۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۴۴۸۶۲۵
مدیر کانون خورشید مطرح کرد؛

ضرورت الگو‌سازی رسانه‌ها در ترویج فرهنگ ازدواج و سبک زندگی اسلامی

حجت الاسلام مشکوری بر ضرورت الگوسازی رسانه‌ها در ترویج فرهنگ ازدواج و سبک زندگی اسلامی تأکید کرد و گفت: مناسب است که رسانه ملی و خبرگزاری‌های کشور بیشتر به موضوع فرهنگ خانواده، آموزش همسرداری و آسیب‌های طلاق بپردازند.
حجت الاسلام محمد حسین مشکوری

حجت الاسلام محمد حسین مشکوری، مدیر کانون خورشید، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بررسی ضرورت، اهمیت و کارکردهای ازدواج از نگاه دین پرداخت و گفت: در کتاب‌های روایی شیعه و اهل سنت، ازدواج قانون الهی خلقت بیان شده است و هم قانون طبیعی است؛ بنابراین بشر، حیوانات، گیاهان و نبات‌ها بر اساس این سنت الهی و منطقی تکثیر، رشد و پیشرفت می‌کنند.

حجت الاسلام مشکوری بیان کرد:  هدف اصلی از ازدواج و تشکیل خانواده رسیدن به کمالات معنوی و الهی است، رسیدن به تکامل مادی کوتاه مدت، پوچ و بی اساس، حسی پوچ و بی‌پایه هدف ازدواج نیست و خداوند ازدواج را برای رشد و تکامل معنوی بشر قرار داده است.

مدیر کانون خورشید زندگی مشترک حضرت امیرم‍‍ؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) را بهترین الگوی برای زندگی مشترک دانست و گفت: حضرت امام علی(ع) در پاسخ به پرسش پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه «دختر مرا در زندگی مشترک چگونه یافتید؟» فرمودند: دختر شما را بهترین یار برای همراهی خویش در اطاعت الهی مشاهده کرده‌ام.

وی با بیان اینکه هدف غایی از ازدواج رسیدن رشد و کامل معنوی بشر است، ابراز کرد: اگر مسأله ازدواج از مسیر صحیح منحرف شود، از این قانون استفاده سوء و ابزاری شود، انحراف قطعی در رشد و تکامل بشر ایجاد خواهد شد و ازدواج نادرست سبب انحراف، پوچی و بی‌مایگی بشر می‌شود، در حالی که ازدواج صحیح و منطقی رشد و کامل بشر را به همراه دارد.

مدیر کانو خورشید در بخش دیگر سخنانش به ضرورت رسیدگی نظام و دولت به تسهیل ازدواج اشاره و بیان کرد: رشد معنوی و گسترش عدالت در جامعه مهم‌ترین هدف از تشکیل جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ همچنین مهمترین رکن هر جامعه خانواده است، بنابراین باید مسؤولان برای تشکیل خانواده و آسان شدن ازدواج در جامعه برنامه‌ریزی کنند.

حجت الاسلام مشکوری عنوان داشت: بنیان خانواده در هر کشوری دچار نقصان شود، آن جامعه دچار آسیب‌های جدی اجتماعی و فرهنگی می‌شود؛ امروزه در کشورهای غربی مسأله خانواده دچار آسیب جدی شده است و برخی از کشورهای غربی از بیگانگان برای تشکیل خانواده دعوت کرده‌اند تا اینکه بنیان خانواده در این جامعه مستحکم شود و نهاد اجتماعی جامعه آنها استوار شود.

وی به بررسی آسیب‌های سخت شدن مسأله ازدواج در جامعه پرداخت و افزود: اگر ازدواج و تشکیل خانواده در جامعه تسهیل نشود، یا اینکه ازدواج روی دهد، اما به دلیل عدم آشنایی همسران با سبک زندگی صحیح، سبب فروپاشی خانواده شود؛ هدف نظام اسلامی که ارتقای معنوی جامعه بوده است، تحقق نخواهد یافت.

مدیر کانون خورشید بر ضرورت و اهمیت رسیدگی مسؤولان کشور به مسأله ازدواج اشاره و ابراز کرد: عدم رسیدگی و بی‌توجهی برخی مسؤولان به مسأله ازدواج به سبب سیاست‌زدگی آنها است، برخی تنها به دنبال کسب پست و مقام در حکومت هستند، و هیچ طرح و برنامه‌ای در تسهیل ازدواج جوانان انجام نمی‌دهند.

وی عدم فرهنگ‌سازی مناسب سبک زندگی اسلامی را یکی دیگر از علل تأخیر ازدواج جوانان بیان کرد و گفت: مناسب است که رسانه ملی و خبرگزاری‌های کشور هر روز سبد مستقلی برای ترویج ازدواج اختصاص دهند و موضوع فرهنگ خانواده، آموزش همسرداری و آسیب‌های طلاق بپردازند.

مدیر کانون خورشید ابراز کرد: همان‌گونه استفاده از کمربند ایمنی با تبلیغات رسانه‌ای به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شده است، مناسب است که فرهنگ ازدواج و همسرداری و سبک زندگی اسلامی با تبلیغات رسانه‌ای در جامعه ترویج شود.

وی به نقش روحانیان در فرهنگ‌سازی ازدواج آسان اشاره کرد و عنوان داشت: مبلغان در منابر و رسانه‌ها و تریبون‌هایی که در اختیار دارند به فرهنگ‌سازی و ترویج تشکیل خانواده در جامعه بپردازند.

حجت الاسلام مشکوری بیکاری جوانان را یکی دیگر از علل تأخیر ازدواج دانست و گفت: فشار اقتصادی، بیکاری و رکود اقتصادی بر خانوارهای ایرانی سبب شده است که ازدواج جزء اولویت‌های اصلی آنها قرار نگیرد و جوانان به مسأله ازدواج و تشکیل خانواده بی‌رغبت شوند./998/ت302/ی

ارسال نظرات