۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۴۴۸۰۴۱
در فرهنگسرای فردوس؛

آیین نکوداشت آیت الله دین پرور برگزار شد

به پاس یک عمر تلاش عالمانه در تحقیق و نشر نهج البلاغه، از فعالیت‌های آیت الله سید جمال‌الدین دین پرور تجلیل به عمل آمد.
آیین نکوداشت آیت الله دین پرور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین نکوداشت آیت الله سید جمال‌الدین دین پرور شامگاه دوشنبه 15 شهریور با حضور شخص آیت الله دین پرور رییس بنیاد نهج البلاغه، حجج اسلام هادی عباسی از اساتید حوزه علمیه قم، عبدالله حسینی دبیر جشنواره شعر اشراق و آقایان مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، پورمند رییس فرهنگسرای فردوس، سید علی موسوی گرمارودی شاعر اهل بیت(ع) و مهندس ایرج حسابی فرزند مرحوم دکتر حسابی در محل فرهنگسرای فردوس منطقه 5 تهران برگزار شد.

تشریح فعالیت‌های فرهنگسرای فردوس

در بخش ابتدایی این مراسم، آقای پورمند با اشاره به دلایل برگزاری آیین نکوداشت، گفت: از سال 91 تا کنون در هر فصل یک آیین نکوداشت برای عالمان دینی داشته‌ایم.

وی افزود: در آستانه هفته ولایت تصمیم گرفتیم از یک عمر تلاش آیت الله دین پرور در نشر و گسترش مفاهیم نهج البلاغه قدرددانی کنیم.

نهج البلاغه کتابی برای زندگی است

در ادامه این مراسم مهدی چمران با ابراز خوشحالی از حضور در آیین نکوداشت، گفت: بسیار ارزشمند است که امروز از فردی تجلیل به عمل می‌آید که عمر خود را در راه نشر نهج‌البلاغه گذاشته است.

وی اضافه کرد: نهج البلاغه پس از قرآن کریم بزرگترین و ارزشمندترین کتابی است که می‌توان از آن بهره گرفت.

رییس شورای شهر تهران با برشمردن ابعاد مختلف کتاب نهج‌البلاغه، بیان داشت: در نهج البلاغه درس‌هایی برای زندگی اداری، عبادی، سیاسی و حتی شجاعت فردی آمده است که هر فردی می‌تواند از آن بهره بگیرد.

چمران تأکید کرد: امروز شاهد هستیم که شهرداری تهران به کتاب مهم نهج‌البلاغه توجه دارد و از کسانی که در این راه قلم زده‌اند نیز تجلیل می‌کند.

وی در پایان گفت: در دست‌نوشته‌های شهید مصطفی چمران با جملاتی مواجه می‌شویم که حاوی مناجات او با خدا و حضرت امیر(ع) است، باید امروز همه ما تلاش کنیم تا ضمن نشر محتوای نهج‌البلاغه، حضرت علی(ع) را از مظلومیت خارج کنیم.

با ولی بودن هنر انسان‌ های ولایتمدار است

سخنران بعدی این مراسم حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی بود که ضمن اشاره به تداخل این ایام با اربعین کلیمی، گفت: امروز در ایام اربعین کلیمی به سر می‌بریم. آنان که با اربعینات همراه هستند با حقیقت و رمز و راز الهی آشنا می‌شوند و متعبد می‌‍شوند.

وی ادامه داد: آیت الله دین پرور تلاش کرده است در زندگی خود از مدلی استفاده کند که پیامبر(ص) از آن استفاده می‌ کرده است. 

استاد برجسته حوزوی تأکید کرد: پیام بزرگان حوزه‌های علمیه است که مردم راه زندگی خود را مانند بزرگان دین طی کنند، امروز باید زندگی خود را با نهج‌البلاغه همسو کنیم و از سیره علمی و عملی امام علی(ع) بهره‌مند شویم.

وی با تشریح مفهوم «صراط مستقیم»، بیان داشت: صراط مستقیم همان راه ولی زمان است، اصولا با ولی بودن هنر انسان‌های ولایتمدار است، رمز ماندگاری فردی مانند آیت الله دین پرور نیز در این است که خود را با سیره امام علی(ع) منطبق کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی گفت: امروز کشور ما نیز علوی است، زیرا از فردی در مقام رهبری امت بهره می‌گیرد که هم‌نام حضرت علی(ع) و هم به حکومت علوی اعتقاد دارد.

آیت الله دین پرور سرمایه دانشی کشور است

در بخش دیگری از این مراسم احمد مسجد جامعی با اشاره به خاندان دین‌پرور، گفت: خاندان دین پرور از نخستین خانواده‌هایی بودند که بانی احداث مراکز آموزشی برای بانوان در کشور ایران شدند.

وی تأکید کرد: فردی مانند آیت الله دین پرور سرمایه ارزشی و دانشی کشور است، در شرایطی که امروز شاهد هستیم در میادین شهر ما پایان‌نامه و مقاله به فروش می‌رسد، فردی مانند آیت الله دین پرور یک عمر را در راه تحقیق گذاشته است.

مسجد جامعی تصریح کرد: مشکل اصلی مردمان معاصر، بی دانشی است، امروز اگر شاهد هستیم که حرکات تند جنایی از سوی شبه مسلمان رخ می‌دهد، تنها به این دلیل است که دانش و علم  در آن افراد وجود دارد.

وی با برشمردن ویژگی‌های آیت الله دین پرور بیان داشت: آیت الله دین پرور به این دلیل سرمایه علمی است که عمری را در راه نشر علم دین گذاشته است.

مسجد جامعی اضافه کرد: آیت الله دین پرور ساختارسازی نیز کرده است، او با ایجاد بنیاد نهج‌البلاغه، احداث مدرسه و تولید روزنامه در بخش ساختاری نیز فعال بوده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: به این دلیل فردی مانند آیت الله دین پرور را می‌توان سرمایه رسانه‌ای دانست که او با نشر کتب، ایجاد سایت و نشریات به فعالیت رسانه‌ای در حوزه دین نیز دست زده است.

شعری در مدح امام علی

در قسمت دیگری از این مراسم و پس از اجرای مراسم همخوانی، حجت الاسلام حسینی ضمن تمجید از مقام علمی آیت الله دین پرور، شعری را در مدح و ثنای امام علی(ع) قرائت کرد.

آیت الله دین پرور دوست صمیمی پروفسور حسابی بود

در بخش پایانی این مراسم مهندس ایرج حسابی با بازگویی خاطراتی از زندگی دکتر حسابی، گفت: در زمان طاغوت به دلیل مخالفت دکتر حسابی با سیاست‌های آن زمان شاه، مورد سوء قصد قرار گرفت که پس از بستری شدن او در بیمارستان، تنها کسانی که به عیادت وی رفتند، خانوده و شخص آیت الله دین پرور بودند.

وی ادامه داد: خاندان دین پرور در روزگاری به ایجاد دارالمعلمات در ایران پرداخته‌اند که دغدغه‌ای برای این کار در کشور وجود نداشت.

حسابی گفت: قطعا آیت الله دین پرور فردی روشنفکر است که علاوه بر دغدغه دینی، به نشر علم نیز توجه دارد.

شایان ذکر است، در پایان این مراسم از یک عمر تلاش بی‌وقفه آیت الله دین پرور با اهدای هدایا و لوح های تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

ذکر این نکته الزامی است که سخنران ویژه این مراسم شخص آیت الله دین پرور بود که می‌توانید متن این سخنرانی را در اینجا ملاحظه کنید.

گفتنی است، شخصیت آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور بین اندیشمندان و مردم شناخته شده است و علاوه بر این در خارج از کشور به ویژه اکثر علما و اندیشمندان اُردو زبان ایشان را می‌شناسند.

آثار ایشان که ثمره سالها تلاش علمی ایشان در عرصه علوم مختلف است ترجمه و تألیف بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب و مقاله به زبان‌های مختلف دنیا از جمله عربی، اردو، انگلیسی، فرانسه، ژاپنی، قرقیزی، مالایی و هم‌چنین  مقالات و سخنرانی‌های متعدد در کنگره‌های بین‌المللی از جمله در کشورهای آلمان، اندونزی، انگلستان، بحرین، پاکستان، ترکیه، سوریه، سیرالئون، عراق، فرانسه، لبنان، مالزی و هندوستان توسط ایشان انجام شده است؛ «منشور جاودانه» در شرح نهج البلاغه از دیگر آثار برگزیده آیت‌الله دین‌پرور است.

وی بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه را در سال ۱۳۵۳شمسی با الهام از رهنمودها و افکار مرحوم علامه امینی تأسیس کرد و در کنار وی شخصیتهای عالی‌رتبه ای مانند آیت‌الله دکترشهید بهشتی بودند که از جهت علمی و مالی مساعدت داشتند و آیت‌الله شهید مطهری که با راهنماییهای علمی همواره یاری‌گر این بنیاد بود.

گفتنی است، فرهنگ‌سرای فردوس تاکنون در سلسله برنامه‌های طلوع ماندگار از چهره‌ها و شخصیت‌های برگزیده‌ای چون زنده‌یاد عبدالحسین زرین‌کوب ادیب و تاریخ‌نگار معاصر، زنده‌یاد محمدعلی اینانلو مرد طبیعت ایران و زنده‌یاد دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران تجلیل و قدردانی کرده است./856/503/ب2

ارسال نظرات