۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۴۴۷۷۵۱

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان؛ فیلم سیاسی یا دغدغه فرهنگی؟

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان هنوز به ثبت نرسیده و مدیر جدید بدون اعتبار مالی و ردیف بودجه خاص فعالیت‌های بنیاد را پیگیری می کند.
بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، روزهای پرالتهاب انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 حجّتالاسلام روحانی، در سفر انتخاباتی خود به تبریز قول تأسیس فرهنگستان زبان ترکی را به مردم آذربایجان و تبریز داد؛ این امر پس از پیروزی روحانی در انتخابات با جدّیت دنبال و به عنوان یکی از وظایف و مأموریّتهای اصلی نمایندة عالی دولت در استان تعریف شد.

در ادامه این روند، نشستهای متعدّدی با اهالی فرهنگ، هنر، ادب و سیاست برگزار و موضوع با دقّت موشکافی شد و با لحاظ همة شرایط و دیدگاهها و نیز در نظر داشتن این نکته که نهاد در دست راهاندازی، باید بتواند ضمن داشتن ساختاری مناسب، پاسخگوی اهداف مورد نظر باشد، تأسیس فرهنگستان زبان ترکی و وظایف مترتّب بر آن، در قالب بنیادی مورد تأیید قرار گرفت تا ضمن مهار هر گونه تنش و یا سوءتفاهم، در بهترین شکل ممکن به عملیاتی کردن این نیاز اساسی بپردازد.

نتیجه همه بحث‌ها، تدوین اساسنامة «بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان» بود که در نهایت بنیاد پس از طی مراحل قانونی، در 31 اردیبهشت ماه سال گذشته در مراسم باشکوهی به صورت ویدئو کنفرانس، از سوی رییسجمهور و با حضور آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مقامات ملّی و استانی در خانة پروین اعتصامی افتتاح شد و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

امروز بیش از یکسال از افتتاح بنیاد می‌گذرد و هنوز فعالیت و برنامه شاخصی را از این نهاد شاهد نیستیم؛ هر چند در آغازین ماه‌های فعالیت بنیاد برنامه‌های ارزشمندی از قبیل گردهمایی اساتید و نخبگان فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، آئین بزرگداشت استاد شهریار، شب‌های شعر، نکوداشت شمس تبریزی، نشست بانوان، برپایی نمایشگاه خط و تابلوفرش، ویژه برنامه شب چله و همچنین آیین معرفی و افتتاح طرح «صلح جهانی در تار و پود فرش ایرانی» اجرایی شد؛ اما چند ماهی است که رکود عجیبی بر بنیاد حاکم است.

جالب است بدانید؛ بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان هنوز به ثبت نرسیده و مدیر جدید بدون اعتبار مالی و ردیف بودجه خاص فعالیت‌های بنیاد را پیگیری می کند! حال بماند که انتخاب مدیر جدید بنیاد بیش از هفت ماه به طول انجامید و در فاصله میان استعفای مدیر سابق و انتصاب مدیر فعلی، این مرکز به صورت کامل تعطیل بوده است.

شاهد این ادعا را می توان در مراجعات مکرر اصحاب فرهنگ و هنر به بنیاد و سرگردانی آنان در آن دوران دانست، البته با مراجعه‌ای به سایت بنیاد نیز می توان دریافت که آخرین بار این وبگاه در دی ماه سال گذشته به روز شده است!.

سؤال اینجاست که آیا بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان که بودجه‌ای خاص برایش تعریف نشده است؛ خواهد توانست اهداف طویل و عریض موجود در اساسنامه را تحقق بخشد؟ آیا مدیر جدید بنیاد خواهد توانست با وعده‌هایی که از سوی مدیران ارشد استان گرفته، تحولی ملموس در بنیاد و برنامه‌هایش ایجاد کند؟

بهتر است اهداف بنیاد را بار دیگر بازخوانی کنیم و به راه‌اندازی این مرکز تنها با عنوان تحقق یک وعده انتخاباتی نگاه نکنیم، این بنیاد قرار است در توسعة فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي كشور از طريق توسعة منطقهاي کمک کند و به شناخت ابعاد فرهنگي، تاريخي، اقتصادي و اجتماعي آذربايجان بپردازد.

حفظ و احيای زبان و ادبیّات بومی، بزرگداشت و معرّفي بزرگان و مفاخر آذربايجان و ایجاد فضای مناسب براي تعامل، گفت و گو و تبادل آرا و انديشه در مسائل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي آذربايجان از دیگر اهداف تعریف شده برای بنیاد هستند که با بودجه قطره‌چکانی استان هیچ‌گاه عملی نخواهند شد، اگر مدیران استان و مسؤولان دور حوض نشین دغدغه فرهنگ دارند؛ بهتر است این فیلم سیاسی را تمام کنند و در عمل به فکر احیای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان باشند./935/504/ب2

ارسال نظرات