۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۴۴۹۶۳۱
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

تحول در حوزه با گفتمان سازی اندیشه های شهید مطهری

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم،تفکر شهید مطهری را گفتمان ساز خوانده و دسیسه دشمن را سبب فراموشی تفکرات این اندیشمند بزرگ در حوزه و دانشگاه دانست.
 نمایشگاه آثار و کتاب‌های شهید مطهری در مدرسه علمیه اباصالح(عج)

حجت الاسلام محمد قایدرحمتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با برشمردن ویژگی های برجسته استاد شهید مطهری خاطرنشان کرد: این استاد گرانقدر،‌ اسلام شناس طراز اول و اندیشمندی توانا بود که توانست اندیشه اسلامی را به زبان ساده و قابل استفاده برای افراد مختلف در جامعه، بیان کند.

وی افزود: شهید مطهری حلقه وصل علما و بزرگان، با توده های مردم بود که اندیشه های بزرگانی مانند علامه طباطبایی را به زبان روز و با توجه به نیاز جامعه بیان کرد، بدون این که از‌ ارزش و اعتبار علمی آن کاسته شود.

این کارشناس دینی،‌ مهم‌ترین ویژگی استاد مطهری را شناخت ریشه ای مشکلات جامعه دانسته و اظهار کرد:‌ ریشه یابی مشکلات جامعه و پاسخگویی به آنها با زبان روزآمد،‌‌ ویژگی برجسته استاد مطهری بود که روشی جدید و کارآمد در تبلیغ دین محسوب می شد.

دسیسه دشمن برای فراموشی تفکرات شهید مطهری

 حجت الاسلام قایدرحمتی با اشاره به برنامه ریزی دشمن برای فراموشی اندیشه های این متفکر بزرگ تصریح کرد:‌دشمن تمام سعی خود را انجام داده است،‌تا تفکرات استاد مطهری را از حوزه و دانشگاه حذف کند که برای رسیدن به این هدف،‌تقابل مطهری و شریعتی در دانشگاه تبلیغ شد که متأسفانه با این روش توانست تفکرات این استاد شهید را از دانشگاه جدا‌سازد.

وی افزود:‌در حوزه علمیه نیز برنامه ریزی کردند تا مطهری ستیزی در هیأت های مذهبی و مساجد که پشتوانه حوزه هستند، به وجود بیاید که تا حدودی موفق بودند با پرداختن به برخی مسائل،‌افراد مذهبی جامعه را از تفکرات این اندیشمند،جدا کنند.

تحول در حوزه با حرکت در مسیر شهید مطهری امکان پذیر است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم،‌با تحول آفرین دانستن اندیشه های شهید مطهری تأکید کرد:‌یکی از دغدغه های رهبری، ایجاد تحول در حوزه است که حرکت در این مسیر،با فرهنگ سازی اندیشه های استاد مطهری امکان پذیر است.

وی افزود:‌باید گفتمان سازی اندیشه های این استاد در حوزه علمیه انجام شود و طلبه هایی آشنا با مبانی فکری این شهید بزرگوار تربیت شود تا بتوانند پاسخگوی پرسش های به وجود آمده در جامعه باشند،‌که البته اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما کافی نیست و باید با جدیت بیشتری این کار صورت گیرد.

حجت الاسلام قایدرحمتی،‌شهید مطهری را در تمام علوم اسلامی سرآمد دانسته و خاطرنشان کرد:‌برکات اندیشه های این استاد گرانقدر،‌روز به روز بیشتر نمایان می شود که نیاز است تا به زبان روز و متناسب با نیازهای جامعه،‌درس بندی شده و در حوزه ها تدریس شود .

روش شهید مطهری، روش اجتهادی است

این کارشناس دینی با اشاره به روش شهید مطهری در مسأله یابی و پاسخ گویی به مشکلات جامعه تصریح کرد:‌روشی که استاد مطهری در علوم مختلف اسلامی داشتند،‌روش اجتهادی است به طوری که در علومی مانند فقه، فلسفه،کلام، منطق، تفسیر؛ از روش اجتهادی در بیان مسائل استفاده کرده اند که نشان از تسلط کامل به علوم مختلف توسط این استاد گرانقدر دارد.

وی افزود:‌‌مهم‌ترین نیاز برای انتقال اندیشه های شهید مطهری به جامعه؛ تربیت حلقه واسط میان اندیشه های شهید مطهری و عامه مردم است تا از طریق آنها بتوان این اندیشه ها را در جامعه فرهنگ سازی کرد.

حجت الاسلام قایدرحمتی در پایان تأکید کرد:‌تلاش در جهت فرهنگ سازی اندیشه های این شهید بزرگوار جهادی علمی است که باید در رأس برنامه ریزی های حوزه های علمیه قرار گیرد که لازمه این موضوع، تدریس اندیشه های شهید مطهری در قالب سیستم آموزشی حوزه های علمیه است./872/ت302/ی

 

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات