۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۴۴۶۶۱۳
دبير جامعه روحانيت كاشان:

پناه بردن به خدا انسان را از تسلط شیطان مصون می دارد

دبير جامعه روحانيت كاشان پناه بردن به خدا را يكي از راههاي دور شدن از شيطان نام برد و گفت: اگر كسي عبدالله و بنده خدا شد، شيطان هيچ تسلطي بر انسان نخواهد داشت.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 64 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد، «وَاستَفزِزْ مَن ِاستطَعْتَ مِنهُمْ بصَوتِكَ وَ اَجلِبْ عَلَيهِم بخَيلِكَ وَ رَجلِكَ وَ شَارِكهُمْ فِي الأَمْوَال ِ وَالأَولاد ِ وَ عِدهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيطَانُ إِلا غُرُورًا»، گفت: سه راه نفوذ شيطان در اين آيه بحث شده است.

وي افزود: نخستین راه نفوذ شيطان كه در اين آيه بحث شده است، مشاركت در اموال است و خداوند به شيطان اين اجازه را داده است كه شريك اموال انسان شود و هر مالي را كه انسان از طريق غيرمشروع به دست بياورد، مال شيطاني است.

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: روايت است از 10 قسمت ايمان 9 قسمت آن كسب مال حلال است و نماز و روزه و حج و خمس و زكات و امر به معروف و نهي از منكر همه در يك قسمت باقي مانده ايمان است.

وي افزود: مال حرام سبب مي شود تا نماز و روزه و حج انسان مورد قبول نشود، از اين رو بايد مراقب بود مال حرام چگونه وارد زندگي انسان مي‌شود تا راه ورود مال حرام به زندگي خود مسدود كنيم.

به گفته وي، هرانساني بنا به شغل و حرفه اي كه دارد ممكن است مال حرام به يك طريقي وارد زندگي او شود از جمله افرادي كه خمس و زكات و وجوهات خود را نمي پردازند و يا تصرف در مال خواهر و برادر دارند.

دبير جامعه روحانيت كم كاري، ارائه جنس بدل به جاي جنس اصلي و دروغ  را از جمله راههاي ورود مال حرام به زندگي انسانها دانست و افزود: بايد مراقب بود 9 قسمت از 10 قسمت ايمان كسب روزي و مال حلال است.

حجت الاسلام شاه فصل يادآور شد: همسر و فرزندان انسان فرداي قيامت از او به دليل دادن مال حرام بازخواست خواهند كرد، در حالي كه وظيفه او كسب روزي حلال براي خانواده بوده است.

وي همچنين با يادآوري اينكه مشاركت در اولاد به چند طريق مي‌تواند باشد، اظهار داشت: فرزندي‌كه از راه نامشروع متولد مي شود تمام وجودش شيطاني است، بارداري در دوران عادت و نگفتن بسم الله هنگام بسته شدن نطفه سبب خواهد شد تا شيطان وارد شده و كودك شيطاني‌ شود.

به گفته وي، بچه هايي كه مادرشان در دوره بارداري از مال حرام استفاده مي‌كنند سبب مي شود تا بچه شيطاني متولد شود، از اين رو بانوان در دوره بارداري مراقب باشند تا از مال حرام پرهيز كنند.

دبير جامعه روحانيت بیان كرد: انسان اگر قرار باشد بين رضايت خدا و رضايت فرزندش، رضايت يكي را كسب كند، رضايت فرزندش را كسب مي‌كند و حاضر است به خاطر فرزندش مرتكب گناه، دروغ و تهمت شود.

حجت الاسلام شاه فضل با بيان اينكه فرزند خيلي براي انسان مهم است و نسبت به فرزند وظيفه داريم اما مرز در اطاعت از پدر و مادر اين است كه مرتكب گناه نشويم، گفت: در بحث فرزند نيز به دليل اينكه امانت الهي است بايد خيلي مراقب بود تا به خاطر فرزند مرتكب حرام نشد.

به گفته وي، خداوند انسانها را از سوی فرزند در معرض امتحان قرار داده است و انسان بايد آماده باشد تا در آزمون و امتحان الهي سربلند خارج شود.

حجت الاسلام شاه فضل از «وعده» به عنوان يكي ديگر از راههاي فريب شيطان نام برد و افزود: خداوند در سوره مباركه بقره مي فرمايد، شيطان به شما وعده فقر مي دهد و انسان را از فقر مي‌ترساند و اين در حالي است كه، شيطان جز فريب وعده اي ديگر به انسان نمي دهد و براي انسان آرزو درست مي‌كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان ابراز داشت: انسان همانگونه كه براي جان و مال و فرزند خود باید مراقب شيطان باشد، در آمال و آرزوهاي‌ خود نيز بايد مراقب شيطان باشد.

وي با اشاره به اينكه خداوند در آيه 65 سوره اسرا مي فرمايد، «إِنَّ عِبادي لَيسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلطَانٌ وَكَفَى بِرَبِّكَ وَكيلا» چگونه مي توانيم از شيطان نجات پيدا كنيم، گفت: اصل حضور شيطان مسلم است و اينكه شيطان قدرتمند است نيز مسلم است و در تمامي ابعاد زندگي انسان مي تواند وارد و انسان را فريب دهد، اما براي مقابله با شيطان بايد راهكاري داشته باشيم.

حجت الاسلام شاه فضل پناه بردن به خدا را يكي از راههاي دور شدن از شيطان نام برد و افزود: اگر كسي عبدالله شد و بنده خدا شد، شيطان هيچ تسلطي بر انسان نخواهد داشت و هنگام تلاوت قرآن به خداوند پناه ببريد.

وي با بيان اينكه انسان حتي هنگام تلاوت قرآن نيز بايد از شر شيطان به خدا پناه ببرد، گفت: خداوند در آيه 98 سوره مباركه نحل مي فرمايد، تا زماني كه قرآن تلاوت مي كنيد به خدا پناه ببريد و پناه بردن به خدا به معني اين است كه كار و وظيفه اي كه خدا بر عهده انسان گذاشته است، انجام دهد.

دبير جامعه روحانيت يادآور شد: گفتن صرف «اعوذ بالله من الشيطان الرجيم» انسان را از شر شيطان دور نخواهد كرد، چرا كه دستورات خدا را بايد انجام دهیم تا عبدالله باشيم./1307/202/ب2

ارسال نظرات