۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۴۴۶۵۸۶
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان:

والدین با مهربانی و احترام بر رفتار فرزندان نظارت کنند

حجت الاسلام موسوی گفت: والدین بايد بر رفتار فرزندان خودشان با مهربانی و احترام به شخصيت آنان و به دور از هر گونه توهين نظارت كنند و در مقابل نوجوانان و جوانان نیز بايد برای كسب آگاهی بيشتر و استفاده از تجربه والدین با آنان مشورت كنند.
خانواده

حجت الاسلام سید رضا موسوی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس کشوری جنگ نرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در تعريف روابط ناسالم دختران و پسران اظهار داشت: برخی معتقدند رابطه نامطلوب دختر و پسر؛ رابطه ­ای است که در آن دو جنس مخالف، با برخورداری از تمایلات و کارکردهای جنسی در قالب کلامی و غیر کلامی (حرکات بدنی، وضعیت جسمی و...) به ارائه و دریافت پیامی می­ پردازند که محتوی آن بیشتر محبت، عاطفه و عشق شهوانی؛ به قصد ارضای نیاز است و فاقد هرگونه تعهد نسبت به طرف مقابل می باشد.

وی در بیان تعریف دیگری از اینگونه روابط عنوان داشت: رابطه­ صميمانه و گرمی كه اغلب منشأ اصلی در ايجاد و ادامه آن؛ عواطف و احساسات طرفين همراه با ارضاء نیاز جنسی می ­باشند که در واقع در این گونه روابط؛ يك در هم تنيدگی بين غريزه جنسی و قوای عاطفی طرفين وجود دارد که اغلب از طريق ديدارهای مخفيانه، رد و بدل كردن نامه و تلفن و امثال آن ايجاد مى شود و تا آلودگی طرفین پایان می­یابد چراکه در اینگونه روابط هیچگونه تعهدی میان طرفین نسبت به یکدیگر وجود ندارد.

حجت الاسلام موسوی بیان داشت: ارتباط سالم و مجاز؛ ارتباطی است انسانی و بدور از هر گونه انگيزه­ عاطفی و جنسی به گونه ای که نگاه آن دو به هم، نگاه پاك انسانی است و در واقع نفس ارتباط، هدف نیست بلکه ارتباط مقدمه ­ای برای یک هدف معقول و مشروع است چرا که در این نوع رابطه نگاه آن دو به همدیگر نگاه خیره و هوس آلود نیست بنابراين در يك رابطه­ مطلوب و انسانی ميان دختر و پسر، رفتار، نگاه، پوشش و گفتار آن دو  بر اساس اصل «حيا» و عفت و پوشش اسلامی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که اگر مسائل مورد گفتگو میان دختر و پسر مسایل جنسی و شهوانی باشد و نگاه‌هایی که رّد و بدل می‌شود معنادار باشد همچنین حرکات و اطواری که طرفین نشان می‌دهند، محرک و مهیج باشد و پوششها نادرست، سبک و جلف باشد و صحبت‌ها بی‌محتوا و بی‌فایده و با خنده‌های بلند و وهن‌آمیز همراه باشد؛ از منظر عرف متشرعه و عقلا، منکر و ناپسند است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر فردی از جهت ظاهری حدّ پوشش شرعی را رعایت کند اما نحوه‌ پوشش او چنان تنگ، چسبان و محرک باشد که نظرها را جلب کند باز هم  به نظر عرف و عقلا؛ منکر و ناپسند است چنانچه شیوه‌ سخن گفتن و حرکات میان دختر و پسر در گفتگوی مربوط به  مسایل علمی، فرهنگی، سیاسی یا حتی دینی و قرآنی؛ موقرانه نباشد مطمئنا ارتباط منکر و ناپسند شمرده می شود از این رو نه تنها بیان مسائل شهوانی بلکه نوع پوشش و نحوه بیان آن نیز باید رعایت شود.

وی در رابطه با یک الگوی قرآنی برای ارتباط مطلوب دختر و پسر خاطر نشان کرد: با توجه به داستان موسی(ع) و دختران شعیب در سوره قصص که حاوی مطالب مهمی است می بینیم؛ در يك رابطه ضروری و حداقلی ميان دختر و پسر بايستی رفتار، نگاه، پوشش و گفتار آن دو، بر اساس اصل «حيا» باشد چنانچه خداوند در توصيف راه رفتن دختر شعيب در آيه 26 سوره قصص می‌فرمايد: «تمشی علی استحياء» چراکه شيوه حرکت، سبک سخن گفتن و نحوه لباس پوشيدن، حامل پيام است و در هر فرهنگی با مخاطبش سخن می‌گويد.

این مدرس کشوری جنگ نرم تاکید کرد: والدین بايد بر رفتار فرزندان خودشان با مهربانی و احترام به شخصيت آنان و به دور از هر گونه توهين؛ نظارت كنند و در مقابل نوجوانان و جوانان نیز بايد برای كسب آگاهی بيشتر و استفاده از تجربه والدین؛ با آنان مشورت كنند چنانچه در ماجرای برخورد حضرت موسی (ع) با دختران حضرت شعیب (ع) می بینیم وقتی بر خلاف عادت هر روزه، آن دو دختر، زودتر به خانه برگشتند، پدر با تعجب پرسيد: چه شد که امروز زود بازگشتيد؟ دختران گفتند: مرد صالحی بر سر چاه بود که با مشاهده وضع ما؛ بر ما ترحم کرد و گوسفندان ما را آب داد و ما زودتر به خانه آمديم.

وی افزود: فرمان قرآن اين است كه بايد از نگاه خيره، هوس‌آلود و کنترل نشده پرهيز كرد از این رو بايد از نگاه ناروا و «چشم چرانی» خودداری ورزيد که از آن به «غض بصر» تعبير شده است.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: حضرت موسی(ع) به عنوان یک پسر جوان به سوی دختران شعیب که در گوشه‌ای برای انجام کار خود به انتظار نشسته بودند؛ می‌رود و با آنان با رعایت ادب و عفاف گفتگو می‌کند و آنان نیز به عنوان دختران جوان با عفت و پاکی پاسخ او را به درستی می‌دهند و از اینکه پسر جوان ناشناخته‌ای به سوی آن‌ها آمده و در مورد کار آن‌ها می‌پرسد، حساسیت و عصبانیت نشان نمی‌دهند و پس از آن حضرت موسی(ع) به یاری آن‌ها می‌شتابد.

وی ابراز داشت: دختر جوان شعیب از جانب پدر مأمور می‌شود که به نزد موسی (ع) بیاید و با او در مورد کاری که انجام داد گفتگو کند تا او را برای آمدن به خانه آن‌ها راضی کند همچنین دختر شعیب در این مدت چنان حضرت موسی(ع) را با زیر نظر گرفتن شناسایی کرده بود که پیشنهاد استخدام وی را به عنوان بهترین فرد که از دو صفت قوی و امین برخوردار است، به پدر می‌دهد و پدر نیز پیشنهاد دختر را می‌پذیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان عنوان داشت: برای ایجاد رابطه سالم و در حد متعارف باید حدود شرعی در نظر گرفته شود چرا که در غیر این صورت آسیب های بسیاری دو طرف را تهدید خواهد کرد که زندگی دنیوی و اخروی آنان را تحت الشعاع قرار می دهد./302/9703/ب1

ارسال نظرات