۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۴۴۹۲۴۸
امام جمعه محمدیه:

عرفه روز ریزش رحمت و مغفرت الهی است

امام جمعه محمدیه با بیان اینکه فضیلت روز عرفه برابر با يک ماه است، گفت: امام نفرموده‌اند مگر کسي که صحراي عرفات را درک کند بلکه فرموده‌اند اين روز را درک کند يعني اگر فرد در صحراي عرفات هم نباشد اما بتواند اين روز را درک کند اين يک روز جبران آن يک ماهي است که از دست داده است.
حجت الاسلام سید مهدی موسوی موینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت‌ الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی موینی، امام جمعه محمدیه عصر امروز در مراسم دعای عرفه که در مسجد زینبیه قزوین برگزار شد، ضمن  تبريك به مناسبت فرا رسيدن روز عرفه و عيد سعيد قربان به مسلمانان جهان با اشاره به اهمیت این روز عزیز گفت: اگر ما بتوانیم ارزش اين روز را فهميده و باور کنيم يک لحظه از آن را از دست نمي‌داديم، روز عرفه يکي از روزهاي ويژه و خاص الهي است.

وی در ادامه روز عرفه را يکي از شاخص‌ترين مناسبت‌هايي اسلامی دانست و افزود: روز عرفه در فرهنگ ديني ما به ‌عنوان نماد ارتباط معنوي با خداوند متعال، حرکت در مسير عبوديت و تسليم شدن تام و تمام بنده در مقابل پروردگار شناخته شده است.

امام جمعه محمدیه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) درباره عظمت روز عرفه اظهار کرد: در اين روز شيطان خيلي خشمگين است چون آغوش خدا باز است و مشتاق هر کسي است که به هر بهانه اي بازگردد، امام صادق(ع) فرمود اگر کسي با وجود ماه مبارک رمضان به اين اقيانوس وارد شده و تشنه بازگشت و مورد مغفرت واقع نشد ديگر نمي تواند جبران کند مگر در روز عرفه.

وی با بیان اینکه فضیلت روز عرفه برابر با يک ماه است، افزود: امام نفرموده‌اند مگر کسي که صحراي عرفات را درک کند بلکه فرموده‌اند اين روز را درک کند يعني اگر فرد در صحراي عرفات هم نباشد اما بتواند اين روز را درک کند اين يک روز جبران آن يک ماهي است که از دست داده است .

امام جمعه محمدیه با اشاره به اينكه عرفه، روز معرفت، روز زدودن قلب از غبار گناه و روز خدا و خدايي شدن است، ابراز کرد: در معارف اسلامي بر عبادت و نيايش و طلب مغفرت در روز عرفه بسيار سفارش شده و شب و روز آن از ايام متبرك در اسلام به شمار مي‌رود.

 وي در ادامه با بیان اینکه شب عرفه از ليالي متبرك و شب زيارتي حضرت امام حسين‌(ع) است،  تصریح کرد: عبادت در اين شب معادل ۱۷۰ سال عبادت و خواندن زيارت امام سوم شيعيان(ع) برابر با رفتن هزاران حج واجب و عمره و جهاد در راه خداست.

حجت الاسلام موسوی موینی با اشاره به اينكه در اين روز لطف و رحمت خداوند شامل همگان مي‌شود، گفت: دعاي عرفه فقط يك دعا نيست بلكه دستورالعملي براي زندگي است.

وی در ادامه اظهارکرد: روز عرفه روز شناخت و بازگشت به سوي خداوند متعال و راه ائمه یعنی صراط مستقيم است.

فلسفه روز عرفه افزايش آگاهي، شناخت و بصريت ديني است

خطیب جمعه محمدیه فلسفه روز عرفه را افزايش آگاهي، شناخت و بصريت ديني عنوان کرد و گفت: درباره نامگذارى اين صحرا به عرفات نکاتى گفته شده که شناخت آدم و حوا از همديگر در اين ناحيه، انجام اعمال حج به آدم يا ابراهيم(ع) در صحراى عرفه و شناخت حاجيان از همديگر در اين مكان از جمله نكات مطرح شده در مورد صحراي عرفات است.

حجت الاسلام موسوی موینی با اشاره به اعمال مهم روز عرفه ابراز کرد: روز عرفه سه يا چهار عمل مهم دارد غسل و روزه در اين روز سفارش شده است اما مهمتراز همه دو عمل است يکي دعا و ديگري زيارت امام حسين(ع) است.

وی در ادامه روزه این روز باعظمت را کفاره گناهان فرد دانست و تصریح کرد: مرحوم ملکي تبريزي مي فرمايد با اينکه روزه در روز عرفه با توجه به روايات کفاره ي نود سال است اما اگر موجب ضعف کسي  شود و سبب مي‌شود که نتواند دعا کند روزه نگيرد.

امام جمعه محمدیه در ادامه افزود: لازم نيست که کسي در مراسم دعا شرکت کرده و در جمع باشد و دعاي خاص امام حسين(ع) که در مفاتيح است را بخواند بلکه هر دعايي بکند فرقي نمي‌کند امام صادق(ع) فرمود هرچه دلتان مي‌خواهد بگوييد فقط دعا کنيد.

دعای عرفه نقطه اتصال بنده با خداوند است

حجت الاسلام موسوی موینی با بیان اینکه دعای عرفه نقطه اتصال بنده با خداوند است، خاطرنشان کرد: در روز عرفه تلاش کنید فقط ارتباط خود را با خدا برقرار کنيد اگر شما خدا را بخواهيد معلوم مي‌شود که خدا طالب شما بوده است، خدا هر کسي را طلب کند او را در اين روز به دعا و اشک مي‌نشاند.

وی مضمون این دعا را یک دوره کامل توحید و خداشناسی دانست و اضافه کرد: اين دعا يک دوره توحيد است، اگر کسي فقط ترجمه آن را هم بخواند متوجه خواهد شد که يک دوره کامل خدا شناسي را گذرانده است.

 خطیب جمعه محمدیه با اشاره به بیانات امام حسین(ع) در دعای شریف عرفه اظهار کرد: امام حسين(ع) با تمام وجود مي‌گويد خدايا با گوشت، خون، رگ و تمام اعضاء بدن خود اگر بخواهم شکر يک نعمت تو را بگويم نمي‌توانم يعني اين دعا انسان را به شکر، حمد وخضوع در مقابل خدا وا مي‌دارد.

حجت الاسلام موسوی موینی با بیان اینکه دعا کردن در این روز برای دیگران از ارزش بالایی برخوردار است، تأکید کرد: اگر کسي براي برادر ديني خود در پشت سر او دعايي بکند صد هزار برابر به خود او باز مي‌گردد بنابراين براي يکديگر دعا کنيم تا صد هزار را بدست بياوريم.

وی در پایان گفت: امام صادق‌(ع) فرمود که خدا اول به زائرين امام حسين‌(ع) نگاه مي‌کند سپس به صحراي عرفات چون اگر مکه‌اي هم وجود دارد به برکت کربلاي امام حسين‌(ع) است ما مي‌توانيم زيارت امام حسين‌(ع) را از راه دور بخوانيم در هر مناسبتي چه در عيد و چه در ایام عزا، گفته شده که نخست به سراغ زيارت امام حسين‌(ع) برويد چون ما هرچه داريم به برکت آن سري است که به بالاي نيزه‌ها رفت./873/202/ب2

ارسال نظرات