیقت برای سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی مربوط به فعالیت افراد در جامعه است که تربیت صحیح جنسی و عوامل مؤثر در آن را باید بسیار جدی گرفت؛ چرا که آگاهی و اطلاع از مسائل جنسی و انحرافات آن، ارتباطات میان فردی در اجتماع بشری منطقی و مسؤولانه خواهد کرد. هر چه شاخص سلامت و بهداشت جنسی در افراد بهبود یابد، شاخص سلامت روان و فکر جامعه را بهبود خواهد بخشد.

کتابچه سبک زندگی شاخص ها و زمینه ها یکی دیگر از کتاب های مجموعه ماهی فیروزه ای است که به قلم حمید فلاحتی به رشته تحریر درآمده است که در بخشی از ان می خوانیم: سبک زندگی، مجموعه ای از الگوهای نظام مند رفتاری افراد است که در باورها، ارزش ها و هنجارهای شکل گرفته در یک فرهنگ یا خرده فرهنگ ریشه دارد. امروزه اصطلاح سبک زندگی با مجموعه ای از مفاهیم پیوندی تنگاتنگ دارد. مفاهیمی مانند فرهنگ، جامعه، رفتار، اخلاق، شخصیت، هویت، تولید، مصرف، طبقه اجتماعی، سلیقه و نیاز.

 

سبک زندگی بسته به شرایط فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی، مدل های مختفی را شامل می شود، از این رو می توان رویکرد و مدل سبک زندگی غربی و سبک زندگی ایرانی اسلامی را متمایز دانست.

دوست من استرس نوشته محمدرضا آتشین صدف عنوان یکی دیگر از کتاب های ماهی فیروزه ای است که مهارت های کنار آمدن با استرس را مورد بررسی قرار داده است. استرس در حد متعادل و معقول برای ما مفید است؛ زیرا سبب آمادگی و تلاش بیشتر ما برای غلبه بر موانع و رسیدن ما به اهدافمان می شود.

 

از سویی استرس بیش از حد می تواند برای سلامتی جسمی و روانی ما زیان بخش باشد. در آموزه های دینی راهکارهایی وجود دارد برای کنترل استرس و رسیدن به آرامش؛ مواردی مانند توجه به این که همه چیز در اختیار ما نیست، یاری گرفتن از نماز و ذکرهای رسیده از اهل بیت علیهم السلام در این زمینه.

کتابچه حقوق شهروندی یکی دیگر از کتاب های این مجموعه است که به قلم مهدی فدایی به زیور طبع آراسته شده است. مسأله حقوق شهروندی در اسلام کاملا پذیرفته شده است. با توجه به نگاه اسلام به انسان و دنیا، هر انسانی دارای سه حق اساسی حیات، برابری و آزادی است.

 

در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز حقوق شهروندی ذیل سه بُعد اجتماعی، سیاسی و مدنی تبیین شده است. حقوقی مانند آزادی عملکرد فردی، آزادی های اقتصادی، حق شرکت در انتخابات، حق دارا بودن تابعیت، حق برخورداری از آموزش، بهداشت و حمایت های قضایی و مالی. جهت درک و عملیاتی شدن این حقوق در جامعه نیاز است شهروندان مهارت هایی را یاد گرفته و بکار گیرند.

 

مجموعه کتاب های ماهی فیروزه ای از سوی مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین در سال 1395 با شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 2000 تومان در هر جلد چاپ و روانه بازار شده است./907/ز502/ق

ارسال نظرات