۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۴۴۶۶۲۱
امام جمعه موقت اصفهان تشریح کرد؛

دلایل ضعف انسان از نگاه امام علی

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به حکمت 419 نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در آن عوامل بیچارگی انسان را برمی شمرند، گفت: مرگی که زمان آن مشخص نیست، بیماریهایی که دلیل آن مشخص نیست و پرونده ای که اعمالش به صراحت و دقیق ثبت شده، برخی از نشانه های بیچارگی انسان است.
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: فراموش کنندگان قیامت احمق ترین مردم هستند.

وی با اشاره به حکمت 419 نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در آن عوامل بیچارگی انسان را بر می شمرند، افزود: مرگی که زمان آن مشخص نیست، بیماریهایی که دلیل آن مشخص نیست، پرونده ای که اعمالش به صراحت و دقیق ثبت شده است، پشه ای که انسان را بیچاره می کند، یک ذره غذایی که انسان را خفه می کند و یک ذره عرق که انسان را بدبو می کند، همه و همه نشانه بیچارگی انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به داستانی از رفتار پندآموز امیرمؤمنان(ع)، ابراز کرد: یک شب امیرمؤمنان(ع) برای خوابیدن به بستر رفته بودند ولی ناگهان از جای خود برمی خیزند و آماده می شوند برای بیرون رفتن از منزل، وقتی دلیل این رفتار را از ایشان می پرسند، می فرمایند، الآن یادم آمد که 6 درهم به یک نفر بدهکارم، می روم تا بدهکاریم را تسویه کنم.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه اظهار کرد: راوی می گوید به امیرمؤمنان(ع) عرضه داشتم الآن استراحت کنید و فردا برای پرداخت بدهی خود اقدام کنید، ولی ایشان به من فرمودند، از کجا معلوم است که من فردا زنده باشم یا مرده باشم، باید همین الآن برای پرداخت بدهی اقدام کنم.

استاد اخلاق حوزه علمیه رفتار امامان معصوم(ع) را بهترین الگو برای تعیین رفتار انسان دانست و بیان کرد: وقتی امیرمؤمنان(ع) با درخواست یک قصاب برای فروش گوشت به صورت نسیه رو به رو شدند، فرمودند، به شکمم وعده گوشت در آینده را می دهم و می روم زمانی که پولی برای خرید گوشت داشتم به تو مراجعه خواهم کرد.

وی با بیان روایتی دیگر از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند، «اگر بالای کوهی بروم و سنگی را بیاورم و از این راه ارتزاق کنم بهتر از این است که زیر بار مردم بروم»، تأکید کرد: انسان باید به واسطه قناعت کردن امورات زندگی اش را بگذراند، برخی افراد چگونه با قرض گرفتن از این و آن خودشان را زیر دِین مردم می برند؟.  

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی توصیه کرد: هیچ اعتمادی به زندگی فردا نیست، شاید فردایی که انتظار آن را می کشیم اصلاً وجود نداشته باشد، اگر قرضی دارید، اگر نماز و روزه ای بدهکار هستید، اگر خمس مالتان را نداده اید، همین الآن برای ادای بدهکاریتان اقدام کنید، نگذارید به آخرت برسید و مصداق آیه صدم سوره مؤمنون که می فرماید«حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَ‌بِّ ارْ‌جِعُونِ» و «لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَ‌کْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَ‌ائِهِم بَرْ‌زَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» شوید، بدانید هر کس پا به عالم ملکوت بگذارد، بازگشتش به عالم ناسوت غیرممکن است.

امام جمعه موقت اصفهان به دومین دلیل بیچارگی انسان از دیدگاه نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: در پرونده اعمال انسان با صراحت و کاملاً دقیق اعمال را ثبت شده اند، هیچ راه فراری از محاسبه قیامت وجود ندارد، فکر نکنید مثل دنیا می شود پارتی بازی کرد، می شود با پرداخت رشوه پرونده ای را مفقود یا تغییر داد، اعمال خودتان در آن ثبت شده و به شکل دقیق محاسبه می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به انواع مختلف پشه اشاره کرد و افزود: تا الآن دانشمندان حدود 2800 نوع پشه کشف کرده اند که برخی از آنها به شدت سمی هستند و با نیش خود می توانند انسان را تا مدتها گرفتار کنند، یکی از نشانه های بیچارگی انسان، همین پشه کوچکی است که گاهی اوقات راه گریزی از نیش آن وجود ندارد.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از نشانه های ضعف و بیچارگی انسان آن است که یک ذره غذا ممکن است سبب خفگی او شود، بارها پیش آمده که مشغول غذا خوردن هستیم و یک ذره غذا در گلوی کسی گیر می کند، تا جایی که احساس میکنیم زندگی آن شخص به پایان رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی به آخرین دلیل ضعف انسان از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) اشاره کرد و گفت: عرق بدبویی که از بدن انسان خارج می شود و سبب آزار و اذیت دیگران است نیز یکی دیگر از دلایل ضعف انسان محسوب می شود.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به کشف جدیدی از کشفیات دانشمندان، بیان کرد: عرقی که از انسان خارج می شود انواع مختلفی دارد و تنها عرقی بدبو است که از زیر بغل و کشاله ران خارج می شود جدیداً دانشمندان کشف کرده اند بوی بدی که ایجاد می شود به خاطر بوی مدفوع میکروبهایی است که در این قسمتها حضور دارند.

وی با بیان روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، کسانی که متکبرانه روی زمین راه می روند و آخرت را به دنیا می فروشند، دیوانه هستند، ابراز کرد: برخی افراد آن چنان متکبرانه راه می روند که انسان فکر می کند آسمان سوراخ شده است و آنها روی زمین افتاده اند، با این همه ضعف و تکبر ورزیدن حماقت محض است.   

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پایان به رفتارهای مختلف انسان در مقابله با یک مگس اشاره کرد و گفت: انسانی که در مقابل یک مگس این قدر جرع و فزع می کند، انسانی که در مقابل یک مگس این قدر عاجز است، چگونه متکبرانه از فرمان خداوند سرپیچی می کند؟./867/201//ب2

ارسال نظرات