۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۴۴۷۳۱۷
استاد حوزه علمیه قزوین:

درک تقوا از مهمترین وظایف مؤمنان است

استاد حوزه علمیه قزوین درک تقوا را از وظایف مهم مومنان دانست و ابراز کرد: اگر تقوا را به خوبی درک کنیم و معنای آن را ترسیدن و پرهیز کردن ترجمه نکنیم بلکه همان‌گونه که در فرهنگ و معارف دینی وارد است ترجمه کنیم به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد.
حجت الاسلام علی محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی محمدی استاد حوزه علمیه قزوین امشب در مسجد محمد خان بیک قزوین با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد(ع) و با اشاره به اهمیت تقوا و جایگاه آن به عنوان سرلوحه ایمان، گفت: اگر تقوا مبنای کارها قرار نگیرد ساختمان اعتقادات و ایمان انسان فرو خواهد ریخت در حقیقت تقوا زیربنای شخصیت اخلاقی و معنوی انسان است.

وی در ادامه با اشاره به توصیه امیرمؤمنان(ع) به رعایت تقوا در تمام امور، اظهار کرد: حضرت علی(ع) به طور مداوم بندگان را به تقوای الهی در امور و خدا ترسی دعوت می‌کرد و از آنها می‌خواست که هیچ‌گاه از یاد خداوند متعال غفلت نورزند.

انجام اعمال عبادی یکی از مصادیق بارز تقوای الهی است

این کارشناس مذهبی انجام اعمال عبادی را یکی از مصادیق بارز تقوای الهی دانست و تصریح کرد: تأکید بر انجام اعمال عبادی از سوی جوانان همراه با عطوفت و مهربانی موجب جذب آنان به دیانت و اسلام شده و زمینه‌های دنیاگریزی را در آنان کمرنگ می‌سازد.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه دعوت همراه با عطوفت و مهربانی به یقین اثرگذار خواهد بود، ابراز کرد: اگر دعوت با مهربانی و عطوفت همراه نشود، اثرگذار نخواهد شد اما اگر از راه مهربانی برای دعوت به نماز، قرآن و اعمال دینی وارد شویم، به یقین ثمربخش خواهد بود.

وی در ادامه افزود: اگر از نگاه بالا به پایین به فرزندان امر و نهی کنیم کارها به نتیجه مطلوب نخواهند رسید و با این شیوه فرزندان جذب دین و مساجد نخواهند شد.

این کارشناس مسائل خانواده درک تقوا را از وظایف مهم مومنان دانست و ابراز کرد: اگر تقوا را به خوبی درک کنیم و معنای آن را ترسیدن و پرهیز کردن ترجمه نکنیم بلکه همان‌گونه که در فرهنگ و معارف دینی وارد است ترجمه کنیم به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد.

حجت الاسلام محمدی تقوا را زیربنای شخصیت اخلاقی و معنوی انسان دانست و تأکید کرد: اگر این زیربنا به طور محکم روشن و مشخص نشود حرف‌ها و کارهایمان دوام و استحکام نخواهند داشت و به نتیجه نخواهند رسید.

وی با بیان اینکه ترویج تقوا تنها با اقدام جمعی میسر و ممکن است، خاطرنشان کرد: بیشتر خطبه‌های نهج البلاغه با دعوت به تقوا آغاز می‌شوند و خداوند در حدود80  مرتبه در قرآن به تقوا فرمان داده و بیشتر هم به لفظ جمع این دستور داده شده است و این مهم گویای آن است که ترویج تقوا با اقدام جمعی میسر خواهد بود.

تقوا انجام واجبات وترک محرمات است

این استاد حوزه با اشاره به فرمایش امام صادق(ع) در خصوص تقوا ابراز کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید تقوا یعنی این‌که هر کجا خدا می‌خواهد تو را ببیند ببیند و هر کجا خدا نمی‌خواهد تو را نبیند نبیند دروغ، غیبت، آزار مردم و همسایگان، ظلم و ستم به دیگران و رفتن به مجالس ظالمان از اعمالی هستند که خداوند نمی‌خواهد انسان به آن‌ها وارد شود.

این کارشناس دینی کمک به نیازمندان و گرفتاران را از ویژگی‌های انسان‌های با تقوا معرفی و تصریح کرد: کمک به نیازمندان و مستضعفان موجب رشد و تعالی انسان در دنیا و آخرت می‌شود.

وی در پایان گفت: انسان با تقوا ملازم امر الهی است یعنی او کسی است که خداوند را در کارها در نظر گرفته و هر کاری که خداوند به آن راضی است انجام می‌دهد./873/202/ب2

ارسال نظرات