۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۴۴۹۷۵۱
امام جمعه دامغان:

نشاط بخشی به حوزه تولید ضرورت است/ توانمندی‌های دامغان بیش از پیش معرفی شود

امام جمعه دامغان در سومین جشنواره ملی پسته ایران در این شهرستان با تأکید بر لزوم معرفی توانمندی‌های دامغان در بخشهای مختلف، گفت: جشنواره‌هایی از این دست بهترین زمینه برای نشاط بخشی به حوزه تولید، جذب سرمایه گذاران و ترویج فرهنگ کار و تلاش مضاعف در جامعه است.
امام جمعه دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان در نخستین روز از سومین جشنواره ملی پسته ایران ـ دامغان که با حضور معاون سفیر تاجیکستان، معاون وزیر جهاد کشاورزی، مسؤولان استانی و شهرستانی، کارشناسان، کشاورزان و باغداران و تجار در محل تالار همایشهای جمعیت هلال احمر دامغان برگزار شد، اظهار داشت: هزینه در راستای برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع رونق بخشی به تولید و اشتغال، سرمایه‌گذاری سودمند است.

امام جمعه دامغان با بیان اینکه باید به بهانه‌ جشنواره‌ها و آیین‌هایی همچون جشنواره پسته آموزه های دینی، فرهنگ کار و تلاش، معنویت و شادابی را به جامعه تزریق کنیم، افزود: مسجد تاریخانه، مجموعه تاریخی تفریحی چشمه علی، تپه حصار و صدها اثر تاریخی و جاذبه‌های طبیعی دیار کهن دامغان باید با برگزاری چنین جشنواره‌هایی بیش از پیش معرفی شود.

وی تولید 43 هزار تن پسته در سال گذشته، داشتن 24 نوع سنگ معدنی و شهرهای دیباج، کلاته رودبار و امیریه را از توانمندیهای شهرستان دامغان در عرصه اقتصاد و تولید عنوان و خاطرنشان کرد: فعالیت پنج حوزه علمیه برادران و خواهران، بیش از 100 روحانی معمم، تحصیل هزار طلبه علوم دینی، خدمت 22 امام جمعه دامغانی در سطح کشور، 100 مدرسه، 53 مسجد فعال، تقدیم بیش از 630 شهید و 16 هزار رزمنده از ظرفیتهای بالای فرهنگی و نیروی انسانی دامغان خبر می‌دهد.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان برگزاری سومین جشنواره ملی پسته ایران ـ دامغان را پتانسیل بزرگ توسعه، تولید و اقتصاد برشمرد و گفت: پسته دامغان یک سرمایه ملی است و جشنواره پسته بهترین فرصت برای معرفی بیش از پیش و اعتلای جایگاه اقتصادی این محصول و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

امام جمعه دامغان با اشاره به برگزاری مطلوب نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی با بیش از 42 غرفه در حاشیه این جشنواره با حضور شرکتهای داخلی و خارجی  و اهمیت جذب سرمایه ها و تجارب دیگر کشورها در راستای توسعه کشت و فرآوری پسته خاطر نشان کرد: جشنواره ملی پسته می تواند فرصت مغتنمی برای عقدقرار داد بین تولید کنندگان و بخش خصوصی و دولتی شهرستان با سرمایه گذاران و طرفهای خارجی جهت همکاریهای بیشتر علمی و اقتصادی باشد.

ضرورت توجه و حمایت بیشتر از تولید فرآوری و عرضه مطلوب پسته

محمد علی طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در جمع شرکت کنندگان نخستین روز سومین جشنواره ملی پسته ایران ـ دامغان، محصول ارزشمند پسته به‌ویژه پسته مرغوب دامغان را برترین محصول سردرختی کشور از منظر ارز آوری، اشتغالزایی و درآمدزایی دانست و گفت: پسته به دلیل مقاومت کم‌نظیر این درخت در برابر کم‌آبی و شوری زمین امروز در بسیاری از نقاط کشورمان کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز 400 هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد تصریح کرد: 74 هزار هکتار از این باغ‌های پسته هنوز به باروری نرسیده است، اضافه کرد: ایجاد این دارایی زیستی عظیم با سرمایه‌های دولتی تقریبا غیرممکن بود و این توانمندی نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه بخش خصوصی در توسعه کشاورزی و بخش تولید کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پسته با تمام این ظرفیت‌ها هنوز نتوانسته سهم خود را به‌ درستی در اقتصاد کشور ما پیدا کند، تصریح کرد: پسته «آحسنک غصه خور» می‌خواهد؛ ما فراکسیون‌های مختلفی در مجلس شورای اسلامی داریم و تشکیل فراکسیونی در راستای حمایت از این محصول استراتژیک با حضور نمایندگان شهرهای پسته خیز مانند دامغان می‌تواند راهگشا باشد.

تلاش آمریکا برای ضربه زدن به بازار پسته ایران در جهان

ابوالفضل حسن بیکی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت، جایگاه پسته دامغان در اشتغالزایی و ارزآوری و ارزش‌های فراوان غذایی این محصول خواهان توجه بیشتر به کشت، صادرات و فراوری این محصول و روی آوردن بیش از پیش کشاورزان این شهرستان به کشت پسته بجای کشت محصولاتی شد که آب بیشتری مصرف می‌کنند اما درآمدزایی آنها با پسته قابل مقایسه نیست.

نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کشت وسیع پسته در آمریکا و تلاشهای این کشور برای ضربه زدن به ایران اسلامی از طریق ضربه زدن به جایگاه پسته مرغوب ایران در بازارهای جهانی، گفت: تلاش کشاورزان، همراهی مسؤولان و هوشیاری سرمایه گذاران با تأسی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می تواند دشمن را در این جبهه نیز ناکام بگذارد.

برادری و دوستی دو ملت و کشور ایران و تاجیکستان بارها اثبات شده است

بوری بایوف مرادجان، معاون سفیر جمهوری تاجیکستان در کشورمان نیز که به همراه هیأتی از این سفارتخانه میهمان نخستین روز جشنواره ملی پسته ایران ـ دامغان بودند، در سخنانی با اشاره به اینکه تمامی ملت تاجیکستان مردم با فرهنگ ایران را صمیمانه دوست دارند و برادری و دوستی دو ملت و کشور ایران و تاجیکستان بارها اثبات شده است، ضمن تأکید بر ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک ارتقاء همکاریهای دو کشور در زمینه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی، کشاورزی و فرهنگی اظهار داشت: روزهای فرهنگی جمهوری تاجیکستان به زودی در ایران برگزار می‌شود.  

وی با اظهار خرسندی از حضور در سومین جشنواره ملی پسته ایران ـ دامغان و با اشاره به حضور سفیر تاجیکستان در دومین دوره از این جشنواره و جشن شکرگذاری، دامغان را شهری تاریخی، افسانه ای و دیدنی خواند که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و توانمندی‌ها، تولیدات کشاورزی و منابع طبیعی آن می تواند مقصد جذابی برای گردشگران و سرمایه‌گذاران باشد.

معاون سفیر تاجیکستان در کشورمان با اشاره به امضای 160 تفاهم نامه همکاری بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف تا امروز بر تمایل دولتمردان این کشور به گسترش همکاری‌ها با ایران اسلامی به عنوان همسایه و دوستی توانمند تأکید کرد.

بوری بایوف مرادجان تصریح کرد: علاوه بر دین، زبان، فرهنگ و تاریخ مشترک دو ملت ایران و تاجیکستان و روابط برادرانه دو کشور، جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که پس از استقلال تاجیکستان سفارت خود را در دوشنبه راه اندازی کرد که نشان از عمق روابط برادرانه دو ملت و دو کشور دارد.

وی با اشاره به وجود ارقام بومی پسته در تاجیکستان و توجه خاص بخش کشاورزی این کشور بر ایجاد زمینه‌های تولید پسته مرغوب در سال‌های اخیر، گفت: برنامه‌ای 10ساله برای تولید پسته در 10 هزار هکتار از اراضی کشور تاجیکستان پیش بینی شده است.

معاون سفیر جمهوری تاجیکستان با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده 15 نوع از ارقام مرغوب پسته ایران در تاجیکستان قابل کشت و تولید است، افزود: در این زمینه همکاری‌هایی با برادران و متخصصان ایرانی در بخش‌های شمالی تاجیکستان در حال انجام است.

مرادجان با اشاره به علاقه‌مندی دو کشور ایران و تاجیکستان بر همکاری در زمینه آب، اظهار داشت: 93 درصد مساحت کشور تاجیکستان را کوهسارها تشکیل می‌دهد و وجود 60 درصد ذخایر آبی آسیای مرکزی در این کشور بزرگترین ثروت و نعمت الهی برای مردم ما است و همواره علاقمندیم با انجام هماهنگی‌ها و توافقات لازم در این زمینه نیز با ملت و کشور برادر ایران همکاری مطلوبی داشته باشیم.

افتتاح کارخانه فراوری و بسته بندی و سردخانه دو هزار تنی پسته در دامغان

رضا زارع زاده، دبیر سومین جشنواره ملی پسته ایران ـ دامغان نیز در جمع شرکت کنندگان نخستین روز این جشنواره از افتتاح کارخانه فراوری و بسته بندی پسته مرغوب دامغان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و فاز نخست سردخانه 2 هزار تنی نگهداری پسته تولیدی باغداران این شهرستان، همزمان با این جشنواره سه روزه خبر داد.

رییس شورای اسلامی شهرستان دامغان با بیان گوشه‌هایی از تلاش‌های انجام شده برای برگزاری مطلوب و سودمند این جشنواره ملی از تشکیل 11 کارگروه مختلف در غالب ستاد برگزاری سومین جشنواره ملی پسته ایران ـ دامغان خبر داد و گفت: در این دوره کمیته دستاوردها با بهره گیری از تجربیات مدیران و فعالان این بخش تشکیل شده که مطمئنا ماحصل فعالیت آن بهره برداری بیشتر شهرستان از برگزاری این جشنواره فاخر ملی است.

زارع زاده با اشاره به تشکیل چهارکارگروه در قالب کمیته دستاوردهای سومین دوره از این جشنواره، خاطرنشان کرد: کارگروه تجارت با هدف جلب نظر سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش تولید، عرضه و ایجاد زمینه های صادرات این محصول ارزشمند، کارگروه کشاورزی با هدف ترویج و اصلاح باغات، ارتباط با کشورهای همسایه در این زمینه و استفاده از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان کشاورزی دامغان، کارگروه صنایع دستی و میراث فرهنگی با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی و کارگروه آموزش عالی با هدف بهره‌گیری از توان مراکز دانشگاهی شهرستان تشکیل شده است.

دبیر سومین جشنواره ملی پسته ایران ـ دامغان، اضافه کرد: همایش فرصتهای سرمایه گذاری بخش کشاورزی استان سمنان با حضور کارشناسان و سرمایه گذارانی از سراسر استان و کشور در قالب برنامه های سومین جشنواره ملی پسته دامغان برگزار می شود.

عضو شورای اسلامی شهر دامغان افزود: کارگاه‌های آموزشی ویژه بهره برداران و فعالان بخش دولتی و خصوصی با حضور اساتید مرتبط و شرکتهای تولید کننده محصولات و ادوات بخش کشاورزی در سالن اداره بهزیستی و مرکز حومه جهاد کشاورزی با هدف بهره‌گیری علمی و آموزشی و آشنایی با تجهیزات روز کشاورزی، سم و کود تولید داخل در قاب این جشنواره برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر همکاری ستاد برگزاری سومین جشنواره پسته ایران ـ دامغان با دستگاه های اجرایی این شهرستان در راستای برگزاری هدفمند جشنواره سوم، تصریح کرد: برپایی نمایشگاه عرضه محصولات، ادوات و تجهیزات بخش کشاورزی بانگاه ویژه به تولید و عرضه پسته، برنامه های فرهنگی و معرفی تولید کنندگان نمونه پسته شهرستان با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی از دیگر برنامه‌های سومین جشنواره ملی پسته ایران ـ دامغان خواهد بود.

گفتنی است، اجرای هنرمند شهیر کشوری "علیرضا افتخاری"، آیین نمادین شکرگذاری از نعمت ارزشمند محصول پسته، اجرای تئاتر با موضوع جشنواره، اجرای موسیقی محلی گروه‌ هنرمندان خراسان جنوبی، اهدای تندیس پسته طلایی به معاون وزیر جهاد کشاورزی و پخش نماهنگ‌های معرفی پسته دامغان و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این شهرستان از دیگر برنامه‌های روز نخست سومین جشنواره ملی پسته ایران ـ دامغان بود./977/504/ب2

ارسال نظرات