۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۴۴۹۲۰۶
مدیر پژوهشکده امر به معروف در گفت­‌و­گو با رسا مطرح کرد؛

ضرورت راه‌­اندازی رشته تخصصی امر به معروف در حوزه­/ بررسی فعالیت‌­های پژوهشکده امر به معروف

حجت الاسلام والمسلمین شریفی اقدم در تشریح فعالیت‌­های پژوهشکده امر به معروف گفت: مسؤولان ستاد مرکزی امر به معروف بدین نتیجه رسیده‌اند که رشته تخصصی حوزوی امر به معروف در حوزه علمیه ایجاد شود و تا اینکه بتوانیم در زمینه تربیت مربی و محقق در زمینه امر به معروف و نهی از منکر از میان طلاب و حوزویان، نیروهای لازم را تربیت شوند.
پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر مجموعه فقه و زندگی مجموعه فقه و زندگی حجت الاسلام محمود شریفی اقدم حجت الاسلام محمود شریفی اقدم امر به معروف و نهی از منکر حجت الاسلام محمود شریفی اقدم

اشاره: امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه بسیار حیاتی و تأثیرگذار در منظومه معارف اسلامی و عامل اصلی در ترویج و تحکیم واجبات است.

همه انبیا و اولیا و صالحان، به ویژه پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) یکتاپرستی و حق مداری و عدالت­‌خواهی را با امر به نیکی‌ها و نهی از بدی‌ها و منکرات ترویج می­‌کردند؛ آنان همیشه هشدار می‌داده‌اند که با ترک این دو واجب، ستمگران بر جامعه حاکم خواهند شد و زشتی و پلیدی همه جا را فرا خواهد گرفت و تر و خشک با هم خواهند سوخت.

از این رو می­‌بینیم در آیات و روایت بر این موضوع تأکید شده و همگان به فعالیت در این مسیر دعوت شده­‌اند.

از جمله آیات فراوانی که به طور مستقیم این دو فریضه را مطرح کرده اند می توان به دو آیه زیر اشاره کرد:

در آیه 104 سوره آل عمران آمده است: باید از میان شما جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند و آنها همان رستگارانند؛ این آیه صریحا دلالت می­‌کند که باید گروهی خاص به صورت تخصصی این کار را بر عهده بگیرند.

همچنین در  آیه 41 از سوره حج می‌ خوانیم: کسانی که هر گاه به آنها قدرت بخشیدیم، نماز  را بر پا می­‌دارند و زکات را ادا می­‌کنند و امر به معروف و نهی از منکر می­‌کنند و پایان همه کارها با خدا است.

با توجه به این آیه مبارکه باید گفت: حالا که خداوند به برکت برقراری حکومت اسلامی به ما قدرت و توان داده است، باید شب و روز تلاش کنیم تا این دو فریضه نیز همانند نماز و زکات بلکه بالاتر از آن دو در جامعه پیاده شوند؛ چرا که امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرای بقیه واجبات هستند.

روایات بسیاری درباره این دو واجب فراموش شده آمده است که برخی از آنها از این قرار است: حضرت امیرمؤمنان(ع) فرمود: تمام کارهای نیک حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر به منزله قطره­‌ای از آب دهان نسبت به یک دریای بزرگ است.

امام باقر(ع) فرمود: امر به معروف و نهی از منکر همان راه انبیا و شیوه صالحان است، واجب بزرگ الهی است که بقیه واجبات با آنها برپا، راهها به وسلیه آن امن، کسب و کار مردم حلال، حقوق افراد تأمین و زمین­ها آباد می­ شوند؛ از دشمنان انتقام گرفته می­‌شود و همه کارها در پرتو آن رو به راه می­‌شوند.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند مبغوض می­ دارد مؤمن ضعیفی را که دین نداشته  باشد؛ به  ایشان  گفته شد:  چنین مؤمنی کیست؟ فرمود: کسی که وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام نمی­ دهد.

امام حسین(ع) نیز هدف خویش را در نهضت کربلا پیاده کردن امر به معروف و نهی از منکر می­‌داند.

این فراز از زیارت جامعه کبیره که خطاب به معصومان می‌گوییم: «شهادت می‌دهیم که شما نماز را به پا داشتید و زکات را پرداخت کردید و امر به معروف و نهی از منکر انجام دادید.» نشانگر تلاش همه جانبه آن بزرگواران در راه اقامه این دو فریضه است.

در این راستا خبرنگاران خبرگزاری رسا با حجت الاسلام والمسلمین محمود شریفی اقدم، مدیر پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر، درباره ضرورت برپایی و ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، وظایف مسؤولان و رسانه‌­ها در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و همچنین تاریخچه، اهداف و فعالیت‌ها و آثار پژوهشکده امر به معروف به گفت­‌ و گو نشسته اند که تقدیم مخاطبان محترم می شود.

رسا ـ مختصری از تحصیلات و پژوهش‌ها و همکاری با مراکز اجرایی علمی خویش بیان کنید.

قبل از انقلاب اسلامی در مدرسه منتظریه(حقانی) تحصیل می‌کردم و دروس سطح را در آنجا تمام کردم و درس خارج فقه و اصول را در محضر اساتیدی چون حضرات آیات: مرحوم احمدی میانجی، محمدی گیلانی، شهید آیت الله قدوسی، شهید مفتح، جنتی، آذری قمی، مؤمن، مصباح و راستی کاشانی ادامه دادم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دعوت شهید آیت‌الله قدوسی به مدرسه رفاه و سپس به دادسرای انقلاب اسلامی مرکز رفته و به عنوان دادیار انقلاب اسلامی مرکز مشغول خدمت شدم. سپس به عنوان دادستان انقلاب اسلامی گنبد منصوب شدم، پس از حدود دو سال دوباره به تهران آمده و مسؤولیت گزینش دادستانی کل انقلاب اسلامی را پذیرفتم.

اما از آنجا که روحیه من با فعالیت‌های قضایی سازگار نبود، در سال 1364 از نهاد قوه قضاییه استعفا دادم و به دعوت آیت الله جنتی وارد سازمان تبلیغات اسلامی شده و به عنوان معاون فرهنگی آن سازمان مشغول کار شدم، سپس در سال 1365 با همکاری برخی فضلا، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی را در قم تأسیس کردیم.

در این پژوهشکده، کارهای پژوهشی متعددی انجام شد از جمله در مجموعه کتاب های دیدار با ابرار، زندگینامه 114 نفر از علما نگارش شد، سپس جمع آوری و تدوین سخنان ائمه اطهار(ع) در دستور کار قرار گرفت و کتاب سخنان امام حسین(ع) در سال 73 به چاپ رسید و استقبال مناسبی از این کتاب شد و تاکنون بیش از 30 بار با عناوین «موسوعة کلمات الامام الحسین(ع)» به زبان عربی و «فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)» به زبان فارسی و بعد به دو زبان فارسی عربی با هم به چاپ رسیده است.

همچنین مجموعه سخنان پیامبر اکرم(ص) در 14 جلد، در سال 86 تدوین و منتشر شد.

طرح گروه حدیث این بود که برای سائر ائمه اطهار(ع) چنین مجموعه‌ای تدوین شود که در سال 86 برای تمام ائمه به جزء امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و امام علی(ع) تنظیم، تدوین و چاپ شد.

درباره سخنان این سه امام بزرگوار ابتدا این کار انجام نشد؛ چون سخنان امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه جمع­ آوری شده و کتاب‌های بسیاری درباره روایات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تدوین شده و بیشتر روایات بحارالانوار از سخنان این دو امام همام بود، بنابراین ضرورتی برای جمع‌آوری سخنان آنان احساس نشده بود.

 

 

اما بعد از بازنشستگی، تمام دوستان و دست‌اندکاران سازمان تبلیغات اسلامی ابراز داشتند که خوب است مجموعه موسوعه­‌های ائمه معصومین(ع) تکمیل شود؛ لذا تنظیم و تدوین سخنان این سه امام نیز شروع شد و در حال حاضر سخنان امام باقر(ع) تدوین و آماده چاپ شده و  سخنان امام علی(ع) و امام صادق(ع) در دست اقدام است.

یکی از کارهایی که در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) انجام شد تدوین مجموعه مقتل با منابع مشخص برای ائمه اطهار(ع) بود؛ با این هدف که مداحان و منبریان روضه های خویش را مستند و معتبر ارائه کنند؛ لذا یک دوره مقتل برای چهارده معصوم(ع) در سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان موسوعه «شهادت معصومین(ع)» در سه جلد تدوین و منتشر شد که یک جلدش مختص مقتل امام حسین(ع) بود و دو جلدش به مقتل بقیه معصومان(ع) می پرداخت.

درباره سیره و سنن ائمه معصومان(ع) هم احساس نیاز شد، بنابراین با پیشنهاد اینجانب سنن و سیره تمام معصومان(ع) از سوی گروه دیگری که اینجانب نیز در آن شرکت داشتم جمعآوری شد که سنن پیامبر اعظم(ص) و امام علی(ع) در دو  سالی که به اسم‌ این بزرگواران نام‌گذاری شده بود، منتشر شد و سنن سایر معصومان(ع) نیز در 5 جلد منتشر خواهد شد.

در ایامی که در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) مشغول پژوهش بودم، حجت الاسلام والمسلمین زرگر دبیر ستاد امر به معروف گاهی فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقی ستاد را به ما می‌سپرد که نتیجه آن تدوین و انتشار  15 جلد کتاب از مجموعه فقه و زندگی شد؛ وی بعد از بازنشستگی اینجانب و در حالی که با همکاری چند نفر از طلاب در مدرسه شهیدین مشغول تدوین و جمع‌آوری سخنان ائمه معصومان(ع) بودیم، پیشنهاد کرد که مجموعه فقه و زندگی ادامه پیدا کند و در این راستا پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر تأسیس شود.

رسا ـ پژوهشکده امر به معروف و نهی بر اساس چه طرحی و نیازی ایجاد شده است؟

فعالیت‌های اجرایی بر طبق اسلوب و با هدف ویژه‌ای انجام می‌شود و هر فعالیت اجرایی به خصوص در امور فرهنگی نیازمند آن است که پژوهش‌ها و نیازسنجی‌هایی پیرامون آن انجام شود؛ بنابراین آیت الله جنتی و حجت الاسلام و المسلمین زرگر از روزهای نخستین در اندیشه راه‌اندزی چنین پژوهشکده‌ای بودند، اما بسترهای لازم برای تأسیس این نهاد وجود نداشته است؛ بنابراین ابتدا ستاد اجرایی و ساز و کار احیای امر به معروف ایجاد کردند؛ هر چند در کنار فعالیت‌های اجرایی، به صورت پراکنده کارهای پژوهشی نیز انجام می‌­شد؛ اما فعالیت‌های علمی و پژوهشی به صورت منسجم و با مرکزیت پژوهشکده انجام نمی­‌شد.

بنابراین مسؤولان ستاد مرکزی امر به معروف بدین نتیجه رسیدند که فعالیت‌های راهبردی، کاربردی و برنامه‌ریزی در یک مرکز به گونه منسجم انجام و ساماندهی شود، بنابراین طرح راه‌اندازی پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر از سوی حجت الاسلام والمسلمین زرگر و با حمایت‌­های آیت­ الله جنتی مطرح شد؛ بر این اساس، پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر زیر نظر ستاد مرکزی امر به معروف در سال 89 رسماً در قم شروع به فعالیت کرد.

در نشستی با حجج اسلام محدثی و فلاح زاده، مهدی­پور و برخی از فضلای حوزه برنامه‌های این پژوهشکده و فعالیت‌های بنیادین و راهبردی مطرح و تصمیاتی گرفته شد؛ بنابراین با مشورت دوستان به این نتیجه رسیدیم که  ابتدا فعالیت‌ها و آثاری که تاکنون در زمینه امر به معروف تولید شده، جمع­‌آوری و شناسایی شود.

نخستین فعالیت این پژوهشکده در زمینه کتابشناسی امر به معروف بود، بنابراین  کتابشناسی  امر به معروف از سوی یکی از دوستان و با سفارش پژوهشکده انجام شده و از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

 

 

 در مرحله بعد بدین نتیجه رسیدیم که پژوهشکده در سه زمینه پژوهش‌های بنیادی، فضای مجازی و تهیه، تدوین، چاپ و نشر کتاب و آثار کاربردی فعالیت کند.

پژوهش­های بنیادی: طراحی «دانشنامه جامع امر به معروف و نهی از منکر» از مهم‌ترین فعالیت بنیادی این پژوهشکده است؛ تدوین این دانشنامه از دو سال بیش با مسؤولیت حجت الاسلام لطیفی آغاز شده است.

فضای مجازی: بیش از 20 سال بیش، برخی از شاگردان مدرسه حقانی در محضر رهبر معظم انقلاب بودیم که ایشان در این جلسه تأکید فراوان داشتند که روحانیان با ابزارها و فناورهای نوین همچون کامپیوتر و فضای مجازی آشنایی لازم را پیدا کنند، چرا که اگر در آینده با این ابزارها آشنایی نداشته باشند، فرد بی‌سوادی به حساب می­‌آیند.

با احساس این نیاز، قسمتی از فعالیت ها پژوهشکده را به بخش فضای مجازی و سایت اختصاص دادیم که مسؤولیت آن را حجت الاسلام والمسلمین محمود مهدی پور بر عهده دارد و در این سایت، مقالات و کتاب‌های بسیاری در زمینه امر به معروف بارگذاری شده است که با آدرس  fmaroof.ir در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

نشر و چاپ: از سالهای نخست فصلنامه «آیینه رشد» برای مدیران سطح بالای کشور راه اندازی شد و بعد از آن، انتشار مجله «پیام پیشگیری» به این پژوهشکده واگذار شد، که در شماره چهلم پس از تغییر مدیریت، چاپ این نشریه متوقف شد.

مجموعه کتاب های «فقه و زندگی» هم که به مسائل کاربردی امر به معرف و نهی از منکر در زمینه احکام و آداب اصناف می‌پردازد، ادامه یافت و تاکنون بیش از 40 شماره آن منتشر شده است.

رسا ـ اهدافی که برای پژوهشکده امر به معروف تعیین شده است، شامل چه مواردی است؟

 همه می‌دانیم که امر به معروف و نهی از منکر، فریضه  بسیار حیاتی و تأثیرگذار در منظومه معارف اسلامی  و عامل اصلی در ترویج و تحکیم واجبات و دوری از محرمات است.

بنابراین، در بسیاری از آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) بر ضرورت برپایی امر به معروف و نهی از منکر تأکید شده است؛ اما متأسفانه در کشور اسلامی این دو فریضه به جایگاه ویژه خویش نرسیده و به فراموشی سپرده شده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسؤولان، حوزویان و دانشگاهیان کشور آن‌گونه که شایسته است به مسأله امر به معروف و نهی از منکر اهمیت ندادهاند.

هدف از تأسیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ابتدا این بود که فرهنگ امر به معروف میان اقشار مختلف نهادینه‌ شود و برای اجرای این دو فریضه در جامعه، فرهنگ‌سازی شود، زیرا در انجام تمام واجبات و ترک تمام محرمات مؤثر است؛ لذا با هدایت رهبر معظم انقلاب و اشراف آیت الله جنتی، ستاد احیای دو فریضه پدید آمد و اکنون نیز در این راستا فعالیت می­‌کند و امیداوریم با تصویب قانون سال 94، طبق وظایف قانونی و شرعی فعال‌تر شود. پژوهشکده امر به معروف نیز با هدف تأمین پشتوانه علمی برای این فرهنگ سازی و کاربردی کردن این فریضه در جامعه، تأسیس شده است.

رسا ـ درباره آثار و نشریات پژوهشکده امر به معروف مختصری توضیح دهید؟

مجموعه فقه و زندگی: برای اینکه امر به معروف و نهی از منکر به فرهنگ عمومی مردم تبدیل شود؛ در ابتدا باید منکرها و معروف‌های هر صنف و شغل و نهادی شناخته شود.

در همین راستا، نگارش مجموعه «فقه زندگی» با هدف شناخت معروف­‌ها و منکرهای بازار و اصناف مختلف کشور با پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده در سال 74 آغاز شد که تاکنون بیش از 40 جلد برای اصناف مختلف خدماتی و تولیدی همانند: سوپرمارکت‌ها، صنف آژانسهای تلفنی، قهوهخانهها، صرافیها، تأمین اجتماعی، رانندگان و بازی‌های رایانه‌ای تدوین و چاپ شده است و با صنف­های دیگری که شناسایی شده به 100 صنف خواهد رسید. این مجموعه با استقبال مناسبی از سوی نهادهای مختلف و مردم روبه‌رو شده است.

 

 

فصلنامه «آیینه رشد»: با هدف بررسی آداب و احکام مربوط به مدیران و اخلاق مدیریتی، فصلنامه «آیینه رشد» برنامه­‌ریزی و منتشر می­‌شود و تاکنون بیش از 55  شماره منتشر و در میان مدیران سطح بالای کشور همچون معاونان وزیر، ائمه جمعه و مدیران نهادهای مختلف کشور توزیع شده است.

افزون بر این فصلنامه، مسؤولان این پژوهشکده هر زمان احساس نیاز به تألیفی درباره دو فریضه کرده اند، کتاب مورد نیاز را به نگارش در آورده‌اند؛ در این راستا، می توان به این آثار پژوهشی و کاربردی اشاره کرد:

«امر به معروف و نهی از منکر در آیینه قرآن»، «امر به معروف و نهی از منکر در آیینه فتوا»، «امر به معروف و نهی از منکر در آیینه اجتهاد» و «امر به معروف و نهی از منکر در آیینه شعر» و «راه رشد».

با هدف جلوگیری از ورود شبهات به ذهن کودکان و نوجوانان درباره فریضه امر به معروف، از سوی این پژوهشکده 20 جلد کتاب برای این سنین تدوین و 10 جلد آن از سوی انتشارت قدیانی منتشر شده است و ده جلد دیگر در حال آماده­سازی و چاپ است.

رسا ـ پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر دارای چند بخش فعال است؟

 این پژوهشکده از سه بخش: معاونت فعالیت‌های بنیادی، معاونت فضای مجازی و معاونت تحقیق و پژوهش‌های کاربردی تشکیل شده است و با توجه به بازنگری در اساسنامه در این پژوهشکده معاونت‌های جدیدی راه‌اندازی می‌شود.

 رسا ـ درباره اهداف تدوین دانشنامه امر به معروف مختصری توضیح دهید؟

با وجود این که کتاب ها و مقالات متعددی به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه امر به معروف منتشر شده و حتی برخی افراد غیر متخصص بر اثر احساس وظیفه، کتاب‌هایی در این زمینه نوشته‌اند و فعالیت‌های پراکنده بسیاری انجام شده است، اما تاکنون اطلاعات تاریخی، کلامی، علمی و کاربردی در عرصه امر به معروف و نهی از منکر در یک مجموعه جمع آوری و ارائه نشده است؛ بنابراین با هدف جمع‌آوری اطلاعات کامل و مستند در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر، دانشنامه­‌ای در حدود 10 جلد از سوی این پژوهشکده طراحی و کار تدوین آن شروع شده است تا هر محقق و پژوهشگر مسلمان و غیر مسلمان که قصد دارد در فریضه امر به معروف اطلاعاتی به دست آورد، با مراجعه به این دانشنامه مطالب مفید و  مناسبی را کسب خواهد کرد و این دانشنامه منبع معتبری در زمینه امر به معروف خواهد بود.

در این دانشنامه تاریخچه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام و ادیان مختلف، آسیب شناسی امر به معروف و مسائل مربوط به دو این فریضه  مورد تحقیق و تألیف قرار می­‌گیرد.

رسا ـ ارتباط پژوهشکده امر به معروف با ستادهای امر به معروف چگونه است؟

این پژوهشکده بازوی فرهنگی برای مرکز ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر  است.

تعامل‌ و ارتباط این پژوهشکده با ستادهای مختلف امر به معروف و نهی از منکر رو به گسترش است و نیازسنجی‌های مختلفی در زمینه انجام این فریضه از سوی ستادهای استانی و شهری جمع‌آوری شده و به این پژوهشکده انتقال می­‌یابد و پژوهشکده نیز این نیازسنجی‌ها را مورد پژوهش قرار می‌دهد و برای کاربردی شدن آنها طرح و برنامه ارائه می‌کند.

 

رسا ـ حمایت‌های پژوهشکده امر به معروف از پژوهشگران و نهادهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ چگونه است؟

 هر پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی که قصد دارد در زمینه امر به معروف و نهی از منکر فعالیت علمی و پژوهشی انجام دهد، این پژوهشکده با  ظرفیت محدود خویش آمادگی همکاری و حمایت‌های لازم را دارد؛ در کتابخانه این پژوهشکده کتاب‌هایی که در زمینه این دو فریضه در کشور به چاپ رسیده، جمع‌آوری شده است و دانش آموختگان برای تدوین پایانامه­‌های خویش می توانند از کتابخانه این مرکز استفاده کنند.

همچنین طلاب و دانشجویان می توانند برای هماهنگی های لازم، از خدمات مشاوره ای پژوهشگران این پژوهشکده برای تهیه و تدوین پایان نامه بهره مند شوند.

از سوی دیگر، پایان‌نامه­‌ها و کتاب­های تدوین شده در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، اگر در چارچوب و همسو با اهداف پژوهشکده امر به معروف نگارش درآمده باشد، چاپ و منتشر می شود که می توان در این زمینه به پژوهش «روش‌ها و شیوه‌های امر به معروف» اشاره کرد.

همچنین محققان می توانند در تدوین دانشنامه و فرهنگ مصادیق معروف و منکر با این پژوهشکده همکاری کنند.

رسا ـ ایجاد مرکز تخصصی امر به معروف در حوزه‌های علمیه به چه میزانی ضروری می‌دانید؟

رشته تخصصی حوزوی امر به معروف: مسؤولان ستاد مرکزی امر به معروف بدین نتیجه رسیده‌اند که رشته تخصصی حوزوی امر به معروف ایجاد شود تا بتوان در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، مربی و محقق لازم را تربیت کرد و در این جهت ارتباطی با مدیران حوزه عملیه قم نیز برقرار کرده­ اند که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

مسؤولان این پژوهشکده نیز با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برای برپایی دروس امر به معروف و نهی از منکر در حوزه‌های علمیه جلساتی برگزار کرده­ اند و هم اکنون چندین درس خارج امر به معروف در حوزه علمیه برگزار می­‌شود.

آموزش عمومی: بخش آموزش عمومی در ستاد مرکزی مستقر است؛ اما تدوین متون درسی برای سطوح مختلف عمومی، طلاب و دانشگاهیان در زمینه امر به معروف با همکاری این پژوهشکده انجام می­‌شود.

رسا ـ چه فعالیتی و اهدافی برای آینده پژوهشکده امر به معروف دنبال می‌کنید؟

تدوین اساسنامه جدید برای این پژوهشکده، دریافت مجوز از وزارت علوم و تحقیقات برای ثبت رسمی پژوهشکده امر به معروف، همچنین توسعه و گسترش پژوهش‌های جدید، نشر فرهنگ این دو فریضه در فضای مجازی، تدوین متون آموزشی، انتشار کتاب و فصلنامه و ایجاد معاونت‌های جدید از جمله برنامه‌های این مرکز برای آینده است.

رسا ـ وظایف رسانه‌ها و مسؤولان و اقشار مختلف مردم درباره ترویج و احیای امر به معروف و نهی از منکر را بیان کنید.

برخی مسؤولان و اقشار مردم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی کرده‌اند و متأسفانه این دو فریضه واجب به فراموشی سپرده شده اند؛ اما با تصویب قانون جدید برای حمایت آمران به معروف زمینه‌ای برای استقبال مردم به انجام این دو فریضه فراهم شده است.

وظایف رسانه‌­ها و مسؤولان در قانون و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است و باید همه مردم تلاش کنند تا طبق قانون به وظایف خود عمل کنند و زمینه اجرای احکام الهی را در جامعه فراهم آورند.

شایسته است، زمینه‌های حمایتی از آمران به معروف و ناهیان از منکر فراهم شود، تا هیچ فردی جرأت درگیری با آنها را به خود ندهد و دیگر شاهد جراحت و شهادت یاری دهندگان معروف در جامعه نباشیم.

رهبر معظم انقلاب در آغاز سال 94 در زمینه ترویج و همگانی شدن امر به معروف رهنمودهای ارزشمندی بیان کرده‌اند که مناسب است این رهنمودها سر لوحه فعالیت‌ دولت و مردم  قرار گیرد.

رسا ـ با تشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.

از خبرگزاری رسا و دیگر رسانه‌های کشور که در گسترش و ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فعالیت می‌کنند، قدردانی و تشکر می‌کنم و توفیق بیشتر همه را از خدواند خواستارم./998/گ402/س

 

خبرنگاران: میثم صدیقیان، محمد مهدی رضوی

ارسال نظرات