۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۴۴۶۶۱۹
مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی تولیت حرم رضوی:

جهل، غفلت و هواپرستی عوامل ایستایی انسان هستند

حجت‌الاسلام فرازی‌نیا در توضیح عوامل ایستایی انسان گفت: انسان‌ از آنجا که نمی‌داند،‌ رشد نمی‌کند. گاهی می‌داند اما به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند. گاهی نیز هم عاقل است و هم آگاه اما اسیر هوای‌نفس شده است.
فرازی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عباس فرازی‌نیا، مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی شب گذشته در محل حسینیه بیت‌الجواد(ع) پیرامون شهادت امام رضا(ع) و فضیلت شب و روز دحو الارض به سخنرانی پرداخت و گفت: از روایات متعددی که در فضیلت این ایام وجود دارد اینچنین به دست می‌آید که خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) از مؤمنان انتظار دارند حرمت خدا را بیشتر حفظ کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: حفظ حرمت ماه‌های حرام به دو صورت میسر است؛ اول، عزم و اراده خود را قوی کنیم تا در این ماه گناه نکنیم؛ دوم، به واجبات و مستحباب و آداب این ماه بیشتر توجه کنیم.

حجت‌الاسلام فرازی‌نیا با بیان این‌که انسان‌های مؤمن باید به استفاده از فرصت‌های خاص توجه کنند، اظهار داشت: بعضی ماه‌ها، روزها و ساعت‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که باید این فرصت‌ها را مغتنم بدانیم و از آن کمال استفاده را کنیم. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که این فرصت‌ها به سرعت می‌گذرند، حال می‌خواهیم استفاده کنیم یا خیر.

وی با اشاره به این‌که مؤمن در مواجهه با موقعیت‌های مختلف در زندگی‌اش سه حالت دارد؛ فرصت‌یاب، فرصت‌ساز، فرصت‌سوز، افزود: فرصت‌یابی یعنی مؤمن مناسبت‌ها را دریابد و در مراسم‌ها شرکت کند. مؤمن علاوه بر فرصت‌یابی باید فرصت‌سازی نیز انجام دهد و به عنوان‌های مختلف زمینه کار خیر را فراهم کند، مانند دهه کرامت که فرصتی برای مراسم‌های گسترده‌تری فراهم می‌کند.

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی در توضیح فرصت‌سوزی، گفت: گاهی بعضی از فرصت‌ها انسان را دچار غفلت می‌کند، انسان مؤمن این فرصت‌ها را باید از دست بدهد و فرصت‌سوز باشد، این فرصت‌ها ممکن است از دیدگاه انسان‌های اهل دنیا منفعت داشته باشد اما مؤمن به سراغ آن نمی‌رود.

وی به عوامل ایستایی انسان مؤمن در زندگی فردی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: انسان مؤمن به وسیله سه عامل در زندگی فردی و اجتماعی خود دچار ایستایی می‌شود؛ جهل، غفلت، هواپرستی، گاهی انسان‌ از آنجا که نمی‌داند و جاهل است،‌ رشد نمی‌کند. گاهی آگاهی دارد و درس هم خوانده است اما غافل می‌شود و به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند. گاهی نیز هم عاقل است و هم آگاه اما اسیر هوای‌نفس شده است مانند اسیر قدرت و تجمل دنیا شدن.

حجت‌الاسلام فرازی‌نیا در ادامه بیان داشت: دنیا و آنچه در گذر عمر انسان‌ها هست اگر ما را به علم و آزادی و آزادگی می‌رساند این مقدمه فرصت‌سازی و فرصت‌یابی است، بنابراین می‌فرمایند؛ دنیا مزرعه آخرت است، اگر دنیا سبب شد که روز به‌ روز بر جهل و غفلت و اسارت او افزوده شود، مشخص می‌شود که دیگر از مسیر الهی‌ خارج شده است، بنابر این باید فرصت‌سوزی کند و عوامل آن‌ها را از بین ببرد و مجالس اهل بیت‌(ع) بهترین مکان برای این‌کار است.

گفتنی است، این مراسم‌ها در حسینیه بیت‌الجواد(ع) واقع در خیابان هفده شهریور مشهد از روز جمعه پنجم مرداد آغاز شده است./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
روز واقعه:25 ذی القعده
روز بیست و پنجم ماه ذوالقعده به نام دحو الارض شناخته می شود. بر اساس روایات در چنین روزی اولین خشکی های زمین که به طور کامل زیر آب بود در محل کعبه نمایان شد. در آداب اسلامی این روز بسیار پرفضیلت دانسته شده و دعا و عبادات خاصی برای آن بیان شده است.
0
0