۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۴۴۶۶۲۳
استاد حوزه و دانشگاه:

عجز در برابر خدا راهی برای رسیدن به عبودیت است

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی با بیان این‌که دو نوع عجز وجود دارد،‌ گفت: عجز در برابر مردم، عجز نامطلوب است و عجز در برابر خالق و خدا عجز مطلوب و راهی برای رسیدن به مقام عبودیت خدا است.
فیض آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ رضا جهانگیر فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جلسه شرح کتاب صراط استاد مرحوم علی صفایی حائری به مبحث عجز و اضطراب اشاره کرد و گفت: عجز و اضطراب می‌تواند مطلوب و همچنین می‌تواند نامطلوب باشد.

وی افزود: انسان اگر خود را نسبت به خلق خدا عاجز بداند این عجز نامطلوب خواهد بود، زیرا انسان هیچگاه نباید عجزهای خودش را برجسته کند و باید به قوتهای خود توجه کند.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی در توضیح عجز مطلوب، اظهار داشت: انسان اگر در مقابل خداوند احساس ناتوانی کند، این عجز مطلوب خواهد بود و راهی است برای رسیدن به مقام عبودیت.

استاد حوزه و دانشگاه تعبیر مرحوم صفایی حائری را چنین بیان کرد: وقتی انسان می‌بیند در این عالم از تمام هستی بزرگتر است و تمام آن برای او خلق شده است، احساس می‌کند نیازهای بزرگ او را چیزی نمی‌تواند برطرف کند. این تفکر انسان را به عجز در برابر خدا می‌رساند.

وی در ادامه افزود: گاهی عجز در جهت شناخت و معرفت به حق است، گاهی نیز در جهت قرب حق است. افرادی که خواسته‌اند از راه علم و حتی از راه عرفان و امثال آن نیازهای درون خود را پاسخ دهند،‌ پشیمان شده‌اند.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی به مرحله بعد عبودیت، اعتصام و استعانت اشاره کرد و گفت: نگرانیها و دغدغه‌هایی که اولیای خدا در دعاهای خود دارند‌، نشان از گرفتاریهای نان و نام نیست بلکه از نگاه اضطراری به حق است. این اضطرار به اعتصام و استعانت منتهی می‌شود. اگر انسان در مرحله اضطرار باقی بماند،‌ به بن‌بست می‌رسد.

وی اضافه کرد: بخش عمده دعاهای ما را ادلالها و نازآوردنها به خود اختصاص داده است. این نازآوردنها مانند ابراز دردی است که شخص بیمار برای پزشک می‌کند. هیچ فردی به سراغ پزشک نمی‌رود و در آنجا نمی‌گوید که هیچ دردی ندارد و حالش خوب است در آنجا شروع می‌کند به نشان دادن نقاطی که او را آزار داده است.

لازم به ذکر است جلسه شرح کتاب صراط استاد مرحوم حجت‌الاسلام صفایی حائری از سوی شاگرد وی، حجت‌الاسلام فیض‌آبادی یک‌شنبه‌ها در مسجد النبی‌(ص) و با یاد یکی از شهدا برگزار می‌شود، این جلسه به مناسبت شهادت مظلومانه شهید رجایی و حجت‌الاسلام باهنر با یاد این عزیزان برگزار شد./202/862/ب1

ارسال نظرات