۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۴۴۹۱۵۷
رییس مؤسسه بهداشت معنوی مطرح کرد؛

ایجاد نهضت روشنگری در جامعه برای مقابله با عرفان‌های نوظهور

حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه عرفان های نوظهور فعالیت های ترویجی خود را در قالب های گوناگون انجام می دهند، خواستار ایجاد نهضت روشنگری در جامعه برای مقابله با این عرفانهای دروغین شد.
حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف

حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت مقابله حوزه های علمیه با جریان های نوظهور، اظهار داشت: مسأله مهم درباره عرفان های نوظهور این است که تحت عناوین غیر مستقیمی فعالیت می کنند.

کارشناس ادیان و عرفان های نوظهور ابراز داشت: فعالیت این گروه ها متکثر و منتشر در جامعه بوده و به گونه ای است که ممکن است در قالب یک باشگاه ورزشی، کلاس آموزشی، حتی در قالب یک محفل خانگی دوستانه یا آرایشگاه زنانه، جلساتشان شکل بگیرد و اهداف ترویجی آن ها پیش برود.

وی ادامه داد: مهمترین کار برای مقابله با آن ها این است که یک نهضت روشنگری در جامعه ایجاد کنیم تا مردم در مقابل فعالیت های ترویجی عرافان های کاذب و نوظهور نفوذ ناپذیر شوند.

طلاب سربازان نهضت روشنگری

رییس مؤسسه بهداشت معنوی افزود: ایجاد این نهضت روشنگری بر عهده طلاب و مبلغان حوزه علمیه است؛ اگر عرفان های کاذب را تهدیدی برای ارزش های اسلامی می دانیم، دفاع از ارزش های اسلامی بر عهده حوزه علمیه و طلاب است.

وی تأکید کرد: طلاب و مبلغان باید پرچم دار ایجاد این نهضت روشنگری باشند و بتوانند جامعه را به آگاهی های لازم مجهز کرده و به مقابله با گسترش عرفان های کاذب در جامعه بپردازند.

حجت الاسلام مظاهری سیف با انتقاد از عملکرد ضعیف مدیران حوزه علمیه در این زمینه، گفت: مدیران حوزه علمیه در ابتدا باید با نقش و فعالیت های عرفان های کاذب آشنا شوند، در حالی که تا به امروز شناخت درستی در این زمینه وجود ندارد و حتی گاهی اوقات این امر را کاری غیر ضروری تلقی می کنند.

وی در ادامه بیان داشت: متأسفانه حوزه علمیه با تشکیل کارگاه های کوتاه مدت و اطلاع رسانی ضعیف، نتوانسته در این عرصه نقش پررنگی ایفا کند؛ این مقدار از آموزش نمی تواند طلاب را به سربازان نهضت روشنگری تبدیل کند.

کارشناس ادیان و عرفان های نوظهور اظهار داشت: بهتر است که حوزه علمیه با تشکیل کارگاه های آموزشی بلند مدت و با اهداف جدی تر به این عرصه ورود کند؛ همچنین پژوهش های مربوط به عرفان های کاذب چه در سطح پایان نامه و چه در سطح آزاد باید حمایت شود.

وی ابراز داشت: در واقع باید دانش های لازم درباره عرفان های کاذب را به دست آورده و براساس آن ها آموزش های لازم را به طلاب بدهیم تا بتوانیم در جامعه ایفای نقش کرده و یک نهضت روشنگری ایجاد کنیم.

فعالیت در فضای مجازی برای مقابله با عرفانهای نوظهور

رییس مؤسسه بهداشت معنوی تأکید کرد: باید توجه داشت که با روش های تبلیغی گذشته نمی توان به نیازهای روز پاسخ داد و باید برای مقابله با این جریان های نوظهور، روش های نوین اتخاذ کنیم؛ از سوی دیگر هم باید معارف دین مبین اسلام را به خوبی در جامعه تبیین کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم در جامعه ترکیبی از معنویات اسلامی و نقد معنویات کاذب را ارائه دهیم، نتایج بهتری خواهیم گرفت؛ معیارها و شاخص های کلی عرفان های نوظهور و اهم مسائل جزئی آن ها باید به عنوان عوامل خطر به مردم توضیح داده شود.

حجت الاسلام مظاهری سیف در پایان به بهره گیری از فضای مجازی تأکید کرد و گفت: عرفان های نوظهور فعالیت بسیار بالایی در فضای مجازی داشته و از این طریق افراد زیادی را به خود جذب کرده اند؛ به همین دلیل حضور در فضای مجازی و مقابله با افکار و فعالیت های ترویجی آن ها در این فضا بسیار مهم است./840/ت302/ی

ارسال نظرات