۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۴۴۶۵۵۳
مدیر حوزه علمیه امام جعفرصادق رودسر:

تحول متون درسی حوزه حراج میراث بزرگان گذشته نیست

حجت الاسلام علی‌پور با تأکید بر ضرورت متقاعد کردن مخالفان طرح تحول متون درسی حوزه علمیه، گفت: برخی تصور می‌کنند که طرح تحول متون درسی حوزه علمیه به حراج گذاشتن میراث گذشتگان و بزرگان است.
حجت الاسلام قاسم علی پور

حجت الاسلام قاسم علی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره تحول متون و روش آموزشی حوزه علمیه اظهار داشت: خوشبختانه دو سالی است که مدیریت حوزه های علمیه کشور تصمیم به تغییر کتاب‌های حوزوی گرفته و در این زمینه موفق عمل کرده است.

مدیر حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) رودسر بیان داشت: در ابتدای این تحول، کتاب‌های جدید در 9 مدرسه علمیه و در سال گذشته نیز در 109 مدرسه علمیه در سطح کشور، بر اساس کتاب‌های جدید تدریس کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مدارس علمیه ای که کتاب های جدید در آن تدریس شد، مدرسه علمیه امام جعفرصادق(ع) رودسر بود که اساتید و طلاب این مدرسه از محتوای آن راضی بودند و اظهار می کردند که از کتاب های قبلی بهتر و کاربردی تر است.

استاد حوزه علمیه رودسر ادامه داد: تحول در متون و روش تدریس در مدارس علمیه بسیار مهم بوده و باید با همین توان ادامه پیدا کند و مدیران و مسؤولان حوزه علمیه برای محقق شدن این امر باید در برابر حساسیت های بی جا، مقاومت کنند.

وی تأکید کرد: متولیان تحول در متون درسی حوزه علمیه باید افرادی که مخالف این تحول هستند را متقاعد کنند تا مانع انجام این مهم نشوند؛ متأسفانه برخی تصور می کنند که متون درسی حوزه علمیه میراث بزرگان و گذشتگان بوده و اگر متحول شوند، این میراث به حراج گذاشته شده است.

حجت الاسلام علی پور خاطرنشان کرد: این تحول باید از سال ها پیش و زمانی که بازدهی حوزه های علمیه از حد طبیعی پایین تر آمده بود، آغاز می شد؛ در واقع با تغییر و تکمیل متون درسی می توانیم شیوه ها، مطالب و محتوای بهتری را به طلاب آموزش دهیم.

وی با اشاره به یکی از پیامدهای قدیمی بودن متون درسی حوزوی، گفت: طلاب جوانی که به تازگی وارد حوزه علمیه شده اند، به دلیل ثقیل و غیر قابل درک بودن متون درسی، در همان سال های نخست پا به فرار می گذارند.

مدیر حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) رودسر ابراز داشت: حوزه علمیه خواهران در مسیر تحول متون و روش آموزشی بسیار موفق هستند؛ چرا که موانعی که در حوزه علمیه برادران وجود دارد، در بخش خواهران نیست و کتاب ها را در صورت عدم دریافت نتیجه مناسب، به راحتی تغییر می دهند./840/ت302/ی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
میرزا محمد جواد رسا
Iran, Islamic Republic of
۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
اولا امثال حضرات آقايان وحيد و تبريزي و مظاهري و جوادي و ... حساسيت نشان داده اند ، فارغ از درست بودن يا نبودن رايشان بي جا خواندن حساسيتشان خود بي جا است .
ثانيا آيا خوشحال بودن طلاب ملاك موفقيت طرح تحول است ؟ طلبه ای که با دیدن امثال شرح تصریف پا به فرار می گذارد و حاضر نیست درس بگیرد بطریق اولی برای مراجعه و پژوهش به آن دست کتاب ها مراجعه نخواهد کرد ، آیا لیلی به لالای این طلبه گذاشتن بمعنای بحراج گذاشتن میراث نیست؟
بماند که از آنجا که متون تراث در هر علمی از علوم حوزوی معمولا متونی دشوار بودند طلبه ای که دائم سر وکله اش با متون جدید فارسی محلّی باللام است بخواهد هم توانایی مراجعه و فهپ و پژوهش در کتب سلف را ندارد ،
حراج را چگونه معنی میکنید ...؟؟
ثالثا شما بین تمرین و کاربرد خلط کرده اید ، چهارتا تمرین به آخر کتاب منطق و نحو اضافه کردن یعنی کاربردی کردن یا اینکه در کتابی مثل مطول داشته های منطقی و نحوی را برای فهم مطالب بلاغی بکار بستن ؟ تمرین تیر اندازی در میدان تیر کاربرد است با تیر اندازی در میدان جنگ ؟
رابعا حوزه خواهران شد حوزه ی معیار؟؟؟ چند مجتهده مثل بانو امین از این حوزه خواهران در آمده که معیار قرارش میدهید ؟؟ تازه همان بانو امین و شاگردانش هم محصول روش سنتی اند ،
در نهایت باید بگویم معنای کلمه ی ( آموزشی ) هنوز متاسفانه برای خیلی ها جا نیفتاده ، فکر میکنند هر چه ساده تر است یعنی آموزشی تر است ، متاسفانه هیچ از بروز ترین نظریات حوزه ی روانشناسی شناختی مبتنی بر ( مشکل مطلوب desirable diffiCulties) نمیدانند ، صدها مقاله علمی پژوهشی و آزمایشاتی که ثابت میکند هر چه مطلب با شیوه ی سخت تری با رعایت اعتدال یاد گرفته شود عمیق تر فهم شده و بیشتر به ذهن میماند ... آموزشی (!) آموزشی(!)؟؟
2
0