۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۴۴۸۷۱۸
گزارش رسا در آستانه سالگرد حادثه منا؛

دولت آل سعود لیاقت برگزاری مناسک حج را ندارد/ حادثه منا عمدی و از پیش برنامه ریزی شده بود

امسال ایام حج یادآور خیانت خادمین حرمینی است که امن ترین جای زمین را ناامن کردند تا نشان دهند بویی از انسانیت نبرده اند؛ آری عید قربان امسال یادآور کسانی است که قربانی بی کفایتی وحشی ترین انسان ها شدند تا برای همیشه ماندگار باشند و مهاجران الی الله لقب بگیرند.
حادثه منا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، همه چیز خیلی سریع گذشت، به سرعت باد؛ انگار همین دیروز بود که خبری تلخ جهان اسلام را دادغدار کرد.

هر ساله با آغاز ماه ذی الحجه، عاشقان حرم امن الهی، همان ها که سالیان دراز در انتظار یار نشستند، با هزار آرزو راهی سفر به بیت الله الحرام می شدند تا شاید در جوار حرم نبوی و در حریم امن الهی، راه صد ساله را یک شبه طی کنند اما امسال ذی الحجه دیگر بوی وصال نمی دهد.

امسال ماه ذی الحجه و آغاز مراسم حج تنها یادآور اشک و ضجه و ماتم است، امسال اگرچه ممکن است هنوز چشمی منتظر باشد اما دیگر به وصال امیدی ندارد.

امسال ایام حج یادآور خیانت خادمین حرمینی است که امن ترین جای زمین را ناامن کردند تا نشان دهند بویی از انسانیت نبرده اند؛ آری عید قربان امسال یادآور کسانی است که قربانی بی کفایتی وحشی ترین انسان ها شدند تا برای همیشه ماندگار باشند و مهاجران الی الله لقب بگیرند.

آری امروز دیگر منا و رمی جمرات برای حاجیان معنای حقیقی پیدا کرده است چراکه تا قبل از حادثه خونین منا کسی نمی دانست حکمت پرتاب کردن سنگها در رمی جمرات چیست اما امروز همه پی برده اند شیطان واقعی در وجود آل سعود و وهابیت خبیث تجلی پیدا کرده است و به یقین از این پس آل سعود و سردمداران بی کفایت سعودی مورد هدف سنگهای مسلمانان قرار می گیرند.

در آستانه نخستین سالگرد عروج مظلومانه شهدای حادثه منا بر آن شدیم تا با اعضای خانواده برخی از این شهدا در استان چهارمحال و بختیاری گفت و گو داشته باشیم تا هم به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه حادثه منا نباید به دست فراموشی سپرده شود، عمل کرده باشیم و هم بر تشریح ابعاد مختلف این حادثه هولناک کمک ناچیزی کنیم.

دولت آل سعود لیاقت برگزاری مناسک حج را ندارد

اقدس جهانبازی گوجانی، همسر جان باخته فاجعه منا عبدالصالح جهانبازی گوجانی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با محکوم کردن آل سعود و دولت عربستان در فاجعه منا افزود: هنوز هیچ گونه اقدامی از سوی نهادهای بین المللی برای پیگیری ابعاد مختلف فاجعه انجام نشده و این تأسفبار است.

وی گفت: مجامع بین المللی باید با پیگیری همه جانبه و سریع پرونده فاجعه منا ثابت کنند که دولت آل سعود و کشور عربستان لیاقت برگزاری مناسک حج را ندارند و با همدلی و همراهی جهان اسلام، برگزاری این مناسک معنوی از دولت عربستان گرفته شود.

جهانبازی اظهار کرد: خانواده ها و بازماندگان فاجعه منا به دنبال روشن شدن حقیقت ماجرا و ابعاد این فاجعه از جوامع بین المللی و کمیته حقیقت یاب هستند.

همسر شهید جهانبازی گفت: براساس اظهارات شاهدان عینی، این شهید در طول سفر یاری رسان هم گروهی های خود بودند که یادش و راهش هیچگاه فراموش نخواهد شد.

شهید عبدالصالح جهانبازی 2 دختر 15 و 11 ساله به نام های نگین و نازنین از خود به یادگار گذاشته است.

حادثه منا عمدی و از پیش برنامه ریزی شده بود

فریده باقریان، همسر شهید حمیدرضا خاکسارحقانی نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد افزود: هشدار و سخنان رهبر معظم انقلاب سبب شد که پیکر مطهر جانباختگان منا از دست ظالمان آل سعود بیرون بیاید و این امر نشان داد که سخنان رهبری راهگشا و تعیین کننده است.

وی با اشاره به اینکه از عاملان و مسببان این فاجعه نخواهم گذشت، اظهار کرد: مجامع بین المللی باید در مقابل کشتار هزاران مسلمان در حادثه منا واکنش نشان دهند.

باقریان بر ایجاد اتجاد و همدلی مسلمانان جهان برای خارج کردن مدیریت حج از دست دولت عربستان و آل سعود تأکید کرد و گفت: این حادثه عمدی و از پیش برنامه ریزی شده بود.

به گفته وی، فاجعه منا و کشته شدن هزاران مسلمان با لباس احرام در حرم امن الهی نشان از بی کفایتی دولت آل سعود در برگزاری مناسک حج است.

وی از مسؤولان خواست، هرچه سریعتر با کمک کمیته حقیقت یاب پیگیری های لازم را در این رابطه انجام دهند و ابعاد حقوقی این فاجعه را در محاکم بین المللی دنبال کنند.

باقریان با تأکید بر اینکه روشن شدن علت حادثه و محاکمه عاملان آن مهمترین خواسته بازماندگان فاجعه منا است، تصریح کرد: دشمنان بدانند همیشه شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آل سعود بر زبان ایرانیان جاری بوده و خواهد ماند.

مسببان اصلی فاجعه منا را نمی بخشیم

ام البنین کرمی صادق آبادی، همسر شهید غلامحسین الله وردی صادق آبادی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به حادثه منا و با محکومیت عاملان حادثه منا در عربستان گفت: هرگز مسببان اصلی این فاجعه را نمی بخشیم.

کرمی صادق آبادی افزود: هشت روز در سرزمین غریب عربستان تنها و منتظر پیدا کردن حتی یک اسم از همسرم بسیار سخت گذشت.

وی گفت: در این مدت تنها به دنبال شنیدن نام یا نشانی از همسرم بودم و امید داشتم که روزنه امیدی پیدا شود و اعلام کنند همسرم جزو زخمی شدگان است.

به گفته وی، بعد از بازگشت به کشور به خانواده ما اعلام شد که همسرم جزو مفقودان حادثه منا از استان چهارمحال وبختیاری است.

کرمی صادق آبادی اظهار کرد: در همان روزهایی که اجساد شهدای فاجعه منا را برای شناسایی به کشور می آوردند یک جسد را نیز به جای همسرم برای شناسایی به کشور اعزام کردند که پس از شناسایی جسد از سوی خود و فرزندانم مشخص شد که این جسد همسرم نیست.

وی گفت: بعد از آن فرزندانم اجازه دادند که جسد پدرشان که در آنجا شناسایی شده بود در عربستان خاکسپاری شود.

همسر شهید غلامحسین الله وردی صادق آبادی به ذوق و شوق وصف ناپذیر همسرش برای انجام مناسک حج اشاره کرد و گفت: عشق و علاقه همسرم برای انجام این مناسک یکی از دلایل رضایت برای خاکسپاری او در عربستان بود.

وی گفت: اگر سخنان محکم و استوار و دل گرم کننده رهبر فرزانه انقلاب در همان روزهای فاجعه منا نبود، سرنوشت عزیزان ما همچنان نامشخص بود.

کرمی صادق آبادی از دولتمردان خواست با ابجاد اتحاد بین کشورهای مسلمان، مدیریت حج را از دست دولت آل سعود خارج کنند.

وی، واکاوی و روشن شدن علت این فاجعه را یکی از خواسته های مهم خانواده بازماندگان فاجعه منا عنوان کرد.

فاجعه منا تا قیامت در ذهن ها باقی خواهد ماند

طلعت شمسی پور دهکردی، همسر محمدجواد فیاض از شهدای فاجعه منا نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با بیان اینکه همه حجاج با خلوص نیت و برای میهمانی خانه خدا به سرزمین وحی رفته بودند، تصریح کرد: حجاج نه تنها مورد میهمان نوازی دولت عربستان و آل سعود قرار نگرفتند، بلکه به دلیل بی کفایتی و بی لیاقتی آنها جمع عظیمی از مسلمانان با لب تشنه به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه شهدای فاجعه منا جایگاه خاصی در جهان اسلام دارند، اظهار کرد: همانگونه که کربلا در تاریخ جاودان ماند، فاجعه منا هم تا قیامت در ذهن ها باقی است.

شمسی پور دهکردی با محکومیت دولت آل سعود و عربستان در مدیریت حج افزود: در آن روزها که در سرزمین عربستان به ما اعلام کردند که همسرم در این حادثه فوت کرده ناراحت و غمگین شدم اما وقتی مدیریت و بی کفایتی آنان در ساماندهی و کمک رسانی به حادثه دیدگان را مشاهده کردم، بیشتر رنج کشیدم و این رنج و ناراحتی را هیچ گاه فراموش نخواهیم کرد.

وی از دولت خواست؛ رسیدگی در زمینه حقوقی این حادثه را با جدیت بیشتر برای احقاق حقوق خانواده قربانیان حادثه منا از مجامع بین المللی پیگیری نماید.

شمسی پور اظهار کرد: خانواده بازماندگان فاجعه منا به دنبال دریافت غرامت و دیه نیستند، زیرا آنان نیازی به غرامت ندارند، بلکه عزت و کرامت انسانی خود و ملت ایران را طلب می کنند که از سوی دولت عربستان نادیده گرفته شده است.

این همسر شهید فاجعه منا افزود: بازماندگان فاجعه منا خواستار اشد مجازات برای عاملان و مسببان این فاجعه هستند.

وی گفت: سقوط جرثقیل و حادثه خونین منا در حج سال گذشته اتفاقی نبوده و دست هایی پشت پرده شوم این حادثه تلخ در کار بوده که مجامع بین المللی باید به این مهم رسیدگی کنند.

حاج محمدجواد فیاض از اساتید و فرهنگیان چهارمحال و بختیاری بود که سالیان درازی در راه توسعه و نشر دانش این مرز و بوم کوشید.

مسببان فاجعه منا باید تاوان بی لیاقتی خود را بدهند

صدیقه سهرابی، همسر شهید بهرام مهدیان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، به حادثه منا اشاره کرد و افزود: خانه خدا سرزمین امن الهی است و این کشتار عظیم زائران و حجاج بیت الله الحرام در روز عید قربان مصداق بی تدبیری، عدم لیاقت و قصور در انجام وظیفه آل سعود است.

به گفته وی، فعالیت این دولت ادامه نسل ابوسفیان در زمان پیامبر(ص) است که در زمان حاضر به ظاهر تولیت خانه خدا را بر عهده گرفته اما فرمانبر اسرائیل غاصب هستند.

همسر شهید بهرام مهدیان افزود: فاجعه منا یک حادثه نبود، بلکه یک نقشه از پیش طراحی شده و تعمدی بود که مسببان و عاملان این حادثه باید مجازات شوند.

سهرابی اظهار کرد: بررسی دقیق و همه جانبه این حادثه یکی از مهمترین خواسته های بازماندگان و خانواده شهدای حادثه منا است.

وی به گذشت یک سال از وقوع این حادثه اشاره کرد و گفت: هنوز علت وقوع این حادثه ناگوار برای مردم و به خصوص بازماندگان این فاجعه روشن نشده که چه بر سر عزیران ما در این فاجعه آمده است.

این آموزگار افزود: مسببان این فاجعه باید تاوان این بی لیاقتی را بدهند و کشورهای اسلامی نیز باید با اتحاد و همبستگی بیشتر خانه خدا را از دست آل سعود خارج و خود مدیریت حج را برعهده بگیرند.

وی در ادامه افزود: در سال ۸۴ برای حج تمتع ثبت نام کردیم و در سال ۹۳ نوبت مان شد، اما بدلیل نقص مدارک از گروه اعزامی بازماندیم و با کاروان تمتع سال 94 برای انجام فرائض حج اعزام شدیم.

سهرابی افزود: در سال 94 همراه با هم گروهی های خود برای انجام فرائض حج اعزام شدیم که از همان ابتدای ورودمان به خاک عربستان، سعودی ها آزار و اذیت خود را نسبت به ایرانیان آغاز کردند به طوری که در فرودگاه جده زائران تمام کشورها از باجه های مختلف رد شدند، اما ما را مدت زیادی نگه داشتند.

وی در ادامه به روز حادثه منا اشاره کرد و گفت: نیم ساعت پس از حرکت از چادرهای منا به طرف خیابان های منتهی به رمی جمرات این فاجعه به دلیل سوء مدیریت حاکمان عربستان و با برنامه ریزی از پیش تعیین شده، راه خیابان های اطراف را به خیابان ۲۰۴ باز کردند و انتهای این خیابان را بستند، گروه های نیجریه نیز به این خیابان هجوم آورده بودند در نتیجه ازدحام جمعیت، گرمای هوا و تشنگی این فاجعه را به بار آورد.

همسر شهید حادثه منا افزود: بعدازظهر همه منتظر فرزندان و همسران خود بودند که تعدادی از آنها با لباس های چروکیده، خونی و کثیف آمدند و خبر این فاجعه به گوش همه ما رسید.

وی به چند روز جست و جو در بین اسامی شهدا، جانبازان و همچنین مجهول الهویه اشاره کرد و گفت: در تمام این پنج روز با توجه به وضعیت روحی خود همه مناسک را برای خود و همسرم انجام دادم.

وی به بازگشت به کشور بدون یار و همسفر خود اشاره کرد و گفت: بعد از گذشت ۲۲ روز انتظار، پیکر پاک شهیدان مهاجر الی الله فضای شهر را عطرآگین کرد.

شهید بهرام مهدیان دهکردی متولد سال ۱۳۳۳ بود که از وی 2 فرزند پسر و یک دختر به نام های یاسر، صبا و علی که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته های علوم ارتباطات، مهندسی و حقوق هستند، به یادگار مانده است./503/9457/ب1

ارسال نظرات