۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۴۴۸۱۰۲
کارشناس رسانه ملی:

ماهیت ازدواج مانند امر به معروف و نهی از منکر است

حجت الاسلام محمدی با بیان این که هیچ کدام از آداب و رسوم دست و پا گیر ازدواج دستورات اسلام نیست، گفت: پیرایه هایی که در زمان ما به ازدواج بسته شده است ربطی به اسلام ندارد و بسیاری از این ها برخلاف اسلام است.
حجت الاسلام رضا محمدی

حجت الاسلام رضا محمدی، کارشناس مذهبی رسانه ملی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که روایات زیادی در رابطه با اهمیت ازدواج وجود دارد، اظهار داشت: در روایتی آمده است که با ازدواج نصف دین کامل می شود و ازدواج یکی از راه های جلوگیری از سقوط در ورطه گناه است.

ازدواج در اسلام وابسته به هیچ تجمل و عسر و حرجی نیست

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر این که هیچ بنایی در اسلام در نزد من محبوب تر از ازدواج نیست، افزود: ازدواج در اسلام وابسته به هیچ تجمل و عسر و حرجی نیست و ازدواج بهترین مخلوقات روی زمین یعنی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) به اندازه پول فروش یک زره بود که حدود 450 درهم بود و بهترین خانواده و بهترین فرزندان در این خانواده تربیت شدند.

حجت الاسلام محمدی افزود: پیرایه هایی که در زمان ما به ازدواج بسته شده است ربطی به اسلام ندارد و بسیاری از این ها برخلاف اسلام است؛ در زمان پیامبر(ص) زنی آمد خدمت پیامبر(ص) و گفت من نیاز به ازدواج و همسر دارم؛ پیامبر(ص) از حضار پرسید چه کسی حاضر است با این خانم ازدواج کند و فردی گفت من، پیامبر(ص) گفت چه چیزی داری برای مهریه؟ گفت هیچ؛ پیامبر(ص) پرسید از قرآن چقدر بلدی؟ مثلا گفت 10 سوره بلدم، پیامبر(ص) آموزش همان 10 سوره را به عنوان مهریه قرار دادند و همانجا خطبه عقد جاری شد؛ این گونه راحت ازدواج می کردند و این ازدواج مدنظر اسلام است.

وی با بیان این که با این همه تشریفات دور خودمان تار تنیده ایم و خودمان را داریم خفه می کنیم و خودمان خبر نداریم، گفت: این آداب و رسوم دست و پا گیر ازدواج هیچ کدام دستورات اسلام نیست و بر همه لازم است که برگردیم به همان سنت اولیه اسلام و دوباره مسلمان شویم زیرا خیلی از اسلام فاصله گرفته ایم.

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این که معیارهای ازدواج از نگاه اسلام با معیارهایی که امروز در جامعه ما رواج دارد بسیار فاصله دارد، خاطرنشان کرد: ما باید برگردیم به همان معیارهای صدر اسلام و اگر برگردیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی افزود: یک عده باید سنت شکنی کنند و سنت های دست و پاگیر را از بین ببرند تا آن ازدواجی که خداوند در قرآن می گوید باعث آرامش و مودت و رحمت است شکل بگیرد.

حجت الاسلام محمدی با بیان این که این امور ماهیت دولتی ندارد، ابراز داشت: ازدواج ماهیت اجتماعی و عمومی دارد و مانند امر به معروف و نهی از منکر است که 90 درصدش مردمی است و 10 درصدش که برخی از خرابکارهای خارجی مانع ایجاد می کنند نیاز به ورود دولت دارد.

نباید قوانین دست و پاگیر برای ازدواج وضع شود

وی افزود: دولت می تواند با امکانات فرهنگی که در اختیارش است فرهنگ سازی کند و بودجه هایی را به کار بگیرد تا یک فرهنگ گسترش پیدا کند و تسهیلاتی را برای ازدواج آسان در نظر بگیرد تا به تدریج فرهنگ سازی شود و این که بخواهد قوانین دست و پا گیر درست کند نمی تواند کار درستی باشد.

ازدواج سفید معلول نگاه حیوانی به انسان است

کارشناس رسانه ملی با بیان این که رواج ازدواج سفید در جامعه معلول تفکر ماتریالیستی و مادی گرایی است، گفت: اندیشه اومانیستی در کشور ما به صورت نامحسوس وارد شده است و این اندیشه که خدا و دین از زندگی کنار رفته و انسان در حد یک حیوان تنزل پیدا کرده است که فقط میل جنسی دارد را ترویج می کند؛ وقتی ازدواج تا این حد پایین بیاید به رشد مواردی مانند ازدواج سفید و چیزهای دیگر منجر می شود.

وی با اشاره به فلسفه متعالی ازدواج در اسلام  اظهار داشت: فلسفه ازدواج از نظر اسلام عامل رشد و تعالی انسان برای سعادت ابدی است نه فقط رفع نیاز جنسی؛  وقتی در اندیشه ماتریالیستی به جای خدا انسان قرار می گیرد نتیجه اش می شود نزول انسان از خلیفة اللهی به یک حیوان مانند سایر حیوانات که میل جنسی خود را ارضاع کند./843/ت302/ی

ارسال نظرات